Record aantal bioscoopbezoekers

De Covid-19 golf lijkt voorbij met veel minder schade dan in de westerse media werd voorspeld. Op Weibo (de Chinese twitter) is er nauwelijks nog sprake van. Toerisme en horeca hernemen volop tijdens de verlofperiode voor het Chinese nieuwjaar. En het aantal bioscoopbezoekers breekt records.

In januari werden werden voor 10 miljard yuan ( 1,4 miljard euro) bioscooptickets verkocht. Dat is een record voor januari. Ter vergelijking: de omzet over het volledige jaar 2022 wordt op 30,07 miljard yuan geraamd door de China film Administration.

Het bioscoopbezoek in China wordt onder meer opgevolgd door het trackerplatform Maoyan. Het meeste publiek trokken Chinese films die tijdens de nieuwjaarsperiode uitkwamen.

De topper is momenteel ‘Full River Red’ van stercineast Zhang Yimou; de film zit vol plotwendingen; het is ook de eerste keer dat de cineast zich waagt aan een combinatie van (historische) thriller en comedie. Deze film alleen bracht 3,4 miljard yuan op, 34 percent van het totaal.

Een andere grote kaskraker is Guo Fan’s ‘The Wandering Earth II’ . Dit is een prequel van de grootste Chinese science-fiction blockbuster ooit, ‘The Wandering Earth’ uit 2019 over een dreigende ruimtecatastrofe. De entreebiljetten voor deze film brachten 2,77 miljard yuan op.

Op afstand komt op de derde plaats een tekenfilm ‘Boonie Bears: Guardian Code’. Het is de recentste aflevering van een filmreeks die al een van de langste loopt in China. Opbrengst: 1,03 miljard yuan.

De Amerikaanse film ‘Avatar: The Way of Water’ , een sequel op de science-fiction film ‘Avatar’, komt voor januari op de vierde plaats met 688 miljoen yuan. De film was echter al half december in China uitgebracht en bracht sindsdien in totaal al 1,64 miljard yuan op.

Nog populair waren de spionagefilm ‘Hidden Blade’ , de familiecomedie ‘Five Hundred Miles’, ‘Deep Sea’ van Tian Xiaopeng en ‘Ping pong: the Triumph’ over het nationaal tafeltenniskampioenschap van 1995.

De recordverkoop van bioscooptickets in januari is deels te verklaren doordat het Chinees nieuwjaar dit jaar vroeg viel. Andere jaren is de verkoop meestal verdeeld over januari en februari. Maar toch is de grote vooruitgang niet te ontkennen. In het laatste precoronajaar bedroeg de verkoop in januari 3,38 miljard, in 2021 en 2022 toen er in januari nauwelijks covid-19 was daalde de verkoop toch tot 3,33 en 2,71 miljard yuan.

Filmcritici denken dat de hoge verkoop uiteraard te maken heeft met het einde van de Covid-19 maatregelen maar zeker ook met de hoge kwaliteit en de gevarieerde genres van recent uitgekomen films.

Bron: Xinhua, What’s on Weibo

Print Friendly, PDF & Email