Meituan – een bijzondere bezorger

Bezorgers op (motor)fietsen veroorzaken nogal wat overlast op de wegen, maar iedereen die dringend iets nodig heeft prijst zich gelukkig als je het snel thuis bezorgd krijgt. Er is echter geen land waar dit zo snel gebeurt als in China. Een anecdote uit Guilin.

De verpakking van medicijnen van Meituan. Vertaling van het opschrift: ‘Meituan Medicijnen; uw 24-urige drogist; artsen van topziekenhuizen geven online advies‘; foto van de auteur

Meituan

Meituan, opgericht in 2010, is een van China’s grootste succesverhalen. Het is ook een prachtig voorbeeld van een onderneming met stevige roots in de Chinese cultuur. Het is begonnen als een online platform voor het boeken van een tafel in een restaurant. Na de maaltijd konden gebruikers hun ervaring op de site achterlaten. Die bevatten vaak aanbevelingen voor bepaald gerechten. Dat evolueerde tot de mogelijkheid om niet alleen een tafel te boeken, maar ook alvast een paar gerechten of een volledige maaltijd te bestellen. De kok was daar dan al mee bezig, wanneer je het restaurant binnen liep.

Meer dan eten

De dienstverlening breidde zich heel snel uit naar andere producten. Naast het boeken van restaurants ging het ook kant-en-klare gerechten van die restaurants bij de klanten thuis bezorgen. Ook aan de technische zijde stond Meituan niet stil. De klanten kregen steeds meer keuzemogelijkheden, zoals bezorgtijd en -plaats. Meituan deed dit in samenwerking met meerdere softwarebedrijven zoals Tencent, bekend van het communicatieplatform WeChat. Daarmee konden klanten hun bestelling direct op hun telefoon afrekenen.

Sociaal ondernemen

Meituan sloot zich ook aan bij de trend naar meer sociale verantwoordelijkheid van ondernemingen. Het wilde niet enkel snel ‘eten’  bezorgen, maar ook ‘goed eten’ en nog verder tot ‘beter leven’. Zo sloot Meituan in 2018 een contract met meerdere ziekenhuizen voor de dagelijkse bezorging van maaltijden voor de medewerkers. Die krijgen nu allen hun favoriete lunch of diner in de ziekenhuiskantine bezorgd en kunnen zich zo beter op hun zorgtaken concentreren. Dat komt ook de patiënten ten goede.

Medicijnen

Meituan betrad hiermee bovendien de medische wereld en richtte ook een afdeling voor het bestellen van (generieke) medicijnen op. Dat brengt ons bij de anecdote. Inmiddels in Guilin aangekomen, bleek de verkoudheid die mijn vrouw kennelijk tijdens de vlucht naar China opgelopen had hardnekkiger dan gehoopt. Er was geen drogisterij in de buurt van ons in een buitenwijk gelegen hotel. Zij belde met Meituan om medicijnen te bestellen. De arts die de telefoon opnam vroeg naar de symptomen en beval een aantal medicijen aan. Mijn vrouw sloot de koop om 21:01 af. Om 21:25 belde de bezorger vanuit de lobby van ons hotel.

Niets nieuws?

Nu hoor ik lezers roepen dat dit niets nieuws is. Wij kunnen ook levensmiddelen door een flitsbezorger laten brengen, als is het slechts één flesje bier. Voor andere producten is dat vaak lastiger, laat staan medicijnen op medisch advies. Het verschil zit in de sociale positie van de bezorgers. Waar de flitsbezorgers in onze landen geregeld klagen over het hun behandeling, is dit in China goed geregeld. Zo heeft de regering regels voor hun salariëring ingesteld. Ook dit komt een andere groep ten goede: de klanten. In China zijn private ondernemingen en overheden constant bezig hun activiteiten optimaal af te stemmen. Dit komt de hele maatschappij ten goede.

Bronnen: Chinasquareredacteur Peter Peverelli is een aantal weken in China en zal geregeld rapporteren over onderwerpen die hij op straat tegenkomt, op de lokale TV ziet, of in gesprekken met Chinezen opdoet. Dit artikel is geschreven vanuit Guilin, Guangxi.

Print Friendly, PDF & Email