Zilvertreinen ingelegd voor senior-toeristen

China is van plan om meer speciale toeristische ‘zilver’-treinen in te leggen voor senioren. Wat hen onderscheidt van andere toeristische treinen is het bieden van faciliteiten, personeel en diensten die speciaal zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van oudere klanten tijdens lange reizen.

De Pandatrein in Zuidwest China Foto Xinhua Disclaimer

Op 11 februari kondigde het Ministerie van Handel een plan aan om meer zilvertreinen in te leggen gericht op senioren. De afgelopen jaren is de markt voor toeristische treinen aanzienlijk gegroeid, waarbij het aandeel door ‘zilverharige’ toeristen gestaag is toegenomen, aldus directeur Kong Dejun bij  het ministerie van Handel en Commerciële Diensten. ‘De groep oudere verbruikers groeit en door het aantal zilvertreinen te verhogen, kan het aanbod van toeristische diensten verfijnd, het welzijn van senioren verbeteren en het verbruik in de dienstensector gestimuleerd’ voegde Kong eraan toe. Volgens het Nationaal Bureau voor de Statistiek maakten eind 2024 60 plussers 22 % van de totale Chinese bevolking uit, terwijl 65 jaar plussers goed zijn voor 15,6 %. .

Statistieken van China State Railway laten zien dat toeristische treinen  aan populariteit hebben gewonnen onder oudere klanten. In 2024 legde het bedrijf 1.860 toeristische treinen in, een stijging van bijna 50 % ten opzichte van 2019 en een recordhoogte. Deze treinen reden voornamelijk op populaire toeristische routes door de Xinjiang Oeigoerse Autonome Regio, de provincie Yunnan en de provincie Heilongjiang. Meer dan 1 miljoen passagiers reisden met deze treinen waarvan 80% oudere toeristen. Terwijl de meeste jongeren en mensen van middelbare leeftijd ervoor kiezen om in het weekend en tijdens vakanties te reizen zijn oudere klanten meer, flexibeler en kunnen op elk moment reizen.

De toekomstige ontwikkeling van zilvertreinen zal niet enkel de marktvraag stimuleren, maar ook de verkeersdruk tijdens piekuren helpen verlichten. ‘We zijn van plan om een flexibelere en gedifferentieerde prijsstrategie toe te passen voor de zilvertreinen, met grotere kortingen tijdens het laagseizoen. Dit zal meer oudere reizigers aanmoedigen om tijdens het laagseizoen te reizen, waardoor het voor hen zeer voordelig wordt’,  zegt adjunct-directeur Zhu Wenzhong van de klantendienst bij China Railway,.

Optreden in toeristentrein vanuit Koreaanse autonome prefectuur Yanbian Foto China Daily Disclaimer

De afgelopen jaren werden veel succesvolle toeristische treinen gelanceerd, waaronder de Panda Express, een toeristische trein die verschillende panda-toeristische attracties in het zuidwesten met elkaar verbindt; de Hulun Buir Express, een trein met grasland-thema die door de autonome regio Binnen-Mongolië rijdt en de Silk Road Tourist Train. De toeristische treinmarkt in China bevindt zich echter nog in een ontwikkelingsstadium, aldus Kong en hierop voortbouwen is de boodschap.

Gerichte diensten

Het belangrijkste verschil tussen toeristische treinen en gewone treinen is dat de eerstgenoemde speciaal zijn afgestemd op de reisroutes van groepen toeristen. Ze bieden flexibiliteit in routeplanning, directe verbindingen tussen meerdere bestemmingen en mogelijkheden voor sightseeing tijdens de reis. Toeristische treinen zijn ontworpen om de dienstregeling van de passagiers te volgen, zodat reizigers overdag op verkenning kunnen gaan en ’s nachts comfortabel kunnen uitrusten.
Wat de zilvertreinen onderscheidt van andere toeristische treinen is hun focus op het bieden van faciliteiten, personeel en diensten die speciaal zijn ontworpen om tegemoet te komen aan de behoeften van oudere klanten tijdens lange reizen. Zhu Wenzhong preciseert: ‘De zilver treinen zullen worden uitgerust met veelgebruikte medicijnen voor oudere passagiers, samen met medisch personeel aan boord voor raadplegingen en hulp. Essentiële apparatuur en faciliteiten zoals leuningen, zuurstoftanks, eerstehulpkits en noodoproepknoppen zullen binnen een paar maanden worden geïnstalleerd. Ook de verlichting, zitplaatsen, toiletten en andere voorzieningen in de zilvertreinen zullen verbeterd om tegemoet te komen aan oudere passagiers.’

Foto CCTV Disclaimer

Hij gaat verder ‘We zijn van plan om tegen 2027 meer dan 100 treintrajecten te ontwerpen voor zilver toerisme en 160 speciale ouderenvriendelijke rijtuigen te ontwikkelen en tegen die tijd zullen er meer dan 2.500 zilver treinen rijden. Bovendien zullen we voor elke provincie een speciale zilvertrein introduceren om het toerisme in diverse regio’s uit te breiden.

Naast het upgraden van de treinfaciliteiten werkt China Railway samen met de andere instanties om de reiservaring buiten de trein voor oudere klanten te verrijken. ‘We zullen samenwerken met lokale toeristische afdelingen om meer reisroutes te ontwikkelen die geschikt zijn voor oudere groepen om zo de aantrekkingskracht van zilvertreinen te vergroten,’ zegt directeur Man Hongwei van de afdeling Resource Development bij  het Ministerie van Cultuur en Toerisme. Toeristische attracties in het hele land zullen worden aangemoedigd om naast het invoeren van een voorkeursbeleid voor oudere groepen, meer ondersteunende maatregelen in te voeren die specifiek gericht zijn op de zilvertreinen. Dit omvat onder andere het aanbieden van gereduceerde ticketpakketten voor treinreizen en toeristische attracties. Toeristische attracties zullen ook worden ondersteund om ervoor te zorgen dat oudere toeristen toegang hebben tot handige diensten, zoals toegang tot parken en vervoersverbindingen, aldus Man.

Bron: Beijing Review