SST-lijn Nanjing-Ningbo opgestart

Maandag begon de supersnelle trein te rijden tussen Nanjing en Ningbo. De lijn lijkt zowat het sluitstuk te zijn van de verbindingen in de delta van de Jangtserivier, zij het dat nog verder gewerkt wordt aan de centrale hub in Shanghai.

ssthanzh2

Snelle trein (CRH) verlaat station Hangzhou


De 100.00 km2 delta van de Jangtserivier is een van China’s meest productieve regio’s en heeft 75 miljoen inwoners. Het gebied bevat zowel Shanghai, een gedeelte van de provincie Jiangsu als een gedeelte Zhejiang. Brede autowegen verbinden al de grote steden onderling en ook liggen er al enkele supersnelle treinlijnen. De supersnelle lijn van Shanghai naar Ningbo CRH telt dagelijks meer dan 200.000 passagiers, deze van Shanghai naar Hangzhou 100.000 en de snelle treinlijn langs Zhejiangs kustgebied 70.000. Vanaf maandag kwam daar dus de lijn bij tussen Jiangsu’s hoofdstad Nanjing in het noorden en de Ningbo diepzeehaven bezuiden de delta. Door de nieuwe trein wordt de reistijd verminderd van 5 tot 2 uur.
Hoewel de nieuwe lijn Shanghai niet aandoet, toch is de centrale draaischijf van de verbindingen in de delta de buurt rond de Hongqiao luchthaven in Shanghai. Deze plaats verbindt de luchthaven, de supersnelle trein en de metrolijnen. De aantrekkingskracht hiervan is de Hongkong vastgoedgroep Shui On Group niet ontgaan en deze bouwt nu het complex “The Hub” die tegen 2014 een vlotte doorstroming tussen de verschillende vervoersmodi moet mogelijk maken. Gehoopt wordt dat het knooppunt een grote invloed heeft op de regionale economie en wellicht een nieuwe ontwikkelingscluster doet ontstaan.
Het is daarbij van belang dat het vervoer geïntegreerd wordt in de stadsplanning. Uit een studie van het Department of Urban Planning bij de Tongji Universiteit in 22 steden van de delta blijkt dat maar 6 steden hun stadsplanning afstemden op de stations van de supersnelle treinlijn. 11 van de 22 hebben het station dichtbij nieuwe districten gepland. Bij de anderen liggen de stations 20 km van het stadscentrum. Wellicht komen in de toekomst toch nieuwe districten rond deze stations.
Lees ook ons dossier over de samenwerking in de delta
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *