Grootste LNG-containerschip te water

Op de State Shipbuilding Corporation scheepswerf te Shanghai werd de voorbije week het grootste containerschip te water gelaten. Het schip behoort toe aan rederij CMA CGM, kan 23.112 containers vervoeren en wordt aangedreven door vloeibaar aardgas.

Sommige scheepslijnen gebruiken (dure) schrobbers om de zwaveluitstoot van een schip te verminderen; anderen nemen hun toevlucht tot brandstof met een laag zwavelgehalte om de normen van de International Maritime Organisation’ te halen. ’s Werelds vierde grootste rederij CMA CGM koos een andere weg en opteerde voor LNG als brandstof. CMA CGM stelt wereldwijd 110.000 personen te werk waarvan 20.000 in China

De LNG brandstof vermindert de uitstoot van zwaveldioxide met 99%, stikstofoxide met 85% en zwavel dioxide met 20%. Het schip dat de naam van stichter Jacques Saadé draagt, werd afgelopen week te water gelaten. Het betreft het grootste LNG-schip ter wereld en het kan 23.112 containers bevatten van 20 voet. Momenteel kan het grootste vrachtschip de MSC Gulsun, 23.756 containers vervoeren. Voor de Jacques Saadé die 400 meter lang is, was het grootste LNG schip een cruise schip van 325 meter lang. Het schip waarvan de bouw één jaar duurde, zal vanaf 2020 tussen Azië en Noord-Europa varen. De brandstoftank heeft een omhulsel dat de LNG vloeibaar houdt op min 161 graden..

De Jacques Saadé is het eerste van 9 dergelijke kolossen die aangedreven worden door LNG. CMA CGM wil tegen 2022 20 LNG-schepen in werking hebben. Als vierde ter wereld telt de rederij 528 schepen waarvan 190 in eigendom. Verwacht wordt dat tegen 2025 de meeste scheepsorders LNG vaartuigen zijn. CMA CGM tekende in 2017 met Total een tienjarig contract waarbij Total vanaf 2020 jaarlijks 300.000 ton LNG zal leveren. Momenteel zijn er maar een paar honderd LNG schepen in de vaart op een totaal van 60.000 schepen. Singapore is de grootste haven waar de brandstof bijgetankt kan worden.

Voor de scheepswerf State Shipbuilding Corporation te Jiangnan-Changxing betekent de levering van dit vaartuig een sprong in de scheepsbouw technologie want zo haalt de werf uit Shanghai de Zuid-Koreaanse werven bij. Voorzitter Rodolphe Saadé benadrukt dat door de samenwerking van alle spelers de energietransitie succesvol kan zijn.

SCMP, Transport online, China Today

Bekijk ook You Tube video

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

2 comments for “Grootste LNG-containerschip te water

  1. frederik geirnaert
    29 september 2019 at 15:48

    Blij dat we met Logistics Plus een groot deel van de gas handling equipment geleverd hebben voor dit schip iov onze klant Wartsila Gas Solutions

  2. huub
    29 september 2019 at 19:33

    veel kunnen verdienen, kapitalistje?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar