Chinese interesse voor verkoop Philips huishoudtoestellen

Philips is van plan om wat rest van zijn afdeling huishoudtoestellen te verkopen. Twee Chinese merken zijn geïnteresseerd: het gaat om Haier en om Midea. Wat stellen deze bedrijven voor?

Philips is van plan wat overschot van zijn afdeling huishoudtoestellen volgende maand te verkopen waardoor het hoopt meer dan 3 miljard € te ontvangen. Philips wil zich immers ontdoen van zijn niet-kernactiviteiten om zich hoofdzakelijk toe te leggen op de afdeling gezondheidszorg. In het verleden verkocht het al de tv afdeling aan TP Vision uit Hongkong en de audio apparatuur aan het Japanse Funai . In 2016 werd de afdeling Philips Lighting verzelfstandigd die nu Signify heet. Twee Chinese bedrijven zijn geïnteresseerd in de komende verkoop: het zijn de producten van witte huishoudtoestellen Haier uit Qingdao en Midea. Beide hebben van internationalisatie een kernstrategie gemaakt.

Haier

Haier haalt al de helft van zijn inkomen door verkoop in het buitenland. In de VS zit het met 20% van de witte goederenmarkt marktleider Whirlpool op de hielen dat nog 22% scoort. In Europa steeg het percentage van Haier tot 7,2% waardoor het toch nog flink achter ligt op marktleider BSH Hausgerate met 17,5% en Whirlpool met 12,7%

De internationale doorbraak van Haier werd gedreven door fusies en overnames: Fisher & Paykel uit Nieuw Zeeland in 2012, VS GE Home Appliances in 2016 en het Italiaanse Hoover Candy in 2018. Nu is Haier s’werelds grootste verkoper van koelkasten, diepvriezers, wasmachines en wijnkoelers. Toch maakt het minder winst dan zijn binnenlandse concurrenten Gree en Midea. Haier realiseerde vorig jaar een omzet van 200 miljard yuan met een netto winst van 8,2 miljard. Midea leidde met 278 miljard omzet en 22 miljard yuan winst. Gree zette 198 miljard om en de winst beliep wat minder dan 25 miljard yuan.

Midea

Ook Midea heeft zich gediversifieerd door fusies en verwervingen. In de VS kocht het in 2014 Electrolux, in 2016 de afdeling lifestyle producten van het Japanse Toshiba en in Duitsland volgde de fel becommentarieerde koop van KUKArobotsystemen.

Onder het leiderschap van Fang Hongbo bedragen de ontvangsten uit het buitenland 44,6% van het totaal en het doel is 50% tegen 2025. De koop van de Philips huishoudtoestellen zou dit versnellen. Fang was in 2017 al fier dat de helft van zijn kaders uit 19 verschillende landen in het buitenland kwamen. Er wordt nog uitgekeken of Midea het voorbeeld van Haier zou volgen om in Hongkong een tweede beursgang te lanceren naast deze in Shenzhen.

Gree

Wat Gree betreft, dit bedrijf is nogal afhankelijk van het éne product airco’s. De Chinese pers maakt zelfs gewag dat Midea meer airco’s zou verkopen dan Gree. Bovendien is Gree te traag geweest met e-commerce als verkoopkanaal te gebruiken. Een ferme handicap zeker tijdens de pandemie. De Gree CEO is dan maar op Douyin en Kuaishou zelf livestreaming sessies gaan verzorgen. Overigens stoot ze tussenverkopers af en lanceerde op WeChat haar eigen winkel. Dong is nogal een mediafiguur in tegenstelling tot Fang die media aandacht schuwt. Tot zover enkele grote spelers in de sector van Chinese huishoudtoestellen. De Chinese interesse voor de verkoop van Philips huishoudtoestellen lijkt verzekerd.

Bron: Week in China

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Chinese interesse voor verkoop Philips huishoudtoestellen

  1. De onderhandelingen voor de verkoop van audio apparatuur aan Funai zijn toen afgesprongen en uiteindelijk is de afdeling verkocht aan het Amerikaanse Gibson Brands.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *