Shanghai wil ook technologische hub worden

Shanghai wil niet enkel een financiële en verschepingshub zijn, maar beoogt hetzelfde op technologisch vlak. Daartoe wordt het Zhangjiang Comprehensive National Science Center ontworpen. Voor chips en AI vormen zich de hubs al. De 3 internetgroten zijn eveneens paraat.

Ondernemers in Zhangjiang

De delta van de Parelrivier beoogt al enige tijd om zich om te vormen tot een technologische hub en dus kan de delta van de Jangtse niet achter blijven. Om dat doel te bereiken, wil de stad een nationaal wetenschapscentrum uitbouwen en verschillende sleutel nijverheden uitbouwen zoals chips, bio geneeskunde en AI. Het Zhangjiang Comprehensive National Science Center wordt ontworpen om te focussen op geïntegreerde circuits en levenswetenschappen. Het centrum dat zich te Pudong bevindt, wordt ook verantwoordelijk voor het bedenken van grote wetenschappelijke- en technologische infrastructuur zoals harde röntgenstralen, ultra-intense en ultrakorte puls lasers en andere op foton-wetenschappen gebaseerde technologieën.

chinasquare

Clusters

Directeur strategie Chen Yujun bij Shanghai Huahong Integrated Circuit legt uit dat Shanghai nu al een vrij omvangrijk chipscluster bezit. Hij beweert dat Shanghai ‘s Zhangjiang Science City 239 ontwerpers van chips zag ontstaan, negen chipwafelbakkerijen en een reeks leidinggevende verpakkingsbedrijven van geïntegreerde circuits. .

Sensetime op een beurs

Eind 2018 telde de metropool 441 onderzoek- en ontwikkelingscentra met buitenlandse investeringen zoals JLABS van Johnson & Johnson. Ook op het vlak van artificiële intelligentie laat Shanghai zich niet onbetuigd met haar 66.000 m² zone die AIsland noemt en die al een reeks onderzoeksfirma’s telt. Bij de eerste groep van 20 behoren zowel wereldwijde namen als lokale starters zoals Microsoft, Alibaba, CloudWalk Technology en een onderzoekseenheid die verbonden is met de Tongji University. Microsoft is bezig om er in mei een AI- en IoT-lab te openen, zijn derde en grootste dergelijke voorziening wereldwijd. Microsoft vicevoorzitter Hsiao-Wuen Hon die ook directeur is van Microsoft Research Asia verwacht dat jaarlijks 300 lokale klanten er hun voordeel mee zullen doen om een prototype tot heus product om te vormen.

Voorzitter Yuan Tao van Shanghai Zhangjiang Group die de operator is van Zhangjiang Science City verwacht dat de betrokken ondernemingen samen met de bedrijven op de ‘bovenstroom’ en de ‘benedenstroom’ een cluster gaan vormen zodat het AIsland leidend wordt op nationaal vlak. Shanghai laat geen moeite na om technologische doorbraken te maken.

Praktisch

De Shanghai uitgaven voor onderzoek & ontwikkeling bereikten vorig jaar al 4% van het brp. Het aantal octrooien per 10.000 bewoners steeg van 13,3 in 2011 tot 47,5. CEO Wang Yi van taalapp LAIX merkt op dat de autoriteiten extra’s toekennen in de vorm van huursubsidies of toelagen bij het aanwerven van lokale arbeidskrachten.

Tijdens de tweede helft van 2018 hebben de 3 internetgroten, Baidu, Alibaba en Tencent zich beijverd partnerschappen met Shanghai aan te gaan. Zo hopen ze te profiteren van de enorme talentenpool, van de beleidsstimulansen en de toegang tot internationale bronnen. Tencent voorzitter Pony Ma verklaarde op de World Artificial Intelligence Conference te Shanghai: ‘De gerijpte industriële keten van slimme chips, software- en hardware diensten hebben Shanghai uitgerust met een uitzonderlijk voordeel in de ontwikkeling van artificiele intelligentie.’

Bussen van E-drive

In 2016 zette Tencent zijn eigen AI-poot YouTu Lab op. Andere Chinese tech éénhoorn Sensetime volgde dezelfde benadering. Samen met E-drive kreeg het als taak om te werken aan een slim systeem van openbaar vervoer. De bussen van E-drive worden uitgerust met gezichtsherkening van Sensetime. Dit laat niet enkel toe te ‘betalen met de glimach‘, maar het systeem scant ook de vermoeidheid van een chauffeur.  Dit vormt een onderdeel van een bredere samenwerking tussen Sensetime en autobouwer SAIC dat E-drive als filiaal heeft. SAIC heeft een campus die uitgerust is met banen om zelfsturende auto’s te testen.

China Daily, technode

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *