Stoelendans bij Alibaba-groep

Bij de Alibaba groep gaat CEO Daniel Zhang het cloudfiliaal leiden terwijl hij als CEO van de groep wordt vervangen door Joseph Tsai. Concurrent JD.com kondigt van zijn kant een twingtigjarenplan af.

Joseph Tsai Foto SCMP Disclaimer

-De reorganisatie van de groep Alibaba in zes onderdelen heeft nu ook geleid tot een heuse stoelendans binnen het topmanagement. Opvallendst is dat Daniel Zhang vertrekt als CEO van de groep om voortaan het cloudfiliaal te gaan leiden dat binnen het jaar hoopt beursgenoteerd te worden. Als CEO van de groep wordt hij vervangen door Eddie Wu die voorzitter is van de e-commerce groep met Taobao en TMall wat hij blijft. De huidige Alibaba ondervoorzitter Joseph Tsai vervangt Zhang als voorzitter van de Alibaba groep. Hij is een in Taiwan geboren Canadees staatsburger, behoorde tot de stichters en werd toen in 1999 directeur technologie .Hij is ook de voorzitter van de South China Morning Post.  De veranderingen gaan in op 10 september.

De 51 jarige Zhang werd CEO van de groep in 2015 en volgde Jack Ma op in 2019 als voorzitter. Hij is vooral bekend wegens het uitvinden van het Vrijgezellenfestival op 11 november. Hij nam in december Alibaba Cloud over in december na een grote panne in Hongkong. In het verleden benadrukte hij al sterk de mogelijkheden die cloud computing biedt. .

JD.com

Concurrent JD.com werd twintig jaar geleden opgericht en in een brief naar de 560.000 personeelsleden werd een plan bekend gemaakt voor de komende twintig jaar. Het doel is drie ondernemingen uit te bouwen met elk 1 biljoen yuan omzet en 70 miljard yuan winst, 5 ondernemingen in de Fortune Global 500 en zeven beursgenoteerde bedrijven met elk 100 miljard yuan kapitalisatie. . Voormalig financieel verantwoordelijke Xu Ran nam vorige maand de CEO-functie over van Xu Lei.

Naar verluidt zoekt JD.com vooral groei in markten van lager niveau, vooruitgang in technologie en diensten en uitbreiding van haar internationale activiteiten. Xu wil voet aan de grond krijgen in lagere markten door middel van lage-prijsstrategieën, specifiërend dat achter de lage prijzen lagere bedrijfskosten en hogere efficiëntie in de toeleveringsketen schuilgaan. Eerder deze maand verklaarde JD.com tijdens een persevenement dat het zich op kleinere verkopers had gericht door deze ‘miljoen’ verkopers toe te staan winkels op het platform te openen. Dat betekende een koerswijziging van het traditionele bedrijfsmodel dat in tegenstelling tot de concurrenten het aantal leveranciers op zijn markt strak controleerde. JD.com telt al twee in Hongkong beursgenoteerde filialen JD Health en JD Logistics en plant dit ook bij JD Industrials en JD Property.

Bronnen: SCMP, AP

Print Friendly, PDF & Email