“Onderschat Chinese hightech niet”

De tech-scene in China is fel aan het koken met een ongeziene activiteit, een pool aan talent en behoorlijke innovatie, aldus de Amerikaanse zakenpartner van Googles voormalige Chinatopman. Of ze de Amerikaanse dominantie kunnen bedreigen, zal afhangen of hun succes vertaald kan worden naar succes buiten China. Als voorbeeld gebruiken we Lin Shile  die zijn online modezaken uitbreidt en vast gelooft dat grensoverschrijdende e-commerce de weg van de toekomst is.

innovationworks

Lee Kai-fu


Voormalig Chinabaas voor Google Dr Lee Kai-fu heeft firma Innovation Works gesticht die startkapitaal bezorgt aan belovende start ups. Door medewerking van Silicon Valley veteraan Ron Conway, Lenovo co-stichter Liu Chuanzhi, Foxconnbaas Terry Gou en YouTube co-stichter Steven Chen Shih heeft de firma die vertrok met $ 10 miljoen kapitaal nu $ 500 miljoen activa in portefeuille. De start-ups krijgen in het algemeen tussen $ 100.000 en $ 350.000. De San Francisco-arm van Innovation Works wordt geleid door Chris Evdemon, die in de South China Morning Post aangeeft dat de technologie experts in Silicon Valley het concurrentiegevaar van de Chinese technologie verkeerd beoordelen. Niet enkel in Beijing, maar ook in de andere eersterangs- en tweederangsteden barst de scene van activiteit, talent en innovatie merkt hij op. Op het vlak van mobiel internetproducten begonnen de Chinese ontwikkelaars  hun buitenlandse tegenhangers te overvleugelen en op veel andere gebieden halen ze snel in.
Zijn commentaar valt samen met een recente studie van Strategy Analytics die vaststelt dat China momenteel de vooraanstaande positie van Silicon Valley aanvreet. Volgens opsteller van de studie Michael Goodman kunnen de VS-firma’s niet langer hun Chinese concurrenten negeren omdat de interne Chinese markt de historische VS-dominantie al aan het uitdagen is. Volgens Goodman is de doorslaggevende factor of deze dominantie aangetast wordt de vraag of de Chinese firma’s hun succes kunnen vertalen buiten China. Een andere partner van Innovation Works merkt op dat de creatieve energie nog meer zal opflakkeren nu de generatie die opgroeide met internet en wiens geest daardoor gevormd werd, nu op de arbeidsmarkt verschijnt. Hij gelooft dat die generatie nieuwe producten op de markt zal brengen.

Grensoverschrijdende e-commerce

linshile

Lin Shile


Hoe snel het kan gaan, wordt bewezen door de firma van Lin Shile in Quanzhou. Hij startte zijn onlinewinkel in 2006 op eBay. Nu is zijn Fujian New Shiying Clothing Industrial, gegroeid tot een van de grootste uitvoerders van lingerie, zwemkledij en aantrekkelijke kostuums. De laatste 3 jaren groeide zijn bedrijf jaarlijks met een derde en tegen 2016 is de kaap van $ 1000 miljard binnen bereik. Lin gelooft vast dat de grensoverschrijdende e-commerce de weg van de toekomst is.
Het ministerie van Handel verwacht dat tegen 2016 het grensoverschrijdend e-commerce verkeer $ 1100 miljard zal overstijgen. Vorig jaar steeg dit met 31% tot $ 505 miljard, wat 12 % uitmaakt van het totale handelsvolume. 90 % komt van online uitvoer. Een officiële raming heeft het over 200.000 grensoverschrijdende e-commerce spelers, maar dit is wellicht  een onderschatting. In de sector kledij bedraagt de winstmarge bij de traditionele uitvoerders tussen 5 en 10 %, maar bij de e-commerce uitvoer wordt het cijfer van 30 % gehaald. Kledij, schoenen, handtassen en elektrische producten zijn het meest populair bij de buitenlandse bestellers. Op 11 november kreeg Aliexpress -het exportplatform van Alibaba- op 24 uur 6,8 miljoen bestellingen vooral uit Rusland, Brazilië, Israël, Spanje en de VS. De facto stelt zich nog het logistiek probleem in het buitenland en vele Chinese en buitenlandse platformen maken grote investeringen in buitenlandse opslagplaatsen. Lin weet dat de uiteindelijke winnaar in deze strijd die firma zal zijn die door de lokale verbruiker ervaren wordt als een lokale firma. Dit is dan ook zijn volgende doel.
Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

7 comments for ““Onderschat Chinese hightech niet”

  1. Ik zie op het ogenblik alleen maar het kopiëren van USA innovaties, die dan zonder buitenlandse concurrentie kunnen worden uitgerold in China.
    Waar de “Chinese hightech” in uitblinkt is de manier waarop informatie vanuit het buitenland wordt gecensureerd en/of geblokkeerd.
    Dat is niet de innovatie die China nodig heeft.

  2. Juiste analyse van Huub, maar ik zie meer en iets verder. De komende 10-20 jaar zullen we getuigen zijn van Chinese technologische innovaties en leiderschap op vlak van HSL, bewapening stadsontwikkeling en diepzee-exploratie. Iets verder aan de horizon: bio-technologie, hernieuwbare energie, nieuwe materialen… En nog verder: ruimte-exploratie.
    De VS hebben het VK ingehaald als de grootste economie in koopkracht ergens in de jaren 1870. Toen waren de VS ook een kopiërend mogendheid (van Europese innovaties). China bevindt zich op dit ogenblik in ongeveer hetzelfde stadium als de VS toen.
    Naast technologische innovaties zijn er ook vernieuwingen op vlak van ideologie, economische en staatkundige opbouw, buitenlandse betrekkingen. Op deze vlakken is China innoverend en leidinggevend, terwijl culturele innovaties achterop hinkt.

  3. Enige opmerkingen bij de analyse van Lok:
    1. “De komende 10-20 jaar zullen we getuigen zijn van Chinese technologische innovaties en leiderschap op vlak van HSL, bewapening stadsontwikkeling en diepzee-exploratie. Iets verder aan de horizon: bio-technologie, hernieuwbare energie, nieuwe materialen… En nog verder: ruimte-exploratie.” Dat zou wel dienen ook. Door het beleid van de CPC zijn de eerste 30 jaren van de Chinese Volksrepubliek qua wetenschappelijk onderzoek volkomen verkwanseld. Als je een bevolking hebt van 1.3 miljard dan moet je daar inderdaad grote vooruitgang kunnen boeken.
    2. “Toen waren de VS ook een kopiërend mogendheid. China bevindt zich op dit ogenblik in ongeveer hetzelfde stadium als de VS toen.” Deze vergelijking klopt niet helemaal, denk bv aan Edison met de uitvinding van de gloeilamp in deze periode. Maar een vergelijking met Japan na WOII lijkt beter op zn plaats. Ook Japan begon met imitaties en mensen keken je wat meewarig aan als je in eenToyota rondreedt

  4. het is China onrecht aandoen door simplifierend te stellen dat ze enkel kopieren: kijk bijvoorbeeld naar de evolutie van Huawei en Lenovo. Ze zijn inderdaad begonnen met kopieren maar investeerden zo sterk in innovatie dat ze op termijn geholpen door de grote interne markt een enorm aantal patenten gingen verwerven en zo uitstegen boven de buitenlandse concurrentie

  5. Allemaal een goed nieuwjaar!
    Aanvullingen op de opmerkingen van Huub:
    1 Bevolkingsaantal is een noodzakelijke, maar geen beslissende factor voor innovatie. Cultuur en beleid (marktwerking, onderwijs, wetshandhaving…) zijn belangrijker.
    2 Elke vergelijking loopt mank op een gegeven ogenblik, maar het voorbeeld van Edison illustreert krachtig dat de VS technisch reeds zeer innovatief waren toen in Europese kranten vol stonden met artikels over het kopiërend mogendheid aan de andere kant van de oceaan. Zo is het geval nu met China, terwijl op het veld de toestand heel genuanceerd is.

  6. jack ma de stichter van alibaba zei ooit:” ebay is de haai in de oceaan, maar alibaba is de krokodil van de Yangtze River”. en er was nooit een verbod op ebay geweest.

  7. Ik heb met mijn opmerking absoluut niks neerbuigends of denigrerends over China willen zeggen. Mijn bedoeling was om een volgorde aan te duiden in de technologisch,innovatieve ontwikkeling van een land. Een vergelijking met Japan laat zien dat het aanvankelijke kopieergedrag omgezet kan worden in een robuuste eigenstandige ontwikkeling.Mijn verwachting is dat dit ook in China zo zal gaan gebeuren.
    Je ziet nu al dat kopieen beter kunnen zijn dat het oorspronkelijk product: Wechat is echt beter dan Facebook bv., maar anderzijds is een bedrijf als Xiaomi een 1 op 1 kopie van Apple, zowel wat presentatie als uiteindelijk eindproduct betreft.
    Het is slechts een kwestie van tijd en dan zien we het eerste oorspronkelijk Chinese idee op de markt komen.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *