China’s duurste spoorlijn operationeel

 China’s heeft zijn duurste en moeilijkste aan te leggen spoorweg in gebruik genomen. Het kunstwerk van 377 km tussen Yichang en Wanzhou bestaat voor 73 % uit tunnels en bruggen en heeft het dubbele gekost van de spoorlijn naar Lhasa.
 De eerste trein die van het traject gebruik heeft gemaakt vertrok woensdag om 10:18 vanaf het station -Yichang in de provincie Hubei op weg naar Wanzhou nabij Chongqing . Aan boord van de trein waren meer dan 900 passagiers. Het verkeer op het spoor zal in stappen opgevoerd worden. De verwachting is dat het traject op 11 januari op volle capaciteit zal werken.
De afstand bestaat voor 73 % uit 159 tunnels en 253 bruggen aangelegd langs de route die voor een deel door de bergen aan de oostelijke rand van het Yunnan-Guizhou Plateau loopt. Het koste 50.000 werknemers zeven jaar om het traject te voltooien.  Het meest veeleisende deel van het project was een tunnel door de Qiyue Berg. De aanleg hiervan nam bijna zes jaar in beslag. De 377 km lange spoorweg heeft 22,7 miljard yuan gekost, het dubbele van de spoorweg naar Tibet.  Hiermee is het China’s duurste spoorlijn per kilometer. Reistijd tussen Chongqing en Wuhan neemt nu nog ‘slechts’ vijf uur in beslag in plaats van 22.u
Bron: China Daily, Radio 86

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *