iTrends: Baidu betaalt met PayPal

Vooreerst hebben we het over het partnerschap tussen Baidu en PayPal voor elektronisch betalen. Ten tweede krijgt Xiaomi van een bankenconsortium een miljardenlening voor verdere uitbreiding. Tenslotte zien we hoe Foxconn op twee landen wedt voor uitbreiding met LCD-fabrieken.

PayPal heeft met Baidu een partnerschap gevormd om in de grootste mobiele betalingsmarkt de concurrentie aan te gaan met de twee dominerende systemen Ant Financial en Tencent. Het partnerschap dat vorige week werd aangekondigd geeft gebruikers van Baidu Wallet de mogelijkheid om in het buitenland online aankopen te verrichten door het koppelen van Baidu Wallet aan PayPal. Buitenlandse verkopers die PayPal aanvaarden, doen dit ook automatisch met Baidu Wallet. In de thuismarkt ligt Baidu Wallet ver achterop in vergelijking met Alipay en WeChat Pay.
De drie zijn ook in een hevige concurrentie verwikkeld om de gunst van de Chinese toeristen die naar het buitenland gaan. China is immers de grootste groeidriver in grensoverschrijdend e-commerce. Deze markt die vorig jaar 626 miljard yuan bedroeg, zou jaarlijks met 15% stijgen om in 2012 1300 miljard yuan te bedragen, aldus de onderzoeksgroep Mintel. Het nieuw partnerschap verleent Baidu een voordeel in de internationale markt menen analisten. Vorig jaar stond grensoverschrijdende e-commerce voor 22% in van PayPals betaalvolume. In 2010 had PayPal al een overeenkomst met de Chinese kredietkaart Unionpay om in het buitenland te betalen, maar dit was blijkbaar geen succes.
Baidu Wallet is in China maar het tiende betaalplatform, zij het dat het over 100 miljoen actieve accounts beschikt. Eind 2016 realiseerden ze 0,4% van de mobiele betalingen terwijl de topspelers Ant Financial en Tencent respectievelijk 54% en 37% uitmaakten. Uit onderzoek door Kapronasia bij 1000 Chinese consumenten blijkt dat 21% nooit WeChat Pay of Alipay gebruikten in het buitenland. WeChat pay is beschikbaar in 15 landen voor betaling in 12 munten. Alipay is al aanvaard in 100.000 winkels in 26 landen.

Xiaomi

In een vorige aflevering zagen we dat Xiaomi na een verkoopsdaling weer aan een remonte toe is. Volgens Counterpoint Research is het merk tijdens het tweede kwartaal ‘s werelds zesde grote verkoper van smartphones. Nu krijgt Xiaomi van een bankconsortium van 18 banken onder leiding van Deutsche Bank en Morgan Stanley een lening van een miljard dollar over drie jaar. Voorzitter Lei Jun zegt dat het geld de internationale uitbreiding ten goede zal komen en ook de integratie van online en offline verkoop. Een vorige driejarige miljardenlening dateert uit 2014.
Xiaomi is in 40 landen actief. Tijdens het tweede kwartaal verstuurde het 23 miljoen smartphones of 70% meer in vergelijking met het vorige kwartaal. Analisten raden het merk aan geen onnodig geld te verspillen aan marketing campagnes om Huawei, Oppo en Vivo naar de kroon te steken. Om een debacle als bij LeEco te vermijden wordt een voorzichtige strategie aangeraden en het progressief verwerven van intellectuele eigendom evenals zinvol onderzoek en ontwikkeling te verrichten. Xiaomi beweert nu 4806 patenten te bezitten waarvan er 2404 internationaal zijn.

Foxconn

De Taiwanese gigant Foxconn stelt in de Volksrepubliek al meer dan een miljoen personen te werk. 8 maanden terug tekende voorzitter Terry Gou in Guangzhou een contract voor de bouw van een LCD-fabriek die 8,8 miljard dollar gaat kosten en werk zal verschaffen aan 15.000 personen. Vorige week onthulde Foxconn ook in de VS een LCD-fabriek te gaan bouwen: deze zal 10 miljard dollar kosten en uiteindelijk 13000 personen te werk stellen. De Amerikaanse fabriek zou volgens planning in 2020 open gaan, één jaar na die in Guangzhou. Beide fabrieken zullen LCD-schermen vervaardigen voor tv’s, mobiele telefoons en andere slimme toestellen.
De staat Wisconsin kent voor 3 miljard dollar aan steun toe indien Foxconn zich aan zijn beloftes houdt. In Guangzhou kreeg Foxconn het terrein voor een prijs die maar 5% bedraagt van de prijs die aan andere ontwikkelaars wordt aangerekend. Ook geniet Foxconn er van belastingvoordelen. Volgens directeur Yan Zhanmeng van Counterpoint Research is de fabriek te Guangzhou gericht op de Chinese markt terwijl die te Wisconsin bedoeld is voor de Amerikaanse. President Trump was in zijn nopjes met de aankondiging en bestempelde het als een overwinning van zijn politiek.
Bronnen: SCMP, FT

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *