Didi treft maatregelen na moord op passagier

Door Jan Jonckheere op 18 mei 2018

Deze maand is een 21-jarige passagier in een Didi-wagen vermoord waarschijnlijk door de bestuurder. Didi bezint zich over maatregelen die getroffen moeten worden opdat dit niet meer zou voorvallen. Het incident zorgt ook voor veel commotie op de sociale media.

Didi Chuxing is de Chinese versie van Uber. Een van de Didi-passagiers werd vermoord toen zij op weg was naar een huwelijksfeest. Op 6 mei kwam te Zhengzhou een 21 jarige airhostess om het leven. Haar lichaam is later gevonden. De politie denkt dat de dader de chauffeur Liu was die zich verdronken heeft in een rivier. Het is een aanwijzing dat de airhostess tijdens de rit naar een vriendin het bericht stuurde dat ze met een ‘perverse’ bestuurder te maken had.

Waar het voornamelijk om draait is het feit dat Didi-chauffeurs tot nu toe het Didi Hitch systeem gebruiken om hun passagiers te beoordelen. In de praktijk is dit systeem echter verworden tot een vergaarbak van subjectieve, ongewenste en zelf seksistische commentaren. Chauffeurs beoordelen eerder het sexy karakter van de vrouwelijke passagiers of gebruiken het systeem om sommige klanten te weigeren. Na de moord heeft Didi Chuxing een week van reflectie ingelast waarin het gebruik van Hitch werd opgeschort.

Het slachtoffer

Het bedrijf heeft al aangekondigd dat de dienst niet meer zal gebruikt worden tussen 22:00 en 06:00 uur. Tijdens het onderzoek bleek ook dat de chauffeur de account van zijn vader had gebruikt. Om dit misbruik te voorkomen, zal voortaan op elke Didi-trip met Hitch gezichtsherkenning verplicht worden. Mogelijks wordt de noodknop ook prominenter gemaakt.

Oordeel

Didi heeft het publiek via WeChat en Weibo om een oordeel gevraagd over twee voorgestelde maatregelen. Een eerste is dat de gesprekken tijdens de rit opgenomen worden en 72 uur bewaard worden. Een andere houdt een beter onderzoek in naar de achtergrond van de chauffeurs. Meer bepaald vraagt de firma zich af of personen uitgesloten moeten worden als ze wandaden verrichten die niet tegen personen, eigendom of openbare veiligheid zijn.

Op de sociale media kwam al reactie: ‘waarom geen gezichtsherkenning voor passagiers? Bij de passagiers zijn er ook rotte appelen zoals bij de bestuurders’. De bestuurder in kwestie had al een klacht gekregen wegens ongewenst seksueel gedrag. Didi geeft toe dat deze klacht niet behoorlijk verwerkt is en dat het veiligheidsmechanisme voor ’s nachts defect was zodat de gezichtsherkenning niet ingeschakeld werd voordat de bestuurder de bestelling opnam.

In Leshan is een Didi-bestuurder voor 10 dagen in hechtenis geplaatst nadat ook hij handtastelijk werd met een vrouwelijke passagier.  Het ministerie van Transport denkt eveneens na over een betere regulering.

Bronnen: SCMP, FT, SixthTone

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief