iTrends: Techgroten verloren helft aan kapitalisatie

Zowel in China als in de VS boeten internetgroten sterk aan waarde in. Zepp is toonaangevend in slimme uurwerken, Honor maakt een sterke come-back en Huawei bouwt een AI-computing ecosysteem uit. De toezichthouders willen het livestreamen door de jeugd beperken en de hoofdstad bant voorschoolse leer applicaties. JD.com gaat fysieke winkels uitbouwen en Xiaomi werkt aan een tweede slimme fabriek.

Foto: Wikimedia

*Na twee decennia grote groei hebben de Chinese internetgiganten de voorbije 2 jaar 46% van hun kapitalisatie op de beurs verloren. Dit komt door verzadigde markten, de pandemie, handelsspanningen en een strengere overheidsregulering. De daling is niet enkel in China het geval. De voorbije dagen daalde Microsoft 189 miljard dollar in waarde, Tesla verloor $ 199 miljard.  Ook Amazon, Alphabet, Nvidia en Meta Platforms keken aan tegen een waardeverlies van $ 173 miljard, 123 miljard, 85 miljard en 70 miljard dollar. Gisteren was er beterschap. China Daily Slim Beleggen

*Volgens de  Global Unicorn Index van het Hurun Research Institute telde China vorig jaar 301 éénhoorn bedrijven of 28% van de 1058 wereldwijd. Dit percentage bedraagt 41% minder dan in 2019.

Zepp toonaangevend in slimme uurwerken 

Vorig jaar is Huami dat zich specialiseert in slimme draagbare toestellen veranderd van naam tot Zepp Health Corp. In 2021 jaar steeg hun aantal verstuurde wearables met 60%. In Brazilië, Turkije, Italië, Indonesië, Spanje en Rusland staat Zepp in de top drie, aldus IDC. De nieuw gebruikte AI-chip vermindert het elektriciteitsverbruik met 56% en zelfs met 93% in slaapmodus; de grafische prestatie is 67% beter. Bovendien introduceerde Zepp Health ook Pump Beats op zijn Amazfit slimme uurwerken. Dit systeem meet de bloeddruk door sensoren op 30 seconden . Zepp heeft ook een eigen operating system dat de kern is van een open gezondheidssysteem maar ook muziek- en stemtoepassingen ondersteunt. China Daily

Sterke come back van Honor

Honor dat eind 2020 van Huawei werd afgesplitst, maakte tijdens het eerste kwartaal een sterke comeback want het verstuurde 200% meer toestellen en dit terwijl de concurrenten minder verkochten. Nu laat Honor het oog vallen op buitenlandse markten zoals het VK, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Ook het Midden-Oosten, Latijns America en Zuidoost-Azië staan op de radar. Nikkei

Huawei: vooruitgang in AI-computing.  

Huawei bouwt een ecosysteem uit voor toepassing van AI-technologieën gebaseerd op hun Ascend series van AI processors. Huawei werkt daarvoor samen met 500 partners om meer dan 900 nijverheidsoplossingen uit te broeden. Het aantal derde partijontwikkelaars overstijgt 700.000. Vooral het eigen ontwikkeld AI computing raamwerk MindSpore maakt de AI-toepassingen gemakkelijker.   China Daily

Live-streaming: beperkingen voor minderjarigen

Vier toezichthouders hebben beperkingen voor minderjarigen uitgevaardigd op het mee te doen aan livestreaming en dit ‘om hun gezondheid te beschermen’. De internetplatformen moeten werken met de echte naam en de jongeren verbieden fooien te geven. Live streaming onder 16 is verboden, tussen 16 en 18 is de toestemming van ouders of voogd vereist en de bedrijven hoeven hun ‘jeugdmodus’ te verbeteren en af te sluiten na 22 uur. De regulering doet wat denken aan deze van het gamen door minderjarigen. SCMP

Beijing bant voorschoolse leerapps

Beijing is van plan geen nieuwe voorschoolse leer applicaties goed te keuren en de bestaande te verwijderen. Leerapplicaties voor alle leeftijden mogen geen linken of pub voor gaming bevatten. De maatregel is een nieuwe poging om tijd aan het scherm te verminderen en om smartphone verslaving tegen te gaan.  SCMP

JD.com: meer fysieke winkels

Online webwinkel JD.com heeft een nieuw kanaal voor warenhuizen gelanceerd door verschillende bestaande zaken uit de mode- en lifestyle-afdelingen te integreren, waaronder kleding, cosmetica en huishoudelijke artikelen. Het wil dus bakstenen winkels in verschillende steden en voor 18 juni in Beijing, Chengdu en Xi’an zo meldt 36Kr. technode

.Nieuwe slimme Xiaomi fabriek  

De eerste slimme Xiaomi fabriek ging in 2019 in productie in het Yizhuang district van Beijing. CEO Lei Jun verklaarde afgelopen week dat een tweede slimme fabriek op het einde van 2023 de productie zal starten. DE nieuwe fabriek van 58.300 m² komt in het Changping district en zou jaarlijks 10 miljoen smartphones vervaardigen, goed voor $60 miljard.  Technode

Disclaimer foto’s:
“We’ve done everything we can to make sure no rights have to be paid for the photos in our article. Should we nevertheless have infringed your copyright, please notify us as soon as possible so that we can remove the photo. As volunteer citizen journalists, we cannot afford a copyright contract.”

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.