90 % van de halloween-en kerstartikelen komen uit China en de Amerikaanse verbruikers zullen door de heffingen meer moeten uitgeven voor dezelfde producten of overschakelen naar artikelen van mindere kwaliteit, zo wordt gewaarschuwd;

zich voorbereidden om hun schappen te vullen voor de feestdagen later dit jaar. Inkopers werken nu dag en nacht om de gevolgen ervan tot een minimum te beperken. Volgens insiders wordt gepoogd de extra kosten van Chinese invoer op te vangen of de producten in te kopen in landen die minder door de invoerheffingen worden getroffen, een aanpak die ten koste kan gaan van de productkwaliteit.
De Halloween & Costume Association in New Jersey, een lobbygroep die 45 Amerikaanse bedrijven vertegenwoordigt die feestartikelen leveren, zei vorige maand dat Halloween-kostuums die voorheen voor 19,99 $ werden verkocht, nu voor 39,99 $ in de winkel kunnen liggen, terwijl eenvoudige maskers die voorheen 4,99 $ kostten, kunnen stijgen naar 9,99 $. Uitvoerend directeur Michele Boylstein zegt dat de Amerikaanse invoerheffingen van 145 $ of meer de markt voor nieuwe invoer uit China tot stilstand hebben gebracht. Glenn Bai van supply chain-adviesbureau Strategos Holding in Shanghai, stelt dat Amerikaanse klanten met een ‘dubbele klap’ worden geconfronteerd, namelijk een zwakkere Amerikaanse dollar – waardoor import duurder wordt – plus de invoerheffingen”.
Amy Zhang van Fujian Jinquan Trade Co, een fabrikant van Halloween- en kerstproducten, beweert dat noch Chinese leveranciers, noch hun Amerikaanse klanten dergelijke hoge invoerheffingen (van 145 %) kunnen dragen. ‘In de loop der jaren zijn onze winstmarges op de export naar de VS al erg klein geworden, waardoor er geen ruimte is om extra tarieven op te vangen’, zegt ze. ‘Zelfs het dragen van een klein symbolisch deel om de klantrelaties in stand te houden, is uiterst moeilijk. ’Met de nieuwe tarieven zullen we de Amerikaanse markt gewoon moeten opgeven. Ondertussen hebben Amerikaanse kopers het ook moeilijk: ofwel raken ze zonder producten om te verkopen, ofwel moeten ze producten van inferieure kwaliteit accepteren.’
Regionaal directeur Paul Tai bij Mainetti, een in Italië gevestigde multinational die verpakkingen, hangers en merkaccessoires produceert en daardoor een goed beeld heeft van de wereldwijde handelsstromen, onthult dat veel internationale leveranciers binnen enkele weken vanuit meerdere landen kunnen leveren om aan de nieuwe Amerikaanse vereisten te voldoen.’Sommige leveranciers hebben hun productienetwerken uitgebreid om ervoor te zorgen dat de eindassemblage en verpakking plaatsvinden in landen waar de tarieven minder zwaar wegen’, legt hij uit eraan toevoegend dat een afname van de offshore-inkoop door Amerikaanse importeurs een signaal is dat er tijdens de feestdagen van dit jaar lagere verkoopvolumes te verwachten zijn.

Kleinere Chinese leveranciers nemen een afwachtende houding aan nu de voorraden in hun fabrieken zich opstapelen. Als reactie op de wijzigingen in het tariefbeleid nemen zowel wij als onze klanten een voorzichtige houding aan aldus verkoopdirecteur Yami Leung, van het in Hongkong gevestigde Artree, dat olieverfschilderijen produceert waaronder schilderijen met Halloween-thema’s . ‘Het merendeel van onze spotgoederen ligt nog steeds opgeslagen in magazijnen in China, in afwachting van de beslissingen van onze klanten.’
Bedrijfsleider en hoofd productontwikkeling Rich Taylor bij elektronicafabrikant Yunhe Innovations zegt dat Amerikaanse kopers bestellingen annuleren, nieuwe bestellingen uitstellen of flexibelere voorwaarden eisen, zoals uitstel van levering en gedeeltelijke betaling. ‘Sommige kopers weigeren ronduit te betalen, terwijl anderen gewoon e-mails negeren, vooral als de productie al bezig is of voltooid is, aldus de ervaren B2B-professional. Sommige Chinese fabrieken bieden kortingen, gratis opslag of ‘white label’-oplossingen aan om onverkochte voorraden kwijt te raken.”
Zhai Gang van Aroma, een toonaangevende leverancier van Halloween-producten die voor de helft van zijn omzet afhankelijk is van de Amerikaanse markt, deelt mee dat zijn fabriek de productie heeft stilgelegd omdat Amerikaanse klanten om een stop hebben gevraagd. ‘Als de tarieven tegen eind mei redelijk naar beneden kunnen worden bijgesteld, kunnen we de productie nog hervatten en op tijd leveren voor Halloween’, zegt hij. ‘Als de tarieven de komende maand onzeker blijven, zullen we het Halloween-seizoen van dit jaar missen.”
Boylstein van de Halloween & Costume Association zegt dat Amerikaanse bedrijven haast hebben om binnenlandse capaciteit of alternatieve leveranciers te vinden in landen met wederzijdse eerlijke handelsovereenkomsten als plan B. De opschorting van 90 dagen van de wereldwijde wederzijdse tarieven helpt landen waar de tarieven nu zijn verlaagd tot 10 procent, vindt ze. ”De invoer van feestkostuums uit dergelijke landen zal waarschijnlijk toenemen. Toch blijft het onzeker hoe lang een dergelijke opschorting zal duren zonder een bilateraal handelsakkoord.”
Bron: SCMP