Op een groen blaadje 101

CRH-Noord geopend
–Tussen de steden Harbin en Dalian loopt nu de CRH hoge snelheidslijn die de tijd voor het traject reduceert van 10 tot 4u. De trein functioneert tussen -40° C en plus 40° C. De 4 hoofdknooppunten langs de lijn Harbin, Changchun, Shenyang en Dalian worden onderling dus sneller verbonden. Verdere uitbouw van het CRH-netwerk wordt verwacht met lijnen van Shenyang naar Dandong, Changchun naar Hunchun en van Harbin naar Fuyuan. De nieuwe lijn zal de druk op het vrachttransport doen afnemen en toelaten meer steenkool, petroleum, hout en graan naar het zuiden te vervoeren.
Hangzhou opent eerste metrolijn
–In Hangzhou werd de eerste metrolijn van 48 km geopend: er zijn 31 metrostations en de capaciteit gaat tot 287.000 passagiers per dag. De stellen lopen tot 20u30, maar later zal dit verlengd worden tot 22 u. De bouw van de metro startte in 2007 en heeft in totaal 22 miljard yuan gekost. De opening moest wat uitgesteld worden wegens talrijke geologische problemen gezien Hangzhou veel meren en rivieren telt. Tegen 2020 zouden er 10 metrolijnen functioneren.
Guangdong-campagne tegen stropen
4800 personen uit Guangdongs administratie hebben gedurende een maand een campagne gevoerd tegen stropers. 1300 restaurants en hotels en 102 personen werden onderzocht. Meer dan 51.000 trekvogels werden gevat. De provincie trekt vele dergelijke vogels aan maar totnutoe werden beschermingsmaatregelen vaak genegeerd of omzeild. Personen die onwettelijke activiteiten melden zullen beloond worden en ook wordt gestreefd naar een meer permanente vorm van supervisie.
In Jiangxi werd eveneens een campagne tegen het stropen gevoerd namelijk tegen apen waarbij deze nadien als delicatesse in restaurants worden opgevoerd. Ook daar beklaagt het bosbestuur er zich over om te weinig bewakers te beschikken om de stropers te vlug af te zijn. Er zullen camera’s geïnstalleerd worden.
Bebossing tegen koolstofuitstoot
Op de klimaatconferentie in Doha werd bekend dat China in bamboe-bosgebied te Zhejiang een pilootgebied zal oprichten ter promotie van de vermindering van koolstofuitstoot. China zal zijn methodologie om met bamboebos de koolstofuitstoot te verminderen openbaar maken wat als referentie kan dienen voor andere landen. Ze werd ontworpen door de Zhejiang Agriculturen and Forestry University in samenwerking met het buitenland. De nieuwe pilootzone zal het bestaande werk nog verdiepen. China.org.cn


Een trein naar Lop Nur-woestijn
Voor het eerst reed deze week een trein in het afgelegen Lop Nurgebied. Sinds het voormalig meer uitdroogde in de jaren 70 werd het gebied een site met een zoutrijke ondergrond met potas en non-ferrometalen. Voorheen was het gebied sinds 6 jaar enkel verbonden door een autoweg en nu komt er dus de 374 km spoorweg bij. De 3 miljard kost werd bekostigd door de spoorwegen, de AR Xinjiang en de State Development and Investment Corp.Construction SDIC. China verbruikt elk jaar 10 miljoen ton potas voor kunstmest, maar 70 % daarvan komt uit het buitenland. Een SDIC-filiaal heeft een project om op termijn tot 2,9 miljoen ton uit Lop Nur te halen. De reserves worden op 500 miljoen ton geraamd. De nieuwe treinlijn kan jaarlijks 30 miljoen ton goederen vervoeren en dit zou kunnen leiden tot de halvering van de prijzen. China Daily
Huis toch onteigend
Eendenboer Luo Baogen en zijn vrouw zijn uiteindelijk akkoord gegaan met een vergoeding van omgerekend 32 duizend euro, zei het hoofd van het dorp Xiayangzhang, in de kustprovincie Zhejiang. De woning werd zaterdag met bulldozers tegen de vlakte geworpen. Luo zelf was telefonisch onbereikbaar.  De buurt waar de twee woonden moest plaats maken voor een belangrijke verkeersweg. Luo (67) had de bouw van zijn huis net voor een bedrag van 74 duizend euro afgerond toen de bouw van de weg begon en de autoriteiten hem een schadevergoeding van 27 duizend euro boden. Dat bod werd eerst Luo weggewuifd. Waarom Luo het bod van 32 duizend euro uiteindelijk wel accepteerde is niet duidelijk. Volgens dorpshoofd Chen Xuecai was Luo alle aandacht van de media moe en ging hij vrijwillig akkoord. (DS)

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *