China vervangt VS in Japanse- en Koreaanse export

China heeft de VS reeds vervangen als grootste afnemer van zowel Japanse- als Zuid-Koreaanse export, aldus een Zuid-Koreaanse studie die waarschuwt dat de buren in de toekomst uit een ander vaatje zullen moeten tappen als ze opgewassen willen blijven tegen de Chinezen. China is niet enkel mee met de top, maar overklast de concurrentie al in bepaalde sectoren zoals zonne-en windenergie.
Naar aanleiding van het Boao forum – een soort Aziatische versie van Davos- analyseert het Zuid-Koreaanse SERI-quarterly (van Samsung) de betrekkingen tussen de Aziatische groten. Daarbij vallen ons de twee bijdragen over de economische betrekkingen tussen Japan, Zuid-Korea en China op. De opgang van de Japanse- en de Zuid-Koreaanse economiën worden aanzien als de grote succesverhalen tijdens de tweede helft van de vorige eeuw. Reeds in de jaren zestig nam de Verenigde Staten één derde op zich van de Japanse export en Japan zou nog 5 decennia op de VS kunnen steunen als grootste afzetmarkt. Zuid-Korea was na de oorlog sowieso op de VS aangewezen: in 1970 ging 47 % van de export naar de VS en, dit bleef hoog nog tijdens de jaren 80 met 35 %. Ondertussen klommen beide landen hoger op de technologische ladder en werd hun export meer gesofisticeerd met auto’s en elektronica. Alhoewel de eerste tekenen van een afzwakking reeds zichtbaar waren in 1985, zou de grote afgang pas na 2000 volgen. Japan zag tussen 2000 en 2010 zijn aandeel van export naar de VS halveren, namelijk van 30 % in 2000 tot 15 %. Korea beleefde dit nog duidelijker: van 21,9 % naar 10,7 % tijdens dezelfde periode. Ook China’s open-deur politiek was toenemend afhankelijk van uitvoer naar de VS: deze nam toe van 8,5 % in 1990 tot 20,9 % in 2000.
Wending
Na 2000 zou de grote wending volgen. De Koreaanse export naar China die in 2000 met 18 miljard $ maar 10 % instond van de uitvoer, zou stijgen tot 116 miljard in 2010 of 25 %. Dit werd de drijvende kracht van de economie. Een analoge evolutie deed zich voor in Japan. Het land exporteerde in 2000 maar 6,3 % naar de buur, maar tegen 2010 was dit reeds opgelopen tot 149 miljard $ wat 19,4 % betekent en 30 miljard meer is dan de uitvoer naar de VS. Deze uitvoer liet Japan toe de stagnerende periode uit de jaren 90 achter zich te laten.
Bovendien wordt de Chinese markt zowel voor Japanse als Koreaanse bedrijven in China meer en meer belangrijk. Uit een onderzoek bij 1091 Koreaanse bedrijven die meer dan 1 miljoen $ in China investeerden, blijkt dat deze ondernemingen voor 55 % voor de lokale markt werken; voor 30 % voor re-export naar Korea en de rest naar derde landen. Volgens JETRO re-exporteerden de Japanse bedrijven in China 38 % van hun producten naar Japan. 30 % van deze Japanse bedrijven zijn puur gericht op de Chinese markt; 18 % van hen voert minder dan 20 % uit ; 14 % hebben een exportpercentage van meer dan 20 %. Verwacht wordt dat het profiteren van de Chinese markt nog een tiental jaren kan voortduren. Hoewel China een sterke vooruitgang maakte in scheepsbouw en vooraan staat in elektrische auto’s is de technologie in elektronica, machines en chemie niet rijp. De economische verstrengeling in Oost-Azië is echter een feit.
Technologie per sector

China’s opgang in technologie is merkwaardig. China spendeert anderhalf maal het bedrag van Korea, maar Japan investeert wel driemaal het bedrag van China. China heeft al meer onderzoekers dan de VS, drie maal zo veel als Japan en zes maal meer dan Korea. Chinese vorsers worden ook duidelijk meer geciteerd in de Science Citation Index. In 2008 wipte Huawei over Panasonic qua het meest patenten. In 2009 stond Panasonic met 1981 vooraan, Huawei terug op twee met 34 patenten minder. Inzake patenten maakte China een grote inhaalbeweging en staat nu derde na de VS en Japan. Volgens Thompson-Reuters zal China in 2013 zijn concurrenten achter zich laten.

Suntech staat op 2 in Top-10


In windenergie is China ondubbelzinnig vooruit op Korea en Japan: China heeft 3 producenten bij de top 10 windmolenproducenten en noch Korea noch Japan heeft er één.
In zonne-energie presteerde Japan lang goed, maar verloor het onlangs marktaandeel aan China. In 2006 stond maar één Chinese producent in de top 10 en vier Japanse. Drie jaar later heeft China er al vier in staan, terwijl het aantal Japanse in de top 10 daalde tot 2. China produceert al meest zonnebatterijen. Korea behoudt zijn groot marktaandeel in de productie van polysiliconen wegens de grote complexiteit van het proces.
Wat de bio-medische industrie betreft heeft China reeds Korea voorbijgestoken en komt het in de buurt van Japan. China heeft een aggressief plan om talent te recuteren: in 2001 studeerden maar 1200 af in geneeskunde en biologie; in 2009 bedroeg het aantal 55000 of 4,6 maal dat in Korea. Inzake de pillenmarkt ligt China ver achter op Japan, maar is het al groter dan Korea. Wat opvalt is het grote aantal farmaceutische multinationals met R&D-centra in Peking of Shanghai.
China overtrof in 2006 de VS als grootste producent van ICT-produkten en haalt zijn buren in qua chips en schermen. Inzake telecommunicatieapparatuur kan de Chinese technologie wedijveren met deze van geavanceerde landen. Qua halfgeleiders is China op Japan ten achter met 3,4 jaren en op Korea met 2,8 jaren. De kloof is nog groter in sleutelcomponenten. China werd de grootste chipmarkt in 2005 en bleef dit: het globaal marktaandeel steeg van 2 % in 2003 tot 8 % in 2008 en zou tegen volgend jaar 9,8% bedragen. China’s vraag naar LCD-TVs neemt 19 % in van de globale vraag en het aantal verkochte eenheden verdubbelde tussen 2008 en 2009 tot 26 miljoen. Momenteel zijn de in China gebaseerde LCD-schermen enkel van de vijfde generatie, maar door de Koreaanse en Taiwanese bedrijven in China wordt de achtste generatie LCD-schermen operationeel volgend jaar.
In 2010 werd China de grootste scheepsbouwer, Korea blijft gerenommeerd voor zijn scheepsbouwdesign. Deze ontwerpers kunnen gespecialiseerde containerschepen, tankers en LNG-dragers aan. Nu specialiseert de Koreaanse scheepsbouw zich onder meer in drill-schepen die diepwaterzeëen moeten exploreren op olie.
China focust op groene voertuigen en spaart geld nog middelen: het land heeft 100 miljard veil voor de ontwikkeling en er werken 35.000 vorsers aan: Korea heeft er minder dan 1000. Tegen 2012 zouden de Chinese firma’s 25 types groene wagens klaar hebben waarvan 13 puur elektrische. De Koreaanse zouden maar twee elektrische “uitrollen”. Ook Japan heeft een stimuleringsprogramma voor groene wagens.  Overigens heeft Japan 30 maal meer patenten dan de Koreanen inzake groene auto’s. Voorzitter Chen Qingquan van de “World Electric Vehicle Association”  verwacht dat China tegen 2020 leider zal zijn in groene auto’s.
De Koreaanse studie besluit dat China door een bewuste inhaalbeweging goed mee is met de laatste technologie en daardoor zien de buren zich voor een uitdaging geplaatst. Als dit zich doorzet wordt China een dominante kracht in het tijdperk van groene innovatie, net zoals Japan dominant was in het tijdperk van de analoge hardware en Korea in het tijdperk van de digitale hardware.
Bron: http://www.seriquarterly.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *