Cruciaal spoorwegproject van Brazilië met China

Brazilië en China hebben een intentieverklaring ondertekend om de doenbaarheid van de bouw van een transcontinentale spoorweg te onderzoeken. Die zou de Atlantische kust van Latijns- Amerika via de onlangs geopende haven van Chancay in Peru beter verbinden met Azië.

Kaart: China Global South Project Disclaimer

Het nieuws van de intentieverklaring is bekend gemaakt door het Braziliaanse ministerie van transport. Van Chinese zijde wordt een onderzoeksinstituut verbonden aan de China State Railway Group ingeschakeld. Chinese experten noemen de eventuele realisatie van dit project een enorme stap voorwaarts om de logistieke verbinding tusen China en Zuid-Amerika te versterken.

De studie zal niet alleen de technische en economische haalbaarheid bestuderen, maar ook de milieuimpact om voor lange tijd een duurzame oplossing te hebben.

De spoorweg zal door de Braziliaanse provincies Bahia (aan de Atlantische oceaan), Golas, Mato Grosso, Rondonia en Acre lopen en dan in Peru doorrijden tot de haven Chancay aan de Stille Zuidzee.

De spoorlijn zal de transporttijd tussen Brazilië en Azië met 10 dagen inkorten. Ze zal ook als ruggengraat dienen voor verdere infrastructuurprojecten die regionale en internationale integratie zullen bevorderen.

De opeing van de haven van Chancay, een ander door China gefinancierd en gebouwd project, heeft het spoorproject aantrekkelijker gemaakt.

Lonardo Ribeiro, de Braziliaanse minister van de spoorwegen, noemt het project een strategische stap voor de Braziliaanse trnsportsector. ‘Dit is de eerste stap in een technisch en diplomatiek traject om continenten dichter bij elkaar te brengen, afstanden te verkleinen en langetermijnrelaties te versterken’ . ‘Wij geloven dat we een essentieel partnerschap aangaan met de beste ter wereld om de knelpunten in onze transportinfrastructuur aan te pakken.’

Tijdens een bezoek aan China in mei verklaarde de Braziliaanse president Lula: ‘Chinese steun is cruciaal om snelwegen, spoorlijnen, havens en hoogspanningsleidingen van de grond te krijgen. Maar de economische levensvatbaarheid van deze projecten hangt af van het vermogen van onze landen om deze initiatieven te coördineren en een regionale schaal te geven.’

Directeur Jorge Viana van de Braziliaanse Trade and Investment Promotion Agency ziet de spoorlijn zelfs als mogelijk alternatief voor het Panama kanaal.

Bron: Global Times