Strijd om Europese IT-markt?

Chinese website van Lenovo


Lenovo koopt met Medion een bekend merk en een distributienetwerk in Europa. De Chinese computermultinational kwam zes jaar geleden op een gelijkaardige manier in het nieuws toen het de pc-afdeling van IBM overnam. Lenovo, met hoofdkantoren in China en in de VS, legt zich op dit moment meer toe op de verkoop van pc’s en andere IT-apparaten dan op de ontwikkeling ervan. Het verkoopt hoofdzakelijk via internet, zoals zijn concurrenten HP, Dell en Acer. In China zelf heeft Lenovo winkels. Het van oorsprong Chinese bedrijf doet het erg goed: het heeft nu volgens het marktonderzoeksbureau IDC een aandeel van 10 % op de wereldmarkt tegenover 8,6 % vorig jaar. De verwerving van bijna 40 procent van de aandelen in het Duitse Medion betekent een stap in de uitbreiding van de activiteiten in Europa. Het Chinese bedrijf zelf zegt bijvoorbeeld dat het hiermee 14% van de Duitse markt, de grootste in Europa, verovert. Ook Medion is voornamelijk een commercieel bedrijf, bekend van het eenmalige verkopen in de Aldi, maar met ook apparaten op de rekken van Media Markt. Het marktaandeel moet echter gerelativeerd worden: Medion is maar nummer 9 in  Europa, met 4, volgens SCMP. Buiten Duitsland, Oostenrijk en België is het ook niet zo actief.
Europa lijkt een beetje het toneel te worden van de rivaliteit tussen twee Chinezen: Acer van Taiwan dat al zijn toestellen op het vasteland laat maken en vooral in Europa verkoopt en Lenovo dus. Acer doet zijn best om zelfverzekerd over te komen in zijn reactie op de aankoop van Medion: ‘we weten al jarenlang dat Lenovo in de aanval is met het oog op Europa. Als wij zelf andere bedrijven opkopen, is het niet om ons marktaandeel te vergroten maar om onze technologie te verbeteren,’ aldus de CEO van Acer.
De meningen over de wijsheid van de Medion-ingreep zijn verdeeld: de Duitse markt groeit traag, vergelijkbare overnames (Siemens handsets door het eveneens Taiwanese BenQ) liepen op een faling uit, Acer meldt verliezen bij de distributie in Spanje. De CEO van Lenovo is er echter van overtuigd dat de kansen groter zijn dan de risico’s met een efficiënte firma als Medion. Als reactie op de aankoop steeg het aandeel van Medion op de beurs in Frankfurt met 19%, maar daalde dat van Lenovo zelf lichtjes, naar het schijnt vanwege de aarzelingen onder de investeerders.
Financial Times, Global Times

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Strijd om Europese IT-markt?

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *