Tencent meest succesvolle internetfirma

Met een omzet van 12 miljard, een winst van meer dan 4 miljard, een beurskapitalisatie van 400 miljard en 10.000 personeelsleden is Tencent China’s meest succesvolle internetonderneming. Tencent is groot geworden door haar Instant Messaging,  ook chatten genoemd, en poogt zich nu te diversifiëren en zich te richten naar het mobiel internet.

Tencent werd in november 1998 in Shenzhen gesticht door Ma Huateng en Zhang Zhidong. Op het ogenblik dat de meeste internetaandacht ging naar het opzetten van portalen ontwikkelde Tencent China’s eerste software-interface om te chatten. Deze software, QQ99-Instant Messaging (IM), werd in februari gratis op de markt gebracht. Op 9 maanden tijd overschreed het aantal geregistreerde gebruikers reeds het miljoen. In mei 2000 bedroeg het aantal gebruikers dat terzelfdertijd op het systeem ingelogd was, reeds 100.000. Nadat het Volksdagblad een artikel publiceerde over QQ’s populariteit steeg het aantal leden in maart 2002 op één maand tijd tot 10 miljoen. Het aantal terzelfdertijd ingelogde gebruikers dat steeg tot één miljoen in februari 2001 en het aantal leden was aangegroeid tot 50 miljoen. Dit cijfer brak de 100 miljoen in maart 2002. Op 5 maart dit jaar waren 100 miljoen gebruikers terzelfdertijd online. Het internetmirakel was een feit. Als IM-marktleider was het niet moeilijk om strategische allianties af te sluiten met diverse telecomoperatoren. In juni 2004 was Tencent China’s eerste internetonderneming die op de beurs van Hongkong werd genoteerd. De firma haalde toen bijna 200 miljoen $ op. Sedert 2005 heeft Tencent 10 % besteed aan onderzoek en ontwikkeling. In 2009 bedroeg het bedrag voor R&D 1,19 miljard yuan, drie keer zo veel als dat van Baidu.
Publiek
De klanten van Tencents QQ bestaan ook uit meerdere leeftijdscategorieën dan deze van de concurrenten, hoewel QQ nog altijd het meest jongeren heeft. Het is dan ook makkelijk om op basis van de beoogde deelpublieken aparte diensten aan te bieden. Er is een inschrijving die betalend is en recht geeft op gratis downloads van ring/beltones en het supplementair sturen van tekstberichten

Voor jongeren heeft Tencent de Q-zone, het dansspel Xuan-wu en het dierenspel Chong-wu en voor businessleden bestaat een apart platform. Ook wordt de mogelijkheid geboden tot diamanten lidmaatschap, dat recht geeft op zeven supplementaire diensten zoals een gepersonaliseerde avatar, toegang tot Q-zone (blog), diverse  populaire games, toegang tot muziek luisteren op de server zonder downloaden … . Tencent heeft zelfs een onlineshop met gadgets, kledij tot en met uurwerken die aansluiten op de eigen games en groepen. Het is duidelijk dat het chatten wordt aangevuld met andere populaire diensten als sms’en, games en muziek en dat gepoogd wordt om de eigen zo gevormde groepen om te vormen tot sociale netwerken. Ceo Ma Huateng zei zelfs dat deze onlinegemeenschappen bepalend zullen zijn voor het succes van Tencent in de toekomst. Zijn firma ging zelfs zo ver eigen munten ter betaling van de diensten te laten circuleren, maar kreeg daarbij een onderzoek van de Nationale Bank op zijn dak. Van 2004 tot nu steeg het aantal personeelsleden van 1108 tot 10.000: een legertje dat jaarlijks 4 miljard winst oplevert. Op 4 september bezocht president Hu Jintao de onderneming.
Toekomst
De uitdaging voor de toekomst is ongetwijfeld het mobiel internet. Momenteel loggen 223 miljoen (60 % van de Chinese internetgebruikers) in via hun gsm. Portalen zijn reeds klaar met geïntegreerde toepassingen, ook voor het inloggen via de gsm. Tencent heeft nog een lange weg te gaan, want zijn mobiele internetapplicaties zijn gewoon een aanpassing van de vaste internettoepassingen. In 2006 lanceerde operator ‘China Mobile’ Fei Xin als chatsoftware en het jaar nadien volgde een overeenkomst dat de gebruikers van FeiXin QQ kunnen inloggen op alle kanalen van QQ. Volgens gegevens van ‘Analysys International’ over het eerste kwartaal van dit jaar heeft QQ 59,5 % marktaandeel, Fei Xin 21,8 % en Mobile MSN 12,3 %. Uitgekeken wordt hoe Tencent de sociale netwerken via mobiel internet gaat aanpakken. Gaming is in deze sector het meest lucratief, maar Tencents mobiele games zijn gewoon een imitatie van andere en bovendien vereisen ze een chip met een sterk geheugen. Tencent wordt aangeraden om met software-ontwikkelaars passende akkoorden af te sluiten om applicaties te lanceren die even aantrekkelijk zijn als deze van Apple in de Angelsaksische wereld. Met een zo groot percentage aan onderzoek en ontwikkeling is Tencent goed gewapend de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.
Bronnen: Wikipedia, Samsung Economic Research

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Tencent meest succesvolle internetfirma

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *