De stand van zaken 78

Plan voor landbouw
–In 2011 legde het centrale document over de landbouw de nadruk op de watervoorziening en besparen van water. Die inspanningen moeten verder gaan. Maar dit jaar komt landbouwtechnologie en –wetenschap in het brandpunt. China’s landbouwtechnologie voor rijst, tarwe en mais ging de laatste jaren snel vooruit (mais- en rijstopbrengst maal twee in dertig jaar, tarwe zelfs maal 3) en staat nu op wereldniveau. Wat tekort schiet is mechanisatie (nu er steeds minder boeren zijn), plus water- en energiebesparing. Chen Xiwen, de directeur van de Centrale Leidende Werkgroep voor het Platteland wist drie successen te melden voor 2011: de graanproductie gaat al acht jaar aan een stuk vooruit; het inkomen van de boeren steeg meer dan 13%; en de levensomstandigheden op het platteland verbeterden opnieuw. Han Changfu, Minister van Landbouw benadrukte dat de Chinese landbouwtechnologie internationaal nog veel achterstand heeft; daarom staan wetenschap en technologie dit jaar centraal in het document.
Steunfonds Kmo’s
De centrale regering zet een steunfonds van 15 miljard yuan op voor Kmo’s. Het zou gaan om subsidies en goedkope leningen om Kmo’s toe te laten meer hoogwaardige producten te maken. Deze maatregelen volgen op eerder besliste belastingvoordelen en verlagingen van allerlei administratieve kosten. Dit moet de Kmo’s helpen het onzekere globale economisch klimaat beter te doorstaan.
Rode Vlag maakt terugkeer
Autofabrikant Hongqi (Rode Vlag) zou een comeback maken die mogelijk gemaakt wordt door een nieuwe regelgeving qua overheidsvoertuigen. In de Maotijd was Hongqi de enige leverancier, maar sinds de hervormingen genieten duurdere westerse merken de voorkeur. Volgens Nanfang Net komt hier verandering in. Door de vermindering van de kost voor publieke voertuigen komen ook terug binnenlandse merken in aanmerking. Klein probleem: volgens de website van producent FAW bestaat er sinds 2008 maar één model Hongqi op de markt en volgens statistieken van de China Automotive Industry Association werden er daarvan sinds augustus 2011 nul verkocht.
Nieuwe oliebuffer
Op het eiland Caofeidian van de stad Tangshan in de provincie Hebei is de derde grootste oliestockageruimte van China officieel in gebruik genomen. In 32 reusachtige tanks kan in totaal voor 3.200.000 m³ olie opgeslagen worden. De bouw van deze stockage startte slechts in 2010. Ontwikkelde landen hebben olievoorraden die minstens drie maanden verbruik dekken. China had die tot voor kort niet maar werkt nu aan de bouw van buffercapaciteit. Momenteel is deze buffer goed voor één maand verbruik en tegen 2020 moet dit drie maanden zijn.
Li Ning heeft het moeilijk
De aandelen van sportkledijketen Li Ning gingen met 5 % de hoogte in nadat een reorganisatie beloofd werd en besparingen op de loonkost. Verwacht wordt dat het inkomen dit jaar 6,5 % lager uitvalt doordat de vraag gelijk blijft en doordat voorraden van verdelers terug opgekocht worden. Volgens analisten is de concurrentie bij de sportschoenen zeer hevig; heeft Li Ning geen echte nichemarkt met trouw publiek als Nike en Adidas en is er tenslotte concurrentie in tweede-en derdelijns steden van Chinese merken als Anta Sports Products, 361 Degrees International, Peak Sport Products Co en Xtep International Holdings.
Groei-en winstcijfers

  • Volgens website www.cnr.cn zou de groei in de provincies dit jaar in 19 van hen boven het 10 % uitstijgen en daarbij zou de westerse regio het beter doen dan de provincies in het oosten. Koptrekkers zijn Binnen-Mongolië (15%), Guizhou (14%) en Chongqing (13,(%). Aan de staart bengelen Peking en Shanghai (beiden 8%); Guangdong en Zhejiang (beiden 8,5 %).
  • Volgens First Financial Daily wijzen cijfers van het Nationaal Bureau voor Statistiek op globale winstpercentages van 24,5 % vorig jaar. In de staatsondernemingen werd 15 % vooruitgang opgetekend; bij de privéondernemingen zou het percentage 46 % meer winst bedragen. De toestand bij de ondernemingen met buitenlandse kapitaalinbreng was duidelijk poverder dan bij de Chinese collega’s.
  • Volgens EU-ambassadeur Markus Ederer in China zou het land dit jaar de VS kunnen voorbij steken als grootste exportmarkt. Hij baseert zich op recente groeicijfers en op het feit dat de Europese export meer stijgt dan de Chinese import.
  • De autoverkoop daalde in januari met 26 %, de grootste daling sedert 7 jaar; maar het Chinees nieuwjaar –de feestperiode bij uitstek- viel wel tijdens deze periode. Ook de export verminderde in januari namelijk met 0,5 % , terwijl de  import met 15 % daalde. De prijsindex steeg met 4,5 % in januari
Plan voor landbouw
In 2011 legde het centrale document over de landbouw de nadruk op de watervoorziening en besparen van water. Die inspanningen moeten verder gaan. Maar dit jaar komt landbouwtechnologie en –wetenschap in het brandpunt. China’s landbouwtechnologie voor rijst, tarwe en mais ging de laatste jaren snel vooruit (mais- en rijstopbrengst maal twee in dertig jaar, tarwe zelfs maal 3) en staat nu op wereldniveau. Wat tekort schiet is mechanisatie (nu er steeds minder boeren zijn), plus water- en energiebesparing. Chen Xiwen, de directeur van de Centrale Leidende Werkgroep voor het Platteland wist drie successen te melden voor 2011: de graanproductie gaat al acht jaar aan een stuk vooruit; het inkomen van de boeren steeg meer dan 13%; en de levensomstandigheden op het platteland verbeterden opnieuw. Han Changfu, Minister van Landbouw benadrukte dat de Chinese landbouwtechnologie internationaal nog veel achterstand heeft; daarom staan wetenschap en technologie dit jaar centraal in het document.
Rode Vlag maakt terugkeer
Autofabrikant Hongqi zou een comeback maken die mogelijk gemaakt wordt door een nieuwe regelgeving qua overheidsvoertuigen. In de Maotijd was Hongqi de enige leverancier maar sinds de hervormingen genieten duurdere westerse merken de voorkeur. Volgens Nanfang Net komt hier verandering in. Door de vermindering van de kost voor publieke voertuigen komen ook terug binnenlandse merken in aanmerking. Klein probleem: volgens de website van producent FAW bestaat er sinds 2008 maar één model Hongqi op de markt en volgens statistieken van de China Automotive Industry Association werden daarvan sinds augustus 2011 nul verkocht.
Li Ning heeft het moeilijk
De aandelen van sportkledijketen Li Ning gingen met 5 % de hoogte in nadat een reorganisatie beloofd werd en besparingen op de loonkost. Verwacht wordt dat het inkomen dit jaar 6,5 % lager uitvalt doordat de vraag gelijk blijft en doordat voorraden van verdelers terug opgekocht worden. Volgens analisten is de concurrentie bij de sportschoenen zeer hevig; heeft Li Ning geen echte nichemarkt met trouw publiek als Nike en Adidas en is er tenslotte concurrentie in tweede-en derdelijns steden van Chinese merken als Anta Sports Products, 361 Degrees International, Peak Sport Products Co en Xtep International Holdings.
Nieuwe oliebuffer
Op het eiland Caofeidian van de stad Tangshan in de provincie Hebei is de derde grootste oliestockageruimte van China officieel in gebruik genomen. In 32 reusachtige tanks kan in totaal voor 3.200.000 m³ olie opgeslagen worden. De bouw van deze stockage startte slechts in 2010. Ontwikkelde landen hebben olievoorraden die minstens drie maanden verbruik dekken. China had die tot voor kort niet maar werkt nu aan de bouw van buffercapaciteit.
Groei-en winstcijfers
Volgens website www.cnr.cn zou de groei in de provincies dit jaar in 19 boven het 10 % uitstijgen en daarbij zou de westerse regio net beter doen dan de provincies in het oosten. Koptrekkers zijn Binnen-Mongolië (15%), Guizhou (14%) en Chongqing (13,(%). Aan de staart bengelen Peking en Shanghai (beiden 8%); Guangdong en Zhejiang (beiden 8,5 %).
Volgens First Financial Daily wijzen cijfers van het Nationaal Bureau voor Statistiek op globale winstcijfers van 24,5 % vorig jaar. In de staatsondernemingen werd 15 % vooruitgang opgetekend; bij de privéondernemingen zou het percentage 46 % meer winst bedragen. De toestand bij de ondernemingen met buitenlandse kapitaalinbreng was duidelijk poverder dan bij de Chinese collega’s.
Volgens EU-ambassadeur Markus Ederer in China zou het land dit jaar de VS kunnen voorbij steken als grootste exportmarkt. Hij baseert zich op recente groeicijfers en op het feit dat de Europese export meer stijgt dan de Chinese import.
De centrale regering zet een steunfonds van 15 miljard yuan op voor Kmo’s. Het zou gaan om subsidies en goedkope leningen om Kmo’s toe te laten meer hoogwaardige producten te maken. Deze maatregelen volgen op eerder besliste belastingvoordelen en verlagingen van allerlei administratieve kosten. Dit moet de Kmo’s helpen het onzekere globale economisch klimaat beter te doorstaan.
De autoverkoop daalde in januari met 24 %, de grootste daling sedert 7 jaar; maar het Chinees nieuwjaar –de feestperiode bij uitstek- viel wel tijdens deze periode;
Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *