China wil Iraanse spoorlijn aanleggen

Binnen enkele dagen vertrekt de Chinese spoorwegminister naar Iran om er een deal te tekenen over de aanleg van een spoorlijn van 2 miljard $. In oktober komen transportministers van Tadzjikistan, Afghanistan en Iran van hun kant bijeen om een overeenkomst te sluiten over een 2000 km lange spoorlijn tussen Iran in China, zodat een nieuwe zijderoute  in voorbereiding lijkt.
De Chinese minister van Spoorwegen wordt verwacht op 12 september in Iran een akkoord  te tekenen om in Iran een spoorlijn aan te leggen tussen Khosravi aan de grens met Irak en Teheran. De lijn, die 2 miljard $ gaat kosten, rijdt door de steden Arak, Hamedan en Kermanshah vooraleer aan de grens met Irak aan te komen. De nieuwe lijn zou ook de 5000 Iraniërs ten goede komen die dagelijks de heilige steden Najaf en Karbala bezoeken.
railwatrackEenmaal de financiering klaar is, zou de lijn op drie jaar kunnen worden aangelegd. Peking is reeds aan diverse grensgebieden de spoorverbindingen (bijv. met Pakistan) aan het verbeteren, maar nu is het de bedoeling om op termijn tot een soort zijderoute te komen die Peking met Iran verbindt en zo via Irak en Syrië doorstoot naar de Middellandse zee. Daarvoor moeten nog gaten opgevuld worden in Centraal-Azië bijvoorbeeld, maar ook dat ligt in het verschiet. In oktober komen transportministers van Tadzjikistan, Afghanistan en Iran bijeen om zich te beraden over de aanleg van een 2000 km lange spoorlijn tussen China en Iran.
Zowel voor Peking als voor Teheran betreft de spoorlijn een verdieping van hun wederzijdse betrekkingen. Iran weet zich aan de door de westerse landen opgedrongen marginalisering te onttrekken, terwijl de nieuwe lijn Pekings invloed in Centraal-Azië tegenover Rusland zal doen toenemen. Voorlopig moet de vracht naar Europa nog over de Russische sporen, die een eigen breedte hebben waardoor van treinonderstellen moet worden gewisseld. Met de toekomstige lijn zou dit niet meer nodig zijn, waardoor een kostenbesparing van de cargo met 5 % mogelijk blijkt.  
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *