Vrijstelling aankooptaks NE voertuigen verlengd

China heeft voor de vierde maal op rij de kopers van een voertuig op nieuwe energie (NEV) vrijgesteld van de aankooptaks, nu tot 2027. Afgelopen week heeft de regering ook een plan uitgevaardigd om tegen 2030 een kwalitatief oplaadsysteem uit te bouwen.

Oplaadstation in Wukesong sportcentrum Foto: Xinhua Disclaimer

De vrijstelling tot het betalen van de auto aankoop taks geldt sinds 2014 en werd al verlengd in 2017, 2020 en 2022. EV’s die in 2024 en 2025 zijn gekocht, worden vrijgesteld van aankoopbelasting ten bedrage van 30.000 yuan per voertuig, waarbij de vrijstelling wordt gehalveerd voor aankopen die in 2026 en 2027 worden  gedaan, Het zou gaan om belastingvoordelen ten belope van 520 miljard yuan. De verlenging geldt als een steun op middellange termijn voor de sector door de vraag van de verbruikers te stimuleren maar ook de industriële upgrading.

China wil eveneens de ontwikkeling van normen versnellen zoals de algemene vereisten voor de recyclage van stroomaccu’s en zal ook de formulering en herziening van industriële normen bevorderen, waaronder functionele veiligheid, netwerkbeveiliging en besturingssysteem aldus onderminister Xin Guobin,

Oplaadsysteem

Afgelopen week heeft China ook een leidraad uitgevaardigd om tegen 2030 een volwaardig oplaadsysteem uit te bouwen voor de NEV. In 2022 telde China met zijn 13 miljoen NEVs 5,2 miljoen oplaadeenheden uitgebaat door 3000 operatoren. Volgens de leidraad zal worden ingezet op optimalisatie en verbetering van het netwerk. Er zullen handige en efficiënte intercity-laadnetwerken en onderling verbonden laadnetwerken in stedelijke agglomeraties worden gebouwd,. Het netwerk zal effectief uitgebouwd om tijdens het reizen zelf op te laden. In bestaande woonwijken moet de laadinfrastructuur op vaste parkeerplaatsen volledig worden aangelegd en nieuwe woonwijken moeten volledig worden uitgerust met laadinfrastructuur,.

De provincies worden aangemoedigd om platforms te bouwen voor toezicht op en bediening van laadinfrastructuur en om het informatiebeheer van laadinfrastructuur te standaardiseren. Ondertussen zullen de toegangsvoorwaarden voor de industrie en het management worden verbeterd.. Ook zal technologisch onderzoek versnellen zoals over snelladen, opladen met hoog vermogen, slim- en draadloos opladen. China heeft ‘s werelds grootste en meest verspreide laadinfrastructuur netwerk . EV’s verbruikten in 2022 meer dan 40 miljard kilowattuur elektriciteit bij het opladen, een stijging van 85 procent op jaarbasis, aldus het Nationaal Energiebestuur. Hoewel er een oplaadeenheid is per 3,4 wagens wordt dit nog als  onvoldoende ervaren.

Bron Global Times

Print Friendly, PDF & Email