Chinese haventerminal geopend in Colombo

Een 500 miljoen $ kostende door China gebouwde containerterminal is geopend te Colombo (Sri Lanka). De terminal is voor 85 % in handen van China Merchant Holdings International die zich daarmee een strategische aanwezigheid in het midden van de oost-west zeeroute verzekert.
ColomboPort-SriLankaDe grote terminal te Colombo ligt midden de oost-west zeeroute en is net zo goed uitgerust als Dubai en Singapore. De containerterminal die 500 miljoen $ kostte is voor 85 % in handen van China Merchant Holdings International (CMH)  en kan megaschepen aan. De Chinese leningen (o.m. van de China Development Bank) en expertise waren ook nuttig bij de uitbouw tegen 450 miljoen $ van de diepzeehaven in de zuidelijke Sri Lankaanse stad Hambantota die vorig jaar opende. Ook de Pakistanese haven van Gwadar wordt door de Chinezen uitgebaat en het is eveneens hun bedoeling om in de Nepalese stad Larcha een “droge haven” uit te bouwen voor 14 miljoen $.
Met de nieuwe haven krijgt CMH een strategische aanwezigheid in het midden van de oost-west verschepingsroute waarlangs de helft van ’s werelds trafiek passeert. Wat voor China een logische uitbouw is van hun aanvoerroutes, wordt met meer wenkbrauwen gefrons onthaald in India. Nochtans kunnen de Indische schepen 4 dagen uitsparen door hun vracht bestemd voor het westen via Sri Lanka te laten lopen i.p.v. via het verre Singapore of Dubai, zo wordt geargumenteerd. De twee zuidelijk Indiase havens Cochin en Tuticorin zijn te ondiep voor grote schepen. Volgens Saliya Senanayake, van het in London-gebaseerde Chartered Institute of Logistics and Transport is India 6 jaar ten achter op Sri Lanka wat betreft haveninfrastructuur.
Ondertussen investeert Sri Lanka Ports Authority miljoenen $ in de verbetering van de infrastructuur op het eiland. De containercapaciteit zal verhoogd worden van 4 miljoen containers nu tot 6,4 miljoen containers met de CMH-terminal  en zelfs tot 10 miljoen in 2020.  Naast de Chinese terminal komt nog een andere die in een eerste fase 800.000 bijkomende containers per jaar zal aankunnen.
Bronnen: SCMP, Wikipedia
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *