Toeristische heropleving verwacht tijdens 1 mei-vakantie

Tijdens de voor de deur staande vakantieperiode rond 1 mei verwacht China na 3 jaar pandemie beperkingen een heropleving van toeristische trips en van het verbruik. Vooral uitstapjes naar rurale gebieden blijken  in trek.

In het station Foto Twitter Peoples Daily Disclaimer

De vakantieperiode rond het Feest van de Arbeid begint vandaag zaterdag en duurt tot 3 mei. De  spoorwegen verwachten 120 miljoen passagiersuitstappen en dat is 20% meer dan in 2019.  Kenners verwachten in totaal meer dan 240 miljoen trips. Het gemiddeld dagelijks aantal voertuigen op de autosnelwegen zou 54 miljoen bedragen, een stijging met 77% Ook de vliegreizen kennen een revival: Beijing Capital International Airport (BCIA)  verwacht in totaal 832.000 passagiers en Beijing Daxing International Airport meer dan 615.000.

Door de hernieuwde reislust zou het verbruik met 120 miljard yuan toenemen. Overigens hebben meerdere steden en provincies verbruiksbonnen uitgedeeld. Zo heeft de provincie Shandong voor 528 miljoen yuan aan coupons uitgegeven waardoor het verbruik met meer dan 10 miljard yuan zou toenemen. Bij de diverse koopfestivals en gebeurtenissen valt een online koopfestival te noteren dat ingericht werd door het Ministerie van Handel en producten promoot uit Centraal-Azië en ASEAN-landen.

Kamelenshow Kashgar Foto Global Times Disclaimer

Toerisme

Wat het toerisme zelf betreft, wordt verwacht dat gezinsreizen over korte of middellange afstanden en vakantiereizen naar landelijke gebieden en meer nichebestemmingen het belangrijkste reispatroon tijdens de vakantie zullen zijn. Zo vertelde Shanghai Spring Tour aan de Global Times dat het bedrijf in 2023 een aanzienlijke groei zag in geplande binnenlandse reizen in vergelijking met 2019 en dat de bestellingen van gezinsreizen goed zijn voor 25 procent van hun producten. Het aantal bestellingen voor landelijke tours op Trip.com is voor de komende feestdagen hersteld tot 137 procent van dezelfde periode in 2019, terwijl boekingen voor accommodatie in landelijke gebieden op tujia.com goed waren voor bijna 40 procent van het totaal bij het platform,

Zibo barbecue Foto Global Times Disclaimer

Nichebestemmingen doen het goed naast de toch al populaire steden als Qingdao, Chongqing, Beijing,  Sanya, Kashgar en andere hotspots waar 100 concerten gepland staan. Typische niche vond Zibo (Shandong) die zich profileerde als stad van de barbecue waarvan het aantal boekingen op Trim.com steeg met 441 % vergeleken met 2019. De barbecue van Zibo heeft een kleine kachel aan elke tafel. Als de spiesen worden geserveerd, moeten klanten ze zelf verwerken en in een dunne pannenkoek wikkelen, meestal met een lente-ui erbij. Enkel uit Beijing worden tijdens de 1 mei-periode 120.000 toeristen in Zibo verwacht.

 Wat de uitgaande reizen betreft, wordt de eerste reispiek in meer dan drie jaar verwacht Het aantal zoekopdrachten naar uitgaande vluchten op Trip.com steeg tot 120 procent van het niveau in dezelfde periode in 2019 vóór de pandemie, terwijl het aantal zoekopdrachten naar hotels in het buitenland herstelde tot 70 procent. Hongkong, Macao, Thailand en Maleisië zijn het meest populair. Hongkong verwacht 600.000 bezoekers uit het vasteland.

Gehoopt wordt dat het meer verbruik tijdens de vakantieperiode aangehouden wordt in de periode nadien zodat het verbruik een heuse bepalende factor wordt in de verhoopte economische heropleving.

Global Times, SCMP

Print Friendly, PDF & Email