‘Deeleconomie zal jaarlijks groeien met 40%’

De regering verwacht dat de deeleconomie de komende jaren jaarlijks met 40% aangroeit zodat ze tegen 2020 10% van het bnp zou inhouden. Om niet te mislukken zoals UBER heeft AirBnB zich alvast aangepast aan de lokale omstandigheden met onder meer als nieuwe Chinese naam “Aibiying”.

bikesharg

Delen van fietsen

Het onderzoekscentrum van de regering heeft haar rapport over de deeleconomie bekend gemaakt. Volgens directeur Yao Yudong bij het Research Institute of Finance van de Nationale Bank dragen 3 factoren bij tot een grotere uitbreiding: de groeiende verstedelijking, de veroudering van de bevolking en de populariteit van de deeleconomie zelf.
Het rapport verwacht dat de deeleconomie de komende jaren jaarlijks groeit met 40%. Zo zou het volume van de transacties tegen 2020 10% van de economie  bedragen en 20% tegen 2025. Op termijn verwacht de regering dat er het komend decennium een 5 tot 10-tal giganten zich gaan ontwikkelen op de diverse terreinen. Zowel individuen als KMO’s/MKB’s zullen er bij betrokken worden en er van profiteren, is de verwachting. De nieuwe manier van functioneren die de deeleconomie met zich brengt, zal zowel producten, diensten, kapitaal, kennis als de productiecapaciteit binnendringen. Vooral het delen van maakwerkcapaciteit wordt een cruciaal terrein. Op dit ogenblik staat het delen in het maakwerk nog in de kinderschoenen, maar het rapport verwacht de komende jaren een explosieve groei.
Tegen 2020 zouden 100 miljoen personen diensten aanbieden, waarvan 20 miljoen full-timers. Dit zal deels het tekort aan beschikbare arbeidskrachten neutraliseren. Het voorbije jaar waren 600 miljoen personen betrokken bij de deeleconomie en dat waren er 100 miljoen meer dan het jaar voordien. Daarvan waren er 60 miljoen diensten providers, 10 miljoen meer dan vorig jaar. De sector zorgde voor 5,85 miljoen banen, ook 850.000 meer. Toch moet nog verder gesleuteld worden aan de regelgeving.

AirBnB

De online marktplaats voor het delen van privé-accommodaties AirBnB heeft lessen getrokken uit het airbnbchinamislukken van UBER in China. Vooreerst wordt de naam van AirBnB in het Chinees Aibiying” of ‘onthalen met liefde’. Brian Chesky wil zijn investeringen in het land verdubbelen en het aantal personeelsleden in het centrum te Beijing verdrievoudigen tot 180. Volgens onderzoeksdienst iResearch zou de online toeristische markt dit jaar kunnen oplopen tot 10,3 miljard yuan, terwijl dit cijfer vorig jaar op 6,7 miljard wordt geraamd.
Vooral de zgn. ‘millenials’ vormen een generatie die anders reist dan de generatie voor hen. Deze oudere generatie maakten vooral groepsreizen per bus. Hun nakomelingen zoeken meer lokale ervaringen. Om hier op in te spelen heeft AirBnB wereldwijd al in 12 steden de dienst ‘Trips’ opgericht die de mogelijkheid biedt bepaalde activiteiten van lokale experts te reserveren. Wat de corebusiness betreft, stelt AirBnb 80.000 woningen in China ter beschikking en dit bestand trok 1,6 miljoen reizigers aan.
Al in 2014 ging AirBnB met Alibaba een partnerschap aan voor betaling met Alipay. Met WeChat bestaat eveneens een partnerschap. Ook heeft AirBnB met 4 steden (waarbij Shanghai en Guangzhou) een overeenkomst om er het lokaal toerisme te bevorderen. Het platform heeft tevens aanvaard om de gegevens van zijn gebruikers in China op te slaan. Of dit zal volstaan om de lokale concurrentie te verslaan, is maar de vraag. Tujia beschikt over 430.000 woongelegenheden in 312 Chinese steden, terwijl het platform Xiaozhu er over 140.000 beschikt. Bloomberg meldde eind vorig jaar dat AirBnb in gesprek was met Xiaozhu voor een overname.
Bronnen : China Daily, La Tribune, The Guardian

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *