Het succes van de hogesnelheidslijnen…en de collateral damage.

HST Beijing Shanghai testrun


De hogesnelheidstrein zelf en de ontwikkeling ervan gaan met een razende vaart in China. Het land is nu een wereldspeler in de sector. Nevenschade is er ook. Er is meer dan twintig miljoen euro verduisterd van het budget voor de bouw van de hogesnelheidslijn Beijing-Shanghai. Het Nationale Auditbureau heeft dat gemeld. Het gaat niet om het eerste schandaal bij het ministerie van de spoorwegen. Eind februari werd minister Liu Zhijun ontslagen wegens verregaande corruptie, zo verregaand dat de ex-minister uit de partij is gegooid en gerechtelijk zal worden vervolgd.
Geld voor het staatsproject is het afgelopen werkjaar verdwenen in de zakken van ‘ individuen en eenheden’, weliswaar maar 0,14 procent van het miljardenbudget. De gegevens zijn echter veelbetekenend. Corruptie waarmee enorme sommen zijn gemoeid is nog steeds wijdverspreid en diepgeworteld. De overheid pakt de strijd hardnekkig en systematisch aan en spaart zichzelf niet (meer).  Eerlijk gezegd: 0,14 procent is, als het klopt, inderdaad niet veel vergeleken met sommige toestanden bij dergelijke gigaprojecten wereldwijd. Misschien mag er dus toch een kentering worden waargenomen op het terrein van de corruptie. De regering neemt dit verschijnsel erbij omdat ook de ontwikkeling van een supermodern en reusachtig spoorwegennet van levensbelang is voor de economie en de maatschappij.
Tien jaar geleden begon China serieus te bouwen aan zijn hogesnelheidslijnen. Op dit moment is het netwerk voor hogesnelheidstreinen met zijn 8.358 km het langste ter wereld. De lijn Beijing-Shanghai, die nu op een minder prettige wijze in het nieuws komt, wordt in juni van dit jaar geopend. Volgens officiële media zal de Volksrepubliek tegen 2015 nog eens meer dan 320 miljard euro investeren in deze vorm van openbaar vervoer. Daarmee moet er tot 45.000 km hogesnelheidslijnen worden gebouwd. Tegen 2020 zou er zelfs sprake zijn van 85.000 km.
De Chinese spoorwegbouwers, weliswaar beursgenoteerd maar toch van de staat, halen ook overal ter wereld grote contracten binnen. China Northern Railway (CNR, Shanghai) en China Southern Railway (CSR, Shanghai en Hongkong) bouwen in Groot Brittannië de lijn Londen – Schotland en in Brazilië de lijn Rio de Janeiro-Sao Paulo. Verder zijn ze welkom in Rusland, Turkije, Polen, Venezuela, Saudi-Arabië en de VS. Partnerschap met multinationals zoals het Japanse Shinkansen en het Duitse Siemens plus eigen ervaringen en voortvarende regeringsinvesteringen leveren de verklaring voor het verschijnsel dat China op zo korte tijd de nodige technologie heeft geleerd en verwerkt.  
Reuters, SCMP, , Le Monde,
China National Audit Office CNAO http://www.cnao.gov.cn/main/index.htm

In de HST Chongqin - Jilin

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Het succes van de hogesnelheidslijnen…en de collateral damage.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *