Nu ook SST voor diverse spoorbreedtes

De Chinese producent van rijdend materieel CRRC heeft een SST op de markt gebracht die voor internationale reizen op één minuut tijd kan aangepast worden voor een andere spoorbreedte. Een uitvinding die zeker ook op de vrachttreinen tussen China en Europa welkom zal zijn.

Woensdag heeft de Chinese treinbouwer CRRC Changchun Railway Vehicles(CRRC) een nieuwe soort super snelle passagierstrein voorgesteld die 350 tot 400 km per uur kan rijden. Het nieuwe aan deze SST is dat hij zich onderweg kan aanpassen aan verschillende spoorbreedtes. Wereldwijd zijn er 4 verschillende spoorbreedtes, maar de nieuwe trein kan in één stuk doorsporen van Bangkok over China en Rusland tot Madrid. De trein werkt in een temperatuur tussen -50° en +50° Celsius. Normale treinen die tussen landen rijden met verschillende spoorbreedtes moeten aan sommige grenzen hun onderstel vervangen en dit is tijdrovend. Bij de nieuwe SST trein duurt deze overschakeling één minuut.

Bij de vrachttreinen die rijden tussen China en Europa kan het tot acht uur duren om treinen van draaistellen te veranderen en op nieuwe te tillen, terwijl vracht moet worden gelost en vervolgens weer op nieuwe vrachtplatforms worden geladen. Bijgevolg kan verwacht worden dat de uitvinding die voorgesteld werd voor de passagierstreinen ook in trek zal zijn bij de vrachttreinen.

Luik

Wat deze vrachttreinen betreft, komt sinds juli elke dag in Luik een trein uit Chengdu aan die uitsluitend geladen is met medisch materieel. Duizenden mondmaskers vinden verder hun weg via trein of boot binnen de Benelux en naar het VK . Momenteel duurt het twintig dagen om de vracht uit Chengdu tot Luik te vervoeren.

Peoples Daily, China Briefing, LDH

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

2 comments for “Nu ook SST voor diverse spoorbreedtes

  1. 24 oktober 2020 at 17:59

    Beste redactie,

    Mag Treinennieuws dit bericht copyrightvrij met foto overnemen?
    En natuurlijk met bron vermelding.

    Dank en met vriendelijke groet,
    Emanuel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar