OogGetuige. ‘Verwacht’: met de trein van China naar Thailand in 12,5 uur

In de zomer van dit jaar werden Thailand en China het eens over de snelst mogelijke afwerking van de hogesnelheidslijn tussen China en Thailand. Het plan is om deze tweesporen-spoorweg gebruiksklaar te maken tegen 2028.

Schakelen

De eerste hogesnelheidslijn van Thailand die Bangkok verbindt met Nong Khai, de grensstad met Laos in het noordoosten van Thailand (ongeveer 600 km), wordt de uitbreiding van de 1000 km lange hogesnelheidslijn China-Laos die al sinds december vorig jaar in gebruik is. Deze hsl loopt van Vientiane, de hoofdstad van Laos, tot Kunming, de hoofdstad van de zuidelijke provincie Yunnan in China. Beide spoorwegen zullen worden verbonden door een brug over de Mekong-rivier om Nong Khai en Vientiane met elkaar te verbinden.

Eerste tijdwinst

De nieuwe hogesnelheidslijn tussen Bangkok en Nong Khai in Thailand verkort de reistijd van de trein van 9,5 uur tot 2,5 uur en Vientiane kan vanuit Bangkok in minder dan 3 uur worden bereikt (een vlucht duurt ongeveer 1 uur).

Een Pan-Aziatisch net

De hogesnelheidslijn China-Thailand maakt deel uit van de 3.900 km lange centrale route van het Pan–Asia railway Network, Pan-Aziatische spoorwegnet, dat tot doel heeft de regionale connectiviteit en economische integratie tussen China en de ASEAN-landen te bevorderen – een van de meest dynamische en snelst groeiende regio’s in de wereld. Het eindstation wordt Singapore en zal Singapore en Kunming (en alle grote steden onderweg in Maleisië, Thailand, Laos en China) verbinden met een hogesnelheidstrein die 18 uur over het traject zal doen.

.. en zijn belang

Plannen voor andere hogesnelheidslijnen tussen China en Singapore liggen ook op tafel, aan de oostkant door Vietnam en Cambodja en aan de westkant door Myanmar. Het Pan-Aziatische spoorwegnet zal een game changer zijn voor de regionale connectiviteit en de economische integratie in de regio van de ASEAN-landen en China, niet in de laatste plaats voor vrachtverkeer. Als alternatief voor de zeescheepvaartroutes door de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Malakka zal het binnenland veel toegankelijker worden voor handel.

Laat win-win relaties bloeien

Het spoorwegnet is een geweldig vehikel (letterlijk en figuurlijk) voor het Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP), ‘s werelds grootste vrijhandelsovereenkomst, tussen de ASEAN-landen, China, Japan, Korea, Australië en Nieuw-Zeeland. Begin dit jaar is de RCEP in werking getreden.

Bronnen:
originele tekst https://www.5iz-china.com/post/high-speed-from-thailand-to-china-in-12-5-hours, (met dank aan onze ooggetuige G.Dumoulin)
Vietnam investment review, Bangkok Post , Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *