Toekomst E-reader in China onduidelijk

Van de miljoenen Chinezen die niet elektronisch lezen via PC doet de grote meerderheid dit via de GSM en slechts een kleine minderheid via e-readers. Bijgevolg denkt Amazon er niet aan hun e-reader ‘Kindle’ in China op de markt te brengen. Operator ‘China Mobile’ pusht wel verschillende initiatieven terzake.
Makkelijk is het wel. Je staat in de rij, zit in de file of je wacht op de metro en ondertussen lees je de e-reader. In China gebruiken echter vijf miljoen personen hun gsm om elektronische boeken te lezen. In totaal zijn er wel 80 miljoen personen die elektronisch lezen, zij het hoofdzakelijk via een PC of laptop. Slechts 6,3 % leest via de gsm en nauwelijks 0,3 % gebruikt echte e-readers.
China is een moeilijke markt, aldus Zhang Yanan van Pekings onderzoeksfirma Analysys: Vooreerst zijn de consumenten niet bereid om voor inhoud te betalen. De facto wordt de ontwikkeling gedreven door het groot aantal gsm-gebruikers. Dit kan de uitleg zijn waarom Amazon, die zijn e-reader ‘Kindle’ in meer dan 100 landen lanceert, dit niet doet in China. Volgens een ontwikkelingsrapport downloadt 95 % van de Chinezen die elektronisch lezen ‘piraatliteratuur’. Zo’n 75 % van de e-readers is jonger dan 31 jaar. Het gaat meestal om laagopgeleiden en ze willen voornamelijk ontspanningslectuur. Niet echt traditionele boekenlezers die naar een nieuwe drager zullen overschakelen.
Toch ziet de baas van China Mobile kansen voor de e-readers. China Mobile lanceerde in de provincie Zhejiang een campagne om e-lezen te bevorderen door het contacteren van producenten en leveranciers van inhoud. Voorlopig heeft de operator er twee miljoen e-lezers.  Volgens onderzoeksfirma DisplaySearch zullen er dit jaar 800.000 e-lezers bijkomen en dit zou volgend jaar tot 3 miljoen stijgen. Hanwang is in China marktleider met 200.000 verkochte e-readers vorig jaar en hoopt dit aantal door een overeenkomst met China Mobile tegen 2010 op te drijven tot 500.000 readers. Hanwang heeft echter maar 30.000 boeken om te downloaden en de lezers klagen dat deze niet nieuw of interessant genoeg zijn. Ook Datang Telecom  en Huawei zijn klaar om in de markt van e-readers te stappen, maar de inhoud is vooralsnog pover. De belangrijkste content wordt geleverd door ‘Shanda Literature’ , dat afhangt van ‘Shanda Interactive’, een internetportaal dat hoofdzakelijk drijft op online-games. Ook Shanda heeft een overeenkomst met China Mobile voor het leveren van inhoud.
Bron: FT
Bekijk ook video

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *