Eén op drie internetgebruikers legt sociale contacten online

Van China’s 360 miljoen internetgebruikers zijn er 124 miljoen die regelmatig vrienden ontmoeten via sociale netwerken. De helft daarvan zijn jongeren onder de 30 jaar en de netwerken zijn meestal Chinees.
socialmediaChina telt meer dan duizend sociale netwerksites zoals Facebook in het westen. Over Renren met zijn 70 miljoen gebruikers hadden we het reeds in het verleden. Een andere topper is Kaixin, die meer dan 40 miljoen gebruikers heeft. Bij Kaixin worden veel games gespeeld. Een populair spel is bijvoorbeeld een boerderij onderhouden en de 28-jarige Xiao Yu bekijkt bij haar dagelijkse thuiskomst na het werk of dieven bijvoorbeeld geen groenten hebben gestolen. Een andere site, 51.com, beweert 160 miljoen ingeschreven gebruikers te hebben, waarvan elke maand 38 miljoen terugkomen. Bepaalde merken als Nike, KFC en Coca-Cola hebben een uitgesproken aanwezigheid op de site, waarbij verdiende punten in hun winkels kunnen omgezet in een bon of geschenk.  Q-zone is de sociale netwerkzone van chatgigant Tencents QQ. KDS uit Shanghai is specifiek op Oost-China gericht en beweert dagelijks bijna 30 miljoen clicks te krijgen. De site 360quan.com richt zich op de generatie uit de jaren ’90: jong, hip en trendy. Douban.com is dan weer gericht op intellectuelen en meer bepaald op het vormen van groepen rond boeken, films en muziek.
Volgens een officieel rapport vormen studenten de helft van de gebruikers op deze sites. ‘Witte boorden’ vormen één derde.  Zo’n 60% heeft minstens een lagere academische titel.  Zoals in het westen blokkeren sommige werkgevers de toegang van deze sites op het werk. In China bestaat zelfs een vereniging die 500 dergelijke werkgevers groepeert.  In de Verenigde staten blokkeert de helft van de werkgevers de toegang tot dergelijke  sites en 16 % staat een beperkt persoonlijk gebruik toe.
Bron: China Daily, http://www.media.asia/DigitalMedia/Analysisarticle/2009_10/Greater-China-Report-A-guide-to-Chinas-top-SNS-spots/37598
Zie ook CCTV over sociale netwerken

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *