Jack Ma trekt zich terug als Alibaba-voorzitter

De 55 jarige Jack Ma heeft de fakkel als voorzitter van de groep Alibaba doorgegeven aan CEO Daniel Zhang. Tot volgend jaar blijft hij nog voorzitter van de Raad van Bestuur. Ma gaat zich voortaan meer bezig houden met filantropie, onderwijs en milieu.

Jack Ma als popster op verjaardagdsfeest

Leraar Engels Jack Ma richtte met 17 vrienden en een startfonds van 500.000 yuan in 1999 Alibaba op in een residentiële buurt te Hangzhou. Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan was er een verjaardagsfeest waarop Ma zijn vertrek als voorzitter bevestigde. Ma had reeds eerder de functie van CEO overgedragen aan Daniel Zhang. Al vorig jaar had hij in het vooruitzicht gesteld dat hij ook zou opstappen als voorzitter ten voordele van Zhang. Hij blijft wel voorzitter van de Raad van Bestuur tot de algemene vergadering van aandeelhouders in 2020. Ondertussen blijft de groep sterke resultaten neerzetten met 42% meer omzet dan het voorbije kwartaal. De marktkapitalisatie van Alibaba bereikte meer dan 460 miljard $. Vorig jaar realiseerden de twee Alibaba platformen Tmall en Taobao op vrijgezellendag een recordverkoop van 213 miljard yuan.

Nieuwe voorzitter

Ma wordt opgevolgd door Daniel Zhang die Alibaba in 2007 vertegenwoordigde als directeur van Taobao. Daarna leidde hij T-Mall, het platform business to consumer. Hij werd de chief financial officer van de groep en was eveneens de uitvinder van het vrijgezellenfestival. Meer recentelijk drong hij aan op het samensmelten van online- en offline verkoop. Ondertussen domineren T-Mall et Taobao de e-commerce in China met twee derden van de markt en 674 miljoen actieve klanten. Een prioriteit voor de toekomst is de bevolking te bereiken die ver van de stad woont.

Fan op het verjaardagsfeest

Op het verjaardagsfeest met 60.000 aanwezigen zei Zhang drie strategieën te willen voortzetten: globalisering, het inspelen op lokale noden en ook big data en cloud computing. Nu telt de groep 30 zakelijke eenheden en 100.000 personeelsleden. Het doel is om tegen 2035 twee miljard klanten te kunnen bedienen, 100 miljoen banen te helpen scheppen en mogelijk te maken dat 10 miljoen kmo’s (mkb’s) winstgevend worden.

Bronnen: SCMP, Xinhua, Les Echos

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *