China’s opkomende hamburgerindustrie

De hamburger, een snelle hap afkomstig uit het westen, is wereldwijd populair geworden. Typisch samengesteld uit een gehalveerd broodje, vlees, groenten, sauzen en andere ingrediënten, is het tot een symbool geworden van westers fastfood. Chinezen zijn er ook niet vies van, maar willen het wel, in lijn met de nationale trend (guochao) aan de lokale smaak aanpassen.

Chinese burgers van Tastien; foto Tastien (disclaimer)

Symbool

De hamburgerindustrie in China is ontstaan uit westerse fastfood, aanvankelijk geïntroduceerd door merken als KFC en McDonald’s. In de afgelopen jaren, gedreven door het versnelde tempo van het leven en de daardoor groeiende vraag naar fastfood, heeft westerse fastfood een snelle ontwikkeling doorgemaakt in China. Hamburgers worden in China gezien als het symbool bij uitstek van de westerse snelle hap. Het eten van een hamburger is dus niet enkel tijdbesparend, maar geeft ook blijk van een bepaalde levensstijl.

Groot geld

Statistieken geven aan dat de westerse fastfoodmarkt van China in 2024 ongeveer RMB 298,3 miljard genereerde, terwijl de hamburgermarkt met ongeveer RMB 32 miljard daaraan bijdroeg. Verwacht wordt dat in 2025 de westerse fastfoodmarkt zal groeien tot RMB 330 miljard, terwijl de hamburgermarkt RMB 44,5 miljard zal bereiken. Deze groeisnelheid zal naar verwachting in de daaropvolgende jaren aanhouden. Jonge mensen, met name tieners, vormen een belangrijk consumentensegment.

Chinese voorkeuren

Buitenlands voedsel, hoe populair ook, zal in China vroeger of later tegen wat Chinezen ‘de Chinese maag (zhongguo wei)’ noemen aanlopen. Als het niet Chinees genoeg smaakt, ontstaat de vraag naar een meer Chinese versie, die beter op de Chinese smaakverwachtingen inspeelt. In hamburgers wordt meestal rundvlees gebruikt, maar veel Chinese consumenten geven de voorkeur aan varkensvlees of kip. Bovendien geven ze met de verbetering van hun levensstandaard en de verhoging van hun besteedbaar inkomen steeds meer prioriteit aan de kwaliteit van hun dieet. Bijgevolg wordt kip als gezonder ervaren dan rundvlees. In 2024 bedroeg de Chinese productie van kippenvlees ongeveer 15 miljoen ton. Daarnaast gaan Chinezen langzamerhand ook minder vlees eten. Hamurgers met een meer Chinese smaak kunnen ook een groter aantal consumenten aantrekken.

Tastien

Er zijn inmiddels al meerdere ketens voor Chinese hamburgers opgericht, maar Tastien (afgeleid van het Engelse tasting) staat qua omvang en aanbod aan de top. Tastien gaat veel verder dan het wijzigen van een enkel ingrediënt. Het heeft compleet nieuwe burgers ontworpen op basis van traditionele Chinese gerechten. Een mooi voorbeeld hiervan is de mapo doufu burger (in de illustratie bij dit artikel met een kader aangegeven). Doufu, een kaasachtig voedsel gemaakt van sojabonen, is redelijk bekend in Europa. Mapo doufu is een pittig gerecht uit Sichuanese keuken. Tastien heeft dat tot een hamburger verwerkt, waarbij de doufu het vlees vervangt (waardoor het dus meteen ook voor vegetariërs geschikt is) en de pittige Sichuanese saus de flauwe Amerikaanse tomatenketchup. Het blaadje sla en het brood blijven.

Nevenefffect

Een interessante spin-off van de ontwikkeling van hamburgers in Chinese stijl is dat sommige fabrikanten van traditionele ingrediënten hierin een nieuwe kans hebben gezien. Wangzhihe uit Beijing is de oudste bestaande producent van furu, met rode schimmel gefermenteerde doufu met een indringende smaak die traditioneel op, bijvoorbeeld, gestoomd brood gesmeerd wordt om er meer smaak aan te geven. Wangzhihe kwam onlangs met een ‘milde versie’ van furu op de markt, waarbij het bedrijf nadrukkelijk aangaf dat het ideaal voor hamburgers was.

Bron: eigen onderzoek van de auteur