Virtuele sterren veroveren plaats in Chinese ontspanning en marketing

‘Het zijn virtuele idolen maar hun succes is wel heel echt’. Manya Koetse analyseert op haar website ‘What’s on Weibo’ hun opkomst en rol in China.

Luo Tianyi is een virtuele superster, een zangeres. Ze is zo succesvol dat ze dit jaar mocht optreden in de jaarlijkse nieuwjaarsshow van de nationale televisie, het meest bekeken TV-programma in China. In 2019 trad ze al op samen met de wereldbekende pianist Lang Lang.

Zo een optreden is niet evident. Koetse vermeldt dat de hologrammen voor een show van twee uur zes maanden werk vragen van 200 personen. De stem van Luo Tianyi kwam tot stand door Chinees-Japanse soft- en hardware samenwerking, vertrekkende van de stem van een echte zanger. De carrière van Luo begon in 2012 toen als vijftienjarig meisje. Ze heeft nu vijf miljoen volgers op Weibo.

Haar grootste doorbraak kwam er in 2020. Bilibili, een belangrijk deelplatform voor tekenfilms en spelletjes lanceerde een aantal virtuele artiesten en organiseerde het eerste concert met uitsluitend virtuele artiesten, waaraan Luo Tianyi deelnam.

De Japanse invloed op het fenomeen is groot. Japan kent al sinds 1996 virtuele sterren en het genre is er populair. De trend waaide over naar China dat naast Japanse ook zijn eigen vedetten creëerde. Sommigen zijn gewoon weggelopen uit videogames. Er zijn nu zelfs talentenjachten voor virtuele artiesten op televisie.

Marketing en politiek

De volgende stap kon niet uitblijven. Grote merken zoals Levi’s, Huawei, Pizza Hut, KFC, sportkledij Li Ning, McDonald’s en een dertigtal anderen gebruiken al virtuele sterren voor hun reclame. McDonald’s creëerde zelfs zijn eigen virtueel idool ‘Happy Sister’.

Virtuele sterren hebben zoveel echt succes dat zij of hun makers ook echt in de problemen kunnen geraken. Twee Japanse virtuele beroemdheden met veel fans in China geraakten recentelijk in China in de knoei wegens terloopse uitspraken over Taiwan. Het werd het einde van hun Chinese carrière en de exit voor het bedrijf dat hen presenteerde.

Niettemin gaat Koetse ervan uit dat er in China nog een enorme markt open ligt voor virtuele sterren zoals Luo Tianyi en consorten. Van concerten tot modeshows tot allerlei livestream platformen gaan ze waarschijnlijk meer en meer deel uitmaken van het dagelijkse leven.

Het volledige artikel vind je hier.
De column verscheen oorspronkelijk in het Duits op www.goethe.be

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *