Scheepsramp Jangtse, veertien levens gered. Reddingswerk gaat verder. UPD

Na de scheepsramp van maandagavond blijft China alles op alles zetten om levens te redden. Het aantal bevestigde doden blijft oplopen naarmate de reddings- en bergingswerken vorderen. De reddingsdienst tilt nu het wrak uit het water.

a41f726b051116da0aba25Intussen zijn er meer actuele gegevens.

Overlevenden, doden, vermisten

Er waren 456 mensen aan boord van passagiersschip. Tot nog toe zijn er slechts 14 mensen gered. De voorrang wordt overduidelijk gegeven aan hardnekkige pogingen om tegen alle pessimistische verwachtingen in nog overlevenden te vinden. Het officieel bevestigde aantal doden is intussen 77, dus meer dan 300 mensen worden vermist. Men vreest nu dat het dodental verder zal oplopen.

op dit ogenblik wil men het schip uit het water tillen

op dit ogenblik wil men het schip uit het water tillen


Reddingswerkers hebben met kranen het schip wat opgetild en drie gaten gemaakt in de romp, op plekken waar ze vermoeden dat er nog een kans is om overlevenden van de scheepsramp te vinden. Zodra het betrokken segment van het schip is doorzocht, wordt elke opening direct weer dichtgemaakt. Dit is om te voorkomen dat het schip verder wegzinkt. Intussen zijn er meer lichamen geborgen, in totaal dus 77. Meer overlevenden zijn niet aangetroffen. Om de mogelijke overlevenden geen enkel risico te laten lopen en om zo snel mogelijk te kunnen zoeken, heeft men de tijdrovende en gevaarlijk operatie om het wrak op te tillen zo lang mogelijk uitgesteld. Nu is dat tillen toch bezig: alweer een teken dat men voor het ergste vreest.
Het leger heeft 200 duikers en 5 helikopters ingezet voor een massale operatie om mensen te zoeken in het wrak en in de rivier. Tien miljoen yuan (1,4 miljoen euro) is voor de operatie vrijgemaakt. Taxichauffeurs en hotelhouders leveren gratis diensten aan familieleden. Door een regeling vanuit de naburige Drieklovendam zal het peil van de Jangtse in de betrokken riviersector zakken, zodat er een groter gedeelte van het wrak boven water komt te liggen.

Omgang met familieleden en journalisten

familieledenDuizenden reddingswerkers, reporters en familieleden zijn naar Jianli, de plaats van de scheepsramp, gereisd. In het arrondissement wonen 1,6 miljoen mensen. Accommodatie verstrekken verloopt niet vanzelf en er is een sterk toegenomen, ongewone verkeersdrukte. De overheid probeert de belangen van alle betrokkenen met elkaar in evenwicht te brengen. Gisteravond zijn er weer 200 familieleden naar Jianli gebracht. De overheid heeft voor hen contactcentra geopend in de plaatselijke hotels. Een klein aantal familieleden blijft uiterst kritisch en eist meer informatie dan wat er via de media verkrijgbaar is. Deze burgers willen ook dat er meteen antwoorden komen op vragen over de oorzaken of over punten die hun achterdocht wekken. Zo zijn er personen die beweren dat de hulpverlening te laat is gestart of die willen weten waarom de kapitein een van de eersten was die is gered. Sommige journalisten zijn misnoegd over het feit dat de overheid de berichtgeving strikt wil beheren en bijvoorbeeld de toegang tot de plaats van de ramp beperkt.
Uit de berichtgeving van alle media, onder andere gesprekken van de reporters van China Daily en  SCMP en berichten op sociale media komen de verhalen van de redders naar voren over de problemen en gevaren waar zij mee kampen. Sterke stroming, slechte zichtbaarheid, lage watertemperaturen bemoeilijken de zoektocht. Als ze erin slagen het schip binnen te dringen krijgen ze te maken met verwrongen staal en stukken van het wrak.
China Daily, een officiële bron, geeft  berichtgeving in real time. Het is nog steeds een van de beste links voor up-to-date informatie..
http://m.chinadaily.com.cn/cn/live/shipsinks.html

Hoe kon deze scheepsramp gebeuren?

china-capsize-IR-1jun15De regering heeft een persconferentie belegd en de verzekering gegeven dat er een grondig onderzoek komt naar de oorzaken van de scheepsramp. Xu Chengguang, de woordvoerder van het ministerie voor Transport heeft gezegd: ‘we zullen geen fouten goedpraten, we zullen absoluut niets verhullen.’
Ook het onderzoek naar de oorzaken is nog niet afgelopen. Het Meteorologisch Instituut van China heeft bekendgemaakt dat er gedurende 15 à 20 minuten inderdaad een tornado was, met winden van 110 km/h, op het tijdstip van de ramp. Een dergelijke wind, die onverwacht toeslaat, kan golven van 14 m hoogte veroorzaken. Gegevens van de gps laten zien dat het schip een draai van 180° heeft gemaakt voordat het omsloeg. Sommige waarnemers vragen zich af waarom er dan geen andere schepen getroffen zijn en of het schip niet kan zijn gekapseisd doordat de kapitein met een te snelle wending heeft geprobeerd de tornado te vermijden. De kapitein zou over de boordradio aan een collega hebben gemeld dat hij voor anker wilde gaan achter diens schip. In elk geval geven getuigenissen van overlevenden en omwonenden aan dat er sprake was van uiterst hevig noodweer, dat ook nu nog het werk voor de meer dan 4.000 redders (politie, brandweer, mariniers en burgers) bemoeilijkt. Het schip was 76 m lang, 20 jaar oud en kon 534 opvarenden aan. Het was een gewoon passagiersschip, geen luxueus cruiseschip.

Buitenlandse cameraploeg krijgt beperkt toegang tot de site

Buitenlandse cameraploeg krijgt beperkt toegang tot de site


Het schip was op weg van Nanjing, in de oostelijke provincie Jiangsu, naar Chongqing in het zuidwesten. De ramp gebeurde ter hoogte van Jianli in de provincie Hubei, halverwege het 1200 km lange traject. Het kapseizen duurde twee minuten, zonder een noodsignaal. De nationale televisie bracht het bericht dat het vaartuig nog 3 km was afgedreven nadat het was gekanteld. Het schip is gezonken op een plaats waar de rivier 15 m diep is. Op de Dongfangzhixing, ‘Ster van het Oosten’, voeren 406 Chinese passagiers, en verder werknemers van een reisbureau en bemanningsleden. De meeste passagiers waren tussen 50 en 80 jaar oud. De passagiers waren klanten van hetzelfde reisbureau, Shanghai Xiehe. De toeristische dienst van Shanghai zegt dat het bedrijf goede referenties voorlegt. Het schip is eigendom van het staatsbedrijf Chongqing Eastern Shipping Company.

Niet opgeven

Li Keqiang en ambtenaren brengen hulde aan slachtoffers

Li Keqiang en ambtenaren brengen hulde aan slachtoffers


De officiële media melden dat de directeur van de afdeling noodhulp bij het meteorologisch instituut tijdens een persconferentie heeft gezegd dat er in elk geval zwaar weer heerste in de streek, maar dat het niet zeker was dat er ook, zoals eerder door de kapitein gemeld, een tornado was geweest. De kapitein en de eerste machinist, die zichzelf hebben kunnen redden, worden door de politie vastgehouden. Experts zoeken verder naar de oorzaak. Er is een werkgroep van de regering ter plekke gestuurd. Het ministerie van Transport en van de nationale Toeristische Overheid leveren de voorzieningen voor duik- en zoekacties en voor hulpverlening. De premier is naar de plaats van het onheil gereisd, samen met een vicepremier een ander kabinetslid. Honderden burgers hebben hulp aangeboden. Volgens een lokale krant zijn er 150 schepen, waarvan 100 vissersboten en meer dan 3.000 mensen bij de pogingen om mensen te redden betrokken. Ongeveer 2.100 soldaten en politiemensen en meer dan 1.000 burgers helpen nu mee.
266px-Yangtze_River_MapIntussen zijn er dagen verstreken en de mogelijkheid om nog veel mensen te redden wordt uiterst klein. De president en de premier hadden opgeroepen om alle mogelijk middelen in te zetten en nu vragen ze om ‘alles op alles te blijven zetten om levens te redden’.
Xinhua, China Daily, SCMP, BBC

lassen

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

1 comment for “Scheepsramp Jangtse, veertien levens gered. Reddingswerk gaat verder. UPD

  1. hahaha
    2 juni 2015 at 15:46

    wat is toch mis met de kapitein van tegenwoordig.
    een Italiaanse kapitein die het eerst het cruise schip verlaat en daarna weigerde om terug te keren naar het schip na het geschreeuw van de kustwacht.
    het zuid Koreaanse ook dezelfde nu deze Chinese kapitein.
    wat gebeurd met hun motto van kapitein verlaat het laatste man het schip of dat kapitein moet samen met hun schip ten ondergaan. kijk naar net titanic hij is samen met het ondergegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar