De stand van zaken 250

2020:” China bij landen met hoog inkomen”

justinlinyifuHoofdeconomist Justin Yifu Lin van de Wereldbank heeft in Beijing gezegd dat China mogelijk tegen 2020 tot de landen kan behoren met een hoog inkomen. Volgens officiële statistieken bedroeg het  Bnp/inkomen in 2013 $ 6.767 terwijl het in 2014 al $ 7575 beliep. Volgens de Wereldbank ligt de grens om bij de landen met hoog inkomen te behoren op $ 12.730. Van 1950 tot 2008 hebben maar 13 landen deze sprong gemaakt, waarvan 8 West-Europese landen, olie producerende landen, Japan en de 4 Aziatische tijgers. Peoples Daily

Chinees-Frans investeringsfonds

franchinTijdens de derde economisch financiële dialoog tussen Frankrijk en China werden 40 overeenkomsten getekend waarbij onder meer tegen november een gemeenschappelijk Fonds wordt opgezet om derde markten te betreden. Het fonds beoogt voornamelijk Afrika waar projecten zullen uitgekozen worden qua infrastructuur, hernieuwbare energie, gezondheidszorg, transport en milieu. Een gemeenschappelijke conferentie zal beslissen welke projecten te steunen. China Daily

  PA Consulting: R&D maakindustrie verhuist naar China

paconsultlogoBijna 40% van de hightech en 43% van de auto R&D zal tegen 2025 plaatsvinden in opkomende markten, voorspelt PA Consulting in een recent onderzoek waar in totaal 61 bedrijven uit vier nijverheidstakken aan deelnamen. Terwijl grote spelers  hun R&D-afdelingen verhuizen naar nieuwe markten om te profiteren van hun kennis en de fysieke aanwezigheid in opbloeiende markten, zullen kleinere spelers meer terughoudend zijn. Maar liefst 70% van de respondenten verwacht dat China het grootste potentieel heeft om R&D investeringen aan te trekken. Europa en Noord Amerika zijn  veel minder populair met beiden percentages van 16%. Hoewel ook Afrikaanse landen tot de opkomende economieën behoren, denkt maar 4% van de respondenten dat deze regio veel R&D groeipotentie heeft.

China wil alternatief voor SWIFT

yuanmuntVolgens een rapport van de Chinese centrale Volksbank is het gebruik van de Renminbi in de internationale handel en investeringen vorig jaar gestegen met 20%. De activa aan renminbi bij buitenlanders steeg van 2880 miljard yuan in 2013 tot 4400 miljard in april 2015. Vooral het bezit in effecten en obligaties verdubbelde bijna. Tegen eind dit jaar plant China de eerste fase van het China International Payment System(CIPS) dat het China National Advanced Payment System (CNAPS) wil vervangen dat voor binnenlands gebruik was. Het gaat om een alternatief voor SWIFT omdat de VS dit systeem wil “misbruiken om op China druk uit te oefenen”.

2015: ODI meer dan $ 1000 miljard

An employee counts Yuan banknotes at a branch of Industrial and Commercial Bank of China in HuaibeiDe Chinese outbound direct investment (ODI) zou dit jaar volgens de verwachtingen van het ministerie van Handel $ 1000 miljard kunnen overschrijden, zo weet Reuters. Het niet-financieel ODI steeg met 18% gedurende de eerste 8 maanden. Eind september zullen 390 overeenkomsten getekend zijn ter waarde van $ 77 miljard, een verdubbeling tegenover dezelfde periode vorig jaar.

 Regering neemt ongebruikte 1000 miljard terug

De regering heeft voor 1000 miljard yuan overdrachten naar de lokale besturen teruggevorderd omdat de bedragen niet gespendeerd waren. Het bedrag vertegenwoordigt 6 % van de verwachte regeringsuitgaven dit jaar. Naar verluidt zijn de lokale besturen bang om grote werken aan te vatten omdat ze vrezen tegen de lamp te lopen in de campagne tegen de corruptie. Volgens HSBC zitten de lokale besturen nog met 3800 miljard yuan ongebruikte fondsen die overgedragen werden van de vorige jaren. Global times

 Air France-KLM sluit vrachtpact met China Southern

klmvracht Air France KLM Martinair Cargo en China Southern Cargo hebben een nieuwe strategische samenwerkingsovereenkomst getekend waardoor hun klanten toegang krijgen tot een uitgebreid vrachtnetwerk binnen de Aziatisch-Pacific regio (waar China Southern Cargo een strategische positie inneemt) en binnen Europa, Afrika en de trans-Atlantische regio’s (waar Air France KLM Martinair Cargo een van de grootste vrachtvervoerders is). In de eerste fase van de overeenkomst zorgt een op elkaar afgestemd gebruik van de grondafhandelingsfaciliteiten op de hubs van beide luchtvaartmaatschappijen voor een sneller en naadloos transferproces. De partners zullen daarnaast nauwer gaan samenwerken aan hun Express & Mail Premium-producten om zo beter te kunnen inspelen op de sterke toename van e-commerce tussen Azië en Europa en de rest van de wereld. transport-online.nl

Helikopermarkt snel stijgend

Visitors look at A H160 of Airbus Helicopter on display during the 51st Paris Air Show at Le Bourget airport near ParisDe groep Airbus zal dit jaar nog 60 bijkomende helikopters leveren aan China, aldus voorzitter Ducros die zei dat de markt er elk jaar groeit met 100 %. Vorig jaar verkocht Airbus Helicopters 32 bestellingen en het beweert 40 % van de burgerlijke markt in helikopters te bezitten. Ducrot verwacht dat China binnenkort de VS overvleugelt als de grootste markt voor nieuwe bestellingen. China beoogt 150 bestellingen per jaar, niet meegerekend de medische nooddiensten waar een behoefte is aan 3000 helikopters. Het aantal burgerhelikopters steeg van 387 in 2013 tot 524 in 2014. China Daily

 SCO wil economisch vijfjarenplan

logoscoAfgevaardigden van 16 landen die verbonden zijn met de Shanghai Cooperation Organization hebben op hun 14-de vergadering van de ministers van Handel en Economie in Xian besloten om een economisch vijfjarenplan op te stellen. De lijst met 100 te realiseren projecten tussen 2017-2021 werd goedgekeurd. Minister van Handel Gao Hucheng beloofde dat de AIIB en het Zilverfonds voor de financiering van de projecten aangesproken kunnen worden. en.ce.cn 

Chinese groep koopt 65 % Turkse haven

Kumport-terminal-in-TurkeyEen joint-venture van COSCO Pacific, China Merchants Holdings (International) en een filiaal van de China Investment Corporation heeft tegen $ 940 miljoen 65 % aandelen verworven van de derde Turkse haventerminal Kumport aan de noordwest kust van de zee van Marmaras, langs Europese zijde. De terminal kan jaarlijks 1,84 miljoen containers aan, maar heeft plaats voor uitbreiding tot 3,5 miljoen.  Het initiatief past in het kader van de nieuwe zijderoutes. En.ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *