Openbaar vervoer verlamd door te veel succes

Guangzhou metro

Guangzhou metro


In Guangzhou is een experiment met gratis openbaar vervoer anders afgelopen dan verwacht. Maar sinds deze week rijdt er wel een metro zonder chauffeur.
Guangzhou (Kanton), hoofdstad van Guangdong , heeft zoals de andere grootsteden een serieus verkeersprobleem. Met de Aziatische Spelen die op 12 november aanvangen, werd een reeds door Beijing uitgeteste strategie bovengehaald: privéauto’s mogen nog slechts om de twee dagen rijden, en wagens van buiten de stad worden streng beperkt. Guangzhou wilde tegelijk het openbaar vervoer promoten : de hele maand november zou het gratis zijn.
Op 6 november moest het stadsbestuur het gratisverhaal echter al afbreken. Het gratis openbaar vervoer was zo succesvol dat alle bussen en metro’s overvol zaten, zodat de normale werking niet meer verzekerd was. Zo namen dagelijks 8 miljoen personen de metro, en dat is ver boven de geplande capaciteit. Bovendien kwamen door de grote toeloop de veiligheidscontroles voor de Spelen in het gedrang. Als compensatie voor het stopgezette plan zal elk gezin in Guangzhou nu 150 yuan transportsubsidie ontvangen.
Deze week werd ook een nieuwe metrolijn van vier kilometer geopend . De lijn moetde drukke lijn 3 gedeeltelijk ontlasten en heeft om de 300 meter een stopplaats. Een dergelijke snelle opeenvolging van stopplaatsen werd onvoldoende veilig geacht om in handen tegeven van een menselijke bestuurder. De nieuwe lijn werkt dus volautomatisch zonder bestuurder.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.