McKinsey: de 6 megatrends van digitaal China

Grote integratie van kleinhandel, virtualisering van de diensten, de mobiliteitsrevolutie, de digitalisatie van het sociaal leven, het industrieel IoT en de digitale verstedelijking: dit zijn de grote trends die volgens McKinsey de digitale innovatie in China aansturen. Het doet daarbij ook voorspellingen voor de toekomst.

Dat China een digitale gigant werd, is volgens McKinsey niet enkel een kwestie van grote aantallen maar vooral  van innovatie en tegendraads gaan. Bij de analyse van de krachten en technologieën die dit mogelijk maakten, identificeert het consultancy bureau zes trends die de toekomst van de digitale innovatie zullen vorm geven.

De eerste trend betreft de grote integratie van de kleinhandel. Daarbij gaat het niet enkel om de integratie van online en offline aankoop maar nog meer tussen de online kleinhandel die zich integreert met social commerce. Verbruikers zullen doorgaan met vertrouwde bronnen te raadplegen voor product informatie inclusief korte video’s, sociale media het web en TV.  Nu spendeert de gemiddelde verbruiker 7 uur per dag op het mobiel internet waarvan twee derde voor sociale of content apps. Er wordt een uitbarsting verwacht van op inhoud gebaseerde e-commerce via Douyin, Bilibili en zelfs Toutiao. Livestreaming en uitzendingen zullen hierbij een steeds groter aandeel van verwerven. Toeleveringsketens zullen wendbaarder moeten worden om meer frequenter en meer diverse bestellingen op aanvraag uit te voeren.

Diensten

Telegeneeskunde

 In het verlengde van online gezondheidszorg en onderwijs tijdens de pandemie wordt in de diensten eveneens een doorbraak verwacht. In het onderwijs kan deze digitalisatie de ongelijke uitgaven corrigeren want de openbare bestedingen hiervoor zijn 3,3 maal zo hoog in de eerste rang steden in vergelijking met steden van rang drie of vier. Volgens het platform Aixuex willen 68% van de ouders dat de online- en offline benadering geïntegreerd worden. Een analoge redenering gaat op voor de gezondheidszorg waar 80% van de geneeskundige middelen geconcentreerd zijn in 20% van de ziekenhuizen. De groeimogelijkheden zijn enorm want momenteel gebeurt maar 5% van de totale raadplegingen online. Zelfs traditionele offline ervaringen zoals het bezichtigen van vastgoed gebeurden tijdens de pandemie online. Residentieel vastgoedplatform Beike organiseerde op het hoogtepunt van de lockdown meer dan 10 miljoen Virtual Reality vertoningen van virtuele eigendommen. Ping’An rapporteerde dat spraak- en tekstrobotten in 2020 82% van hun klantendienst verrichtingen afwerkte.  Verwacht kan worden dat de virtualisatie van de diensten overslaat naar overheids- en juridische diensten;

Mobiliteit

Robotwagentje levert goederen voor de buurt

De derde megatrend is de mobiliteitsrevolutie. Het mobiliteitsnetwerk wordt in toenemende mate gekenmerkt door elektrische voertuigen, slimme verbonden voertuigen tot en met zelfstandige vloten aan de horizon. Digitale innovatie wordt de spil in het gevecht om marktaandeel. NIO heeft bijvoorbeeld al uitwisselingsstations voor batterijen. De overheid zal slim vervoer steunen want de toepassing van AI kan de verkeersopstoppingen verminderen met 10 tot 20%. De apps in transport zullen de mobiliteit als een dienst in de hand werken. Beijing is van plan het passagierstransport tegen 2035 met 30% te verminderen. McKinsey meent dat dit zal gebeuren door de promotie van mobiliteit als een dienst (dus minder wagen als bezit) vooral rond elektrische voertuigen. De commercialisatie van zelfsturende wagens wordt de volgende stap. China verwacht dat tegen 2030 het niveau van L4 penetratie 20% bereikt in de steden. Tegen 2035 plant de regering het breedschalig gebruik van robottaxi’s. Zelfsturende robottaxi’s zouden in de eerste lijn steden instaan voor 22% van de gedeelde mobiliteit passagierskilometers. Ook de logistiek kan hier zijn voordeel mee doen.

Sociaal leven

Vierde grote trend is de digitalisatie van het sociaal leven. De Chinese verbruikers verplaatsen meer en meer hun sociale interacties naar het virtuele domein. Virtuele en fysieke sociale activiteiten vloeien in elkaar over. Sociale interacties worden georkestreerd vanuit virtuele gemeenschappen en meer van die gemeenschappen zullen zich vormen rond sociale apps. De fusie naar O2O doet er meer toe in steden van lagere rang. Livestream hosts brengen chatroom interacties naar de werkelijke wereld door het organiseren van bijvoorbeeld yoga klassen of jogging clubs.

Industrie

Vijfde trend is het Internet of Things en de digitalisatie van de leveringsketen. De digitalisering van de distributie is maar de voorbode van wat de digitalisering van de industrie wordt. In 2020 had China 11 maakwerk bases die dienden als lichtend voorbeeld van geavanceerd 4.0 maakwerk. Midea ontplooit de IoT technologieën om het productieproces te verbeteren en om innovatie te steunen. Machines detecteren fouten in het productieproces en zenden klantenreacties naar de O&O-teams. Autobouwer SAIC heeft een customer-to-business-model opgezet waarbij klanten hun bestelling kunnen aanpassen via 3D-autosimulaties.  Tijdens de volgende fase wordt de digitalisering verwacht van meer traditionele nijverheden.

Steden

Een stadsbrein in werking


Laatste trend zijn de slimme steden. China telt met 500 steden de helft van ’s werelds slimme steden. Te Shenzhen bouwt Tencent met architect NBBJ een futuristische slimme stad uit die de mensen en het milieu prioritair stelt met het doel het gebruik van auto’s te verminderen door AI te gebruiken voor betere toegang van het publiek. Op de internationale AI City Challenge kaapten Chinese bedrijven of onderzoeksinstellingen de top 2 plaatsen in vijf categorieën. Alibaba’s stadsbrein zal verdere milieuanalyse en stadsplanning middelen brengen voor de lokale overheden over de gehele natie. In Hangzhou heeft het stadsbrein de verkeersopstoppingen verminderd, het bestuur doorzichtiger gemaakt en de medische diensten gemakkelijker. Alibaba’s stadsbrein werd al in 23 Aziatische steden toegepast in 48 scenario’s op 11 gebieden van het stadsleven zoals transport, stadsbestuur, cultureel toerisme en gezondheid. Te Hangzhou zal ook de luchthaven worden afgestemd op het stadsbrein. Volgens Alibaba’s platform voor slimme steden wordt deze technologie al gebruikt in 160 steden uit 40 landen. .

Bron: McKinsey

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *