Hellobike plant meer elektrische deelfietsen

De best overlevende van de recente deelfietsenrage Hellobike biedt zijn 230 miljoen gebruikers voortaan ook gedeelde e-fietsen en elektrische scooters aan. Tevens is het bedrijf van plan om e-scooters voor langere tijd uit te lenen.

In tegenstelling tot concurrenten Ofo en Mobike heeft Hellobike vanaf de lancering in 2016 zich geconcentreerd op deelfietsen in de kleinere steden. Volgens consultancy Trustdata komen 72% van de deelfietsen gebruikers uit de kleinere steden waar het openbaar vervoer niet zo ontwikkeld is. Dit geeft Hellobike de mogelijkheid te ontsnappen aan de geldverslindende concurrentie tussen de twee groten. Ofo zit met een ferme financiële crisis om haar gebruikers hun waarborg terug te betalen. Mobike werd ondertussen verkocht aan Meituan.

Terwijl de twee groten bezig waren met fietsen, begon Hellobike aan elektrische fietsen te denken. Dagelijks worden in China 300 miljoen ritten gemaakt met gewone fietsen. Het aantal ritten van e-fietsen en scooters bedraagt echter 700 miljoen. Sinds 2017 heeft Hellobike dan ook voor de elektrische deelfietsen oplaadstations voorzien waar de gebruikers hun lege batterij kunnen inruilen voor een gevulde zonder te moeten wachten. Betaald kan met Alipay.

E-scooters in het verkeer

Hellobike beweert 65% van de markt te hebben in de deelfietsen en 80% bij de elektrische. De ambities zijn groot want het bedrijf is van plan de e-scooters uit te lenen voor een langere periode. Migranten hebben vaak geen duizenden yuan om een nieuwe scooter te kopen en verlaten soms al na één jaar de stad. Om tegemoet te komen aan deze behoefte heeft Hellobike vorige maand een joint venture opgericht met Ant Financial en batterij fabrikant CATL. Overeen gekomen werd om in geheel China meer dan één miljoen elektrische scooters in te zetten. De drie aandeelhouders zijn eveneens van plan om meer stations te bouwen waar de batterijen kunnen worden ingewisseld. Migranten zullen in de toekomst een 25 km/scooter kunnen lenen voor 200 yuan per maand, aldus CFO Fischer Chen.

Chen was meer discreet over de winstgevendheid van Hellobike. Het meest winstgevende zijn de e-fietsen. Tijdens de warmere maanden had de fietsafdeling wel een positieve cash-flow. De vennootschap heeft sinds 2017 tijdens 7 financieringsrondes 1,8 miljard $ ontvangen. Grootste aandeelhouder is Ant Financial met 36%. Deze steun in de rug van Alibaba is uiteraard belangrijk.

Bronnen: techcrunch, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *