Soepeler procedures: burger versus overheid

De gewijzigde wet op de administratieve procedures wordt van kracht op 1 mei. De wijzigingen moeten het gemakkelijker maken voor privépersonen om een proces te beginnen tegen overheidsinstanties.

Shandong 2013: lokale overheid beschuldigd van niet bekend maken van openbare informatie

Shandong 2013: lokale overheid beschuldigd van niet bekend maken van openbare informatie


Sommige rechtbanken brengen de geest van de gewijzigde wet al in de praktijk: In februari heeft een rechtbank in Guangzhou voor het eerst een privébedrijf, Shenzhen Sware Technology, in het gelijk gesteld in een zaak van machtsmisbruik tegen een overheidsinstelling, in dit geval het ministerie van opvoeding van de provincie Guangdong.
Begin 2014 werd een nationale wedstrijd uitgeschreven voor het leveren van budgeteringssoftware in het kader van het opleidingsprogramma bouwkunde. Na de voorronde in de provincie Guangdong koos het plaatselijke ministerie van onderwijs voor Glodon Software. Sware diende daarop klacht in over het ondoorzichtig selectieproces en het misbruik van macht door het ministerie om de concurrentie uit te schakelen. Het was de eerste keer dat een privébedrijf de overheid dagvaardde. De rechtbank van eerste aanleg van Guangdong delibereerde liefst zeven dagen over de vraag of de klacht ontvankelijk was. Daarna duurde het nog eens acht maanden vooraleer er een vonnis viel: Het hof gaf Sware gelijk dat de selectie niet transparant gebeurd was en dat er misbruik van administratieve macht was.
Het is een belangrijk precedent tegen verder overheidsingrijpen in de markteconomie. Er wordt ook gezegd dat Sware succesvol was omdat de provincie Guangdong, en dus ook zijn rechtbanken, gunstiger staan tegenover markteconomie dan andere provincies. De zaak is echter nog niet definitief. Het plaatselijke ministerie gaat in beroep bij het hof van beroep in Guangdong. Het zegt dat het niet anders gedaan heeft dan de richtlijnen van hogerhand uitvoeren.
De wijzigingen aan de wet – de eerste in 25 jaar-  werden drie keer door het nationale parlement gebracht en twee keer voor commentaar voorgelegd aan het publiek. De bedoeling is officieel de “macht van de administratie te beperken binnen de wetsstaat”. De wijziging laat toe niet enkel overheidsorganisaties aan te klagen, maar ook de vernietiging te vragen van richtlijnen, zelfs nationale, die ingaan tegen de wet.
In maart organiseerde het nationale Opperste Gerechtshof voor rechters op diverse niveaus een driedaagse training via  internet over de gewijzigde wet op de administratieve procedures. Ook dat was een primeur. Afgevaardigden in het nationale parlement die de wetswijziging hielpen opstellen en ervaren rechters van het Opperste Gerechtshof gaven uitleg. Eén van de nieuwigheden van de wet is dat overheidsinstellingen voortaan een verantwoordelijk ambtenaar naar de rechtbank zullen moeten sturen, in plaats van alleen hun advocaat. Men hoopt dat de verantwoordelijke ambtenaar door confrontatie met de aangeklaagde feiten in het vervolg zorgvuldiger volgens de wet te werk zal gaan.
Bron: Global Times
 
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *