Wat met oude elektrische auto batterijen?

Omdat China de komende 10 jaar te maken zal hebben met meer dan 7 miljoen afgedankte batterijen dringt Greenpeace East bij de overheid aan op  een politiek die het hergebruik en de recyclage van deze batterijen bevordert.

Naar verwachting zal de verkoop van elektrische voertuigen in China tegen 2030 jaarlijks 12,5 miljoen bedragen. De milieuorganisatie raamt dat de komende 10 jaar 7,05 miljoen batterijen afgedankt worden. Deze batterijen worden normaal uit een wagen verwijderd als hun capaciteit vermindert tot 80%. Dit verouderingsproces neemt een vijftal jaren  in beslag. Dit betekent echter niet dat die batterijen dan nutteloos zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld een nieuw leven leiden als energie opslagsystemen. Greenpeace East vraagt bijgevolg dat China een politiek uitwerkt voor het hergebruik van deze batterijen vooraleer ze finaal gerecycleerd worden. Greenpeace stelt dat het hergebruik van de ladder tegen 2030 een industrie kan creëren van meer dan 43 miljard yuan.

Richtlijn

China is zowel de topverbruiker als topproducent van EV-batterijen. 70% van het gebruikte lithium en 96% van het kobalt komt uit het buitenland, aldus nog Greenpeace. De Chinese regering heeft een richtlijn uitgevaardigd die stelt dat EV-producenten verantwoordelijk zijn voor het ophalen van afgedankte batterijen. Recent heeft het Ministerie van Industrie en IT een richtlijn voorgesteld voor het hergebruik van deze batterijen. Greenpeace beweert echter dat meer nodig is.

De milieuorganisatie roept de overheid op van de producenten te eisen, dat ze al hun batterijen traceren en opnieuw inzamelen. Ook wil Greenpeace officiële standaarden voor het ontwerp van deze batterijen en meer fondsen voor onderzoek. Hoge kosten, technologische flessenhalzen en het ontbreken van standaarden weerhouden het brede hergebruik van de EV batterijen. Een snelle beoordeling van de uit dienst te nemen batterijen is een technologische flessenhals. Voor recyclage zijn eveneens standaarden nodig.

Program manager Ada Kong van Greenpeace East Asia verwacht een heuse golf van EV batterijen en vindt dat herbestemming bij de verantwoordelijkheid van de producenten ligt. ‘De batterij- producenten en autobedrijven hebben een sociale verantwoordelijkheid om de recyclage te steunen.  De overheid heeft de verantwoordelijkheid om recyclage en hergebruik van de EV-batterijen verplicht te maken’ zo luidt het.

Bron: sixthtone

Print Friendly, PDF & Email
Voeg toe aan :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 karakters beschikbaar