Media trekken buitenlandse investeringen aan

Vorige maand maakte de Chinese regering bekend buitenlandse en private investeerders aan te moedigen hun geld te stoppen in mediagerelateerde nijverheden, zoals drukkerijen en ontspanning. In een eerste reactie werden twee aparte fondsen opgezet door Chinese banken, maar ook buitenlandse investeerders beginnen met schuchtere kleinere deals.
De investeringsarm van de ‘Bank of China‘ heeft een apart mediafonds opgezet en werd hierin gevolgd door de staatsbank ‘China Development Bank‘, die in deze samenwerkt met de stad Shanghai. Buitenlandse investeerders zijn voorzichtiger wegens het inhoudelijk gevoelig karakter van de media.
Vorige maand hebben Sequoia en Matrix Partners samen met een lokale partner 15 miljoen $ geïnvesteerd in filmproducent en -verdeler Poly Bona, die vaak China’s Miramax wordt genoemd.  Meer recent heeft AdChina (een onlinereclamebureau) 30 miljoen $ ontvangen voor een deal waarachter Wendi Deng staat, de Chinese vrouw van Rupert Murdoch. Naar de toekomst toe wordt gedacht dat Xiaonei en Zuoasa, die clones zijn van Facebook en Twitter, wellicht bestemmingen worden van ‘venture capital’.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *