Verbruikspatroon van aankomende senioren verandert snel

In tegenstelling tot de aankomende senioren die in 2011 nog best spaarzaam waren, is deze leeftijdscategorie nu niet bang meer om zich premium producten aan te schaffen. De Chinese verbruikers vergelijken meer online dan in het verleden. Ze kopen echter niet impulsief maar wel op basis van de prijs-kwaliteit verhouding.

older-consumersNet zoals in 2011 heeft McKinsey een onderzoek uitgevoerd naar het verbruiksgedrag van verschillende categorieën verbruikers in 60 steden en dit bij tienduizenden personen. De algemene tendens die McKinsey toen zag en voorspelde voor de toekomst bevestigt zich: de Chinezen besteden een geringer aandeel van hun groter budget aan voeding en aan levensnoodzakelijke goederen. Dit gaat ten voordele van een iets groter aandeel voor gezondheidszorg en nog meer aan reizen en transport en ook aan ontspanning. Deze tendens doet zich voor in het gehele land. Toch bestaan er verschillen in het verbruikersvertrouwen tussen de diverse regio’s. De bewoners van de regio Fuzhou-Xiamen zijn er voor 70 % van overtuigd dat hun inkomen er de komende 5 jaar op vooruit zal gaan terwijl in het city cluster van Shandong maar 33 % van de ondervraagden deze mening heeft.
In het onderzoek 5 jaar geleden stelde McKinsey vast dat er een groot bestedingsverschil was tussen de spaarzame 50 en 60 jarigen vergeleken met de andere leeftijdscategorieën. De ommekeer bij deze ouderen doet zich echter nog sneller voor dan voorspeld. 52 % van de groep tussen 55 en 65 jaar hebben een voorkeur voor premium producten, terwijl dit 5 jaar geleden maar 32 % bedroeg. Hun voorkeur voor bekende merknamen ging met 20% de hoogte in waardoor de kloof met de andere leeftijden gedicht is. Ze gebruiken ook het Internet om te zoeken welke aankoop ze zullen doen. Toch blijft de groep ouderen pragmatisch: ze kopen niet impulsief en vooral waar voor het geld blijft een beslissend criterium bij de Chinese verbruikers. Die vergelijken nu prijzen in verschillende verkooppunten en kopen graag wanneer er promoties of koopjes zijn. .
Het recente onderzoek wijst uit dat verbruikers van alle leeftijden meer informatie online halen. internetbrVergeleken bij vroeger zijn de Chinese verbruikers trouw aan bepaalde favoriete merken. Vorig jaar werd voeding en drank voor 7,2 % online besteld en McKinsey houdt vast aan hun eerdere voorspelling dat dit tegen 2020 10 % zal bedragen. Bij de consumentenelektronica bedroeg het online bestelde percentage 39 % en de voorspelling nu is dat dit de helft zvan alle gekochte elektronica zal bedragen in 2020.

Fastfood

Dat de Chinezen kieskeuriger worden in hun bestedingen blijkt uit de weinig rooskleurige toekomst die FT Confidential Research voorspelt voor de sector van het fastfood. De eerste fastfoodtent dateerde uit 1987 en ondertussen kende de sector een sterke opgang. Sinds 2013 groeit de sector echter minder snel dan de gehele voedingssector. Chinese ketens komen op en ook qua levering aan huis is er nu sterke concurrentie. Yum heeft de China operaties van KFC afgesplitst en voor $460m verkocht aan Primavera Capital Group en Ant Financial Services van Alibaba. Parallel daaraan kijkt McDonalds uit voor biedingen op de franciserechten van haar eethuizen in China, Hongkong en Zuid-Korea.
Bron: FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *