De stand van zaken (upd)

Binnen-Mongolië krijgt steenkoolhaven
De enkel door land omgeven A.R. Binnen-Mongolië, die de provincie Shanxi overtrof in steenkoolproductie, krijgt een steenkoolterminal aan zee in de naburige provincie Liaoning, namelijk in Huludao. Er komt een 300 km lange spoorweg tussen de productiebasis Xilingol en de te bouwen haventerminal in Huludao, die in een eerste fase tegen 2012 50 miljoen ton zal toelaten te verschepen. Later zou dit aangroeien tot 230 miljoen ton. China zit reeds lang met een flessenhals om de steenkool uit het noorden in het zuiden te krijgen.
Bouw offshorewindstations gestimuleerd

China is klaar om meer windstations te bouwen op zee, aldus Shi Lishan, vicedirecteur voor Hernieuwbare Energie bij het ‘Nationaal Energiebureau’. Grootschalige projecten zullen openbaar worden aanbesteed, aldus Shi, die op een colloquium meedeelde dat het Energiebureau en het ‘Bestuur voor de Oceaan’ in januari een gedetailleerd reglement terzake hebben opgesteld. De bieders moeten Chinese ondernemingen zijn of joint ventures waarin de Chinese partner de meerderheid van de aandelen heeft. Als de werken niet binnen de twee jaar worden aangevat, zal de licentie worden ingetrokken. Het Energiebureau heeft aan 11 kustprovincies gevraagd om projecten voor te stellen en het bureau zal deze projecten van meer dan 1 miljoen kw goedkeuren. Vorig jaar werden 10.129 windturbines geïnstalleerd, waardoor het totaal op 21.544 komt, maar dit zijn windmolens op het land. China heeft nog maar één windboerderij op zee en deze wordt in Shanghai met de wereldexpo operationeel. ‘China National Offshore Oil Corporation’ (CNOOC) begon dit jaar eveneens met de bouw van een ander project in Shandong dat in een eerste fase 45 MW zal voortbrengen.
Nieuwe snelle treinlijnen
De bouw van de supersnelle treinlijn Harbin-Dalian, waarmee begonnen werd in augustus 2007, vordert goed en dit jaar zal het grote ingenieurswerk klaar zijn. De lijn zou in 2011 af zijn en de 400 km afleggen in 1 in plaats van 4 uur. Volgens gouverneur Cheng Zhenggao van Liaoning zal pas dit jaar worden begonnen met de bouw van de supersnelle lijn tussen Peking en Shenyang. Het zal ook een lijn zijn die spoort aan 350 km/uur.
Ook de provincie Hebei naast Peking krijgt er snelle lijnen bij na de primeurlijn Peking Tianjin. Tianjin wordt langs westelijke kant verbonden met Baoding en Shijiazuang, langs de oostelijke kant met Qinhuangdao/ De snelle lijnen zullen de integratie van de streek rond ëking-Tianjin versterken.
De bouw van de snelle treinlijn tussen Chongqing en Chengdu is aangevat. De bouw van de meer dan 300 km lange spoorlijn zal vier jaren duren omdat 66 % ofwel bruggen zijn of tunnels door bergen.
Winst staatsondernemingen stijgt sterk
De staatsondernemingen zagen hun winsten tijdens de eerste twee maanden stijgen tot 250 miljard yuan, 88 % meer dan het jaar voordien toen de crisis toesloeg. Vooral in de autosector, vastgoed, petroleum en petrochemie stegen de winsten. In de elektriciteitsector was er een verlies. De staatsondernemingen zullen zich -behoudens enkele uitzonderingen- volledig moeten terugtrekken uit de vastgoedsector, aldus nog een recente richtlijn tegen een luchtbel in de vastgoedsector.
Boekhouders voor kloosters
China is van plan de supervisie op kloosters en religieuze groepen strenger te maken nadat wantoestanden werden vastgesteld. Voortaan moeten godsdienstige instellingen een boekhouder hebben die jaarlijks een financieel rapport aan de overheid overmaakt. Godsdienstbeleving is wat in de mode, maar de klachten wegens commercialisering en te hoge toegangsprijzen zijn legio, terwijl de monniken lustig rondrijden in Mercedes of Lexus. Ook wanneer een hoofdmonnik vertrekt zal een financieel rapport moeten worden opgemaakt. Vaak worden schenkingen van de gelovigen overgemaakt aan hoofdmonniken die er vrij kunnen over beschikken. Vraag is wie de financiële rapporten zal controleren. Over het algemeen wordt aangevoeld dat het Bestuur voor Godsdienstzaken te sterk met de instellingen verweven is en dus een derde beoordelende partij zou nodig zijn.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *