China wordt trendsetter in de digitale omwenteling - chinasquare.be | chinasquare.be

China wordt trendsetter in de digitale omwenteling

Door Jan Jonckheere op 10 december 2017

Het McKinsey Global Institute verwacht dat China een trendsetter wordt in digitale economie wereldwijd. Vooral de drie grote privé giganten Baidu, Alibaba en Tencent spelen naast de overheid een toonaangevende rol. We analyseren de evolutie en verwachting in de subsectoren en ook de Chinese activiteiten in het buitenland.

De digitalisering in China begon in 1993 toen de regering het belang van Internet onderkende. Ze lanceerde de drie ‘Gouden projecten’ die de basis moesten vormen van wat toen de ‘digitale snelwegen’ werd geheten. Op basis van dit netwerk heeft de regering vanaf 1999 het project ‘Government Online Project’ opgezet waarbij alle bestuursniveaus opgeroepen werden portaal websites op te zetten. Sinds 2004 versnelde de ontwikkeling van het internet. Dat jaar ging het aantal mobiele abonnees met 25% van de bevolking het aantal vaste telefoonabonnees (23%) overschrijden. Tegen 2015 had 95% van de bevolking een mobieltje. De ontwikkeling kan niet los gezien worden van de regeringspolitiek. In 2012 werd ICT opgenomen als nieuwe strategische hightech sector en het jaar nadien volgde de ‘Broadband China’-strategie. De regering liberaliseerde de telecom sector met concurrentie tussen China Mobile, China Unicom en China Telecom. Gedurende deze periode steeg het aantal gebruikers van e-commerce tot de helft van het aantal Internet gebruikers. Volgens eMarketer werd de Chinese online kleinhandelsmarkt al in 2013 groter dan de Amerikaanse.

China is meer gedigitaliseerd dan algemeen wordt aangenomen. Consultancy McKinsey Global Institute vindt dat de vijftigste plaats die het land qua digitalisatie bij de Wereldbank inneemt en de 59-ste plaats bij het ‘World Economic Forum’, niet de echte dynamiek weerspiegelen. Qua e-commerce stond het land 10 jaar geleden maar in voor één procent van de wereldwijde transacties, maar dit is intussen 40% geworden. De waarde van e-commerce is er groter dan die in Frankrijk, Duitsland, Japan, het VK en de VS samen. Qua mobiele betalingen drong de penetratie bij de internetgebruikers van 25% in 2013 door tot 68% in 2016. Ernst & Young vond dat 69% van de Chinese ondervraagden fintech diensten gebruikt terwijl het wereldwijde gemiddelde en het percentage in de VS 33% bedraagt. Het is dus zinvol de Chinese digitalisering meer in detail te gaan analyseren.

Grote markt

Volgens cijfers van de ‘China Academy of Information and Communications Technologybereikte de Chinese digitale economie vorig jaar 22.600 miljard yuan, dat is meer dan 30 % van het bnp. Meer dan een half miljard Chinezen betalen mobiel of doen hun aankopen in de winkel met de smartphone. Volgens de Nationale Volksbank werd vorig jaar voor 157.000 miljard betaald via de smartphone en dat is de helft meer dan het jaar voordien. Het aantal grensoverschrijdende betalingen steeg 22 maal op twee jaar tijd.  Met zijn 731 miljoen internet gebruikers had China vorig jaar meer netizens dan de EU en de VS samen. Daarvan zijn er 695 miljoen mobiele gebruikers. Jongeren geboren in het digitaal tijdperk (<25jr) die het internet gebruiken, zijn met 280 miljoen of bijna de totaliteit van de VS-internetters. De jongste jaren gaat het vrij snel. Volgens McKinsey gebruikten in 2015 maar 13% van de WeChat-gebruikers dit platform voor e-commerce, nu groeide dit aan tot 31%. Tijdens dezelfde periode blijkt dat het aantal internetgebruikers die zowel offline als online (O2O) kopen, verdubbelde van 41% tot 83%.

China is eveneens een van de leidende wereldwijde investeerders in digitale technologie. Wereldwijd is het Chinese aandeel in het durfkapitaal tijdens de periode 2011-13 van 12 miljard dollar ofwel 6% van het wereldtotaal gegroeid tot 77 miljard dollar vof 19% van het totaal. Drie kwart daarvan gaat naar digitale technologieën zoals big data, kunstmatige intelligentie en fintech bedrijven.  Volgens een studie van Morgan Stanley zullen de IT-uitgaven door Chinese bedrijven dit jaar met 11% stijgen en dat is het dubbele van de 5 % stijging die bij de VS-bedrijven verwacht wordt. Vorig jaar spendeerden de Chinese bedrijven 10,2 % meer aan IT terwijl de toename 4,4% bedroeg in de VS.

Volgens een rapport van het Witte Huis uit oktober 2016 publiceert China nu al meer wetenschappelijke artikelen over ‘deep learning’ dan de VS. Het aantal patent aanvragen van Chinese vorsers in kunstmatige intelligentie (KI) steeg de voorbije jaren met 200%. Volgens Scott’s Malong die 10 jaar geleden bij Microsoft startte met ‘machine learning’ en nu een gemeenschappelijk KI-lab heeft met Tsinghua University zijn de discussiegroepen rond KI zeer levendig en vormt het alomtegenwoordige WeChat daarbij een zeer efficiënt kanaal.

Drie giganten

Vooral het ecosysteem rond de drie internet giganten is vrij divers. Het begon met de zoekmachine bij Baidu, met e-commerce bij Alibaba en met chatten bij Tencent. Vorig jaar investeerden de drie 42 % van al het durfkapitaal in China. Ter vergelijking bij Amazon, Facebook, Google en Netflix bedraagt dit in de States amper 5% van het geheel. Sinds 2011 vereenvoudigde de functionaliteit van hun super-apps. De super app WeChat telt 40 functies, terwijl deze van Alibaba er 90 telt: deze varieren van lifestyle tot en met financiën.

Baidu begon als zoekmachine die nu 80% marktaandeel heeft. Het schakelde gradueel over op mobiele diensten waar nu maandelijks 660 miljoen gebruikers gebruik van maken. Het heeft miljarden dollar geïnvesteerd in O2O-diensten, maar verlegt nu de strategische focus naar kunstmatige intelligentie. Baidu heeft zijn platform voor autonoom rijdende voertuigen ‘Apollo’ open gesteld voor meerdere partners uit de autosector. 13 Chinese autoproducenten en twee westerse producenten Ford en Daimler doen al mee, evenals leveranciers van onderdelen, operatoren in deelrijden en TomTom. Op het vlak van gezondheidszorg hoopt Baidu met ‘Baidu Medical Brain’ en zijn chatbot bepaalde disfuncties van het medisch systeem in China zoals lange wachttijden en onvoldoende opgeleid personeel, te kunnen ondervangen met systemen van kunstmatige intelligentie.

Bij de Alibaba groep staat e-commerce centraal. De groep opereert in 200 landen en overtreft al Walmart qua kleinhandel. De online verkoop en winst is groter dan de VS kleinhandelaars Walmart, Amazon en eBay samen. Naast C2C portaal Taobao beschikt Alibaba sinds juni 2011 over TMall als apart business-to-consumer (B2C) kanaal waar veel grote merken een aanwezigheid op hebben. Om eenvoudig te betalen beschikt de Alibaba groep over het eigen betaalplatform Alipay dat afrekent via een QR-scan. Alipay vormt een onderdeel van financieel filiaal ‘Ant Financial’ dat ook het succesvolle fonds voor vermogensbeheer Yu’e Bao beheert. De groep heeft als de filmafdeling ‘Alibaba Pictures Group’ die in juni 2015 al de grootste Chinese filmmaatschappij was: toen was het filmfiliaal 9,6 miljard dollar waard. Ali Health heeft voorts een KI-dienst voor ziektediagnose voorgesteld en die heet Doctor You. Hij kan gebruikt worden voor het scannen van medische beelden om bijvoorbeeld ontstoken cellen te detecteren die een vroege indicator van kanker kunnen zijn.

JD.com is de directe concurrent van Alibaba en telde in maart 236 miljoen actieve gebruikers. JD.com is echter op minder neventerreinen actief dan Alibaba. Het heeft wel ’s werelds grootste leveringsnetwerk via drones.

Tencent begon als chatdienst met QQ maar telt ondertussen bijna één miljard gebruikers met het mobiele WeChat dat alom gebruikt wordt. Het bedrijf uit Shenzhen is ook een wereldspeler in gaming en beschikt zoals Alibaba over een eigen betaaldienst ‘Tenpay’ geheten en zelfs over een eigen online bank WeBank. Tencent bezit eveneens een muziekpoot met 600 miljoen gebruikers en een literatuurtak ‘Tencent Literature’ die in Hongkong een succesvolle beursgang lanceerde. Tencent zelf is ook in Hongkong genoteerd en was voor een dip vorige week 450 miljard dollar waard. Ook Alibaba haalt op de VS-beurs een waarde van 450 miljard. Als de twee Chinese giganten in het huidige tempo blijven groeien, worden ze groter dan de VS-tenoren in 2019.

De grote drie en JD.com zijn allen in zee gegaan met een van de vier grote staatsbanken. In maart besliste Alibaba’s Ant Financial en de China Construction Bank om samen te werken qua bestellen van kredietkaarten online, elektronische betalingen, kredietscores en de QR-code technologie. De overeenkomst laat de Alipay-klanten toe CCB-producten voor vermogensbeheer te bestellen via Alipay. De volgende om met een staatsbank in zee te gaan was Alibaba’s rivaal JD.com dat de Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) bij de hand nam. Ze werden het eens om financiële producten te verschaffen, om bedrijfskrediet te verstrekken, diensten voor vermogensbeheer en om fintech te ontwikkelen. Kort nadien vond Baidu zijn partner in de Agricultural Bank of China (ABC). Baidu biedt de bank zijn expertise in kunstmatige intelligentie en big data. Vermits drie van de vier al uitbesteed waren, was de verwachting dat Tencent samen zou gaan werken met de overblijvende Bank of China. Het duo heeft inderdaad aangekondigd samen een laboratorium voor fintech te gaan ontwikkelen dat zoals de anderen kunstmatige intelligentie en big data gaat onderzoeken, maar ook de blockchain technologie. De tijd dat de wereld van internet financiën tegenover de staatsbanken stond, lijkt dus voorbij.

Naast de drie giganten en JD.com is er nog Xiaomi dat behalve smartphones vervaardigen, zich ook specialiseert in slimme producten voor thuis. Netease heeft eveneens met zijn 10 miljard geraadpleegde pagina’s per maand een digitaal ecosysteem uitgebouwd met spellen, video, e-commerce en financiën. Traditionele bedrijven als de verzekeraar Ping’An breiden eveneens hun online diensten uit naar vermogensbeheer, auto- en huizen verzekering of financiering, verbruikerskrediet… Ping’An bezit een van de grootste P2P-leningpatformen en heeft een O2O geneeskundige app waar 50.000 doctors op aangesloten zijn. China telt zelfs 144 KI-bedrijven die actief zijn in de medische sector, waarmee het samen met de VS vooraan staat. Vorig jaar investeerde China volgens Firestone Inventing 2,58 miljard yuan in medische KI-investeringen en dat was bijna dubbel zo veel als het jaar voordien.

Hardware

Een ander kenmerk van het Chinese digitaal ecosysteem bestaat uit de nauwe verbindingen met hardware producenten. De Chinese smartphone merken hadden in 2007 maar 5% van de eigen markt in handen. Dit aandeel steeg volgens McKinsey tot 90% nu. Volgens cijfers van Counterpoint Research vertegenwoordigden de Chinese smartphones de helft van de smartphones die tijdens het tweede kwartaal in de wereld werden verstuurd. Wereldwijd waren dat er 365 miljoen stuks, een globale groei met 3%. De Chinese merken gingen echter met 48% vooruit.

In 2015 en 2016 hadden de Zuid-Koreaanse firma’s 36 % van de wereldwijde LCD-markt en de Chinese producenten 33%. IHS Markit verwacht dat tegen 2018 China het grootste land wordt in verkoop van vlakscherm. Qua draagbare slimme toestellen heeft het Chinese Xiaomi zowel Apple overvleugeld als het gespecialiseerde Fitbit. Qua servers zijn volgens de adjunct-hoofdredacteur Christophe Bardy van de Franse informaticasite lemagit.fr  zowel Huawei als Inspur aan een felle inhaalbeweging bezig. Terwijl Inspur alsnog hoofdzakelijk op het binnenland gericht is, realiseert Huawei al een kwart van zijn serveromzet in het buitenland. Aan hun huidig groeiritme zullen beiden boven Lenovo groeien en in de top 5 terecht komen van IT-infrastructuur voorspelt hij. Huawei zette 41,8 miljard dollar om op de markt van telecom-infrastructuur en beschikt over een compleet gamma aan servers. Het is er in geslaagd de ruimte van Lenovo en Cisco in te nemen en op de vierde plaats wereldwijd te belanden. Op het gebied van verkoop van netwerken staat Huawei stevig op de tweede plaats na Cisco. Bij de draadloze WLAN netwerken controleert het bedrijf uit Shenzhen nu 6,2% van de markt na Cisco en Aruba Networks.

China is veruit de grootste verbruikersmarkt voor halfgeleiders. Het land is weliswaar goed voor 45 % van de wereldwijde vraag naar chips, maar 90% van de gebruikte chips zijn echter buitenlands.  China voert drie maal meer buitenlandse chips in dan buitenlandse auto-onderdelen. Volgens CCID China zijn de 10 topleveranciers voor de Chinese markt allen buitenlandse firma’s of multinationals zoals Intel, Samsung, Toshiba, TI, Hynix, ST, AMD etc. Het inkomen van deze top 10 is goed voor meer dan de helft van de Chinese markt. De halfgeleiders industrie in China is tevens de grootste productie- en exportbasis ter wereld. De regering lanceerde in 2014 een plan van 160 miljard dollar om in 10 jaar de afhankelijkheid van buitenlandse chips terug te dringen van 70 % naar 10 %.  Bij de eigen kampioenen behoort onder meer de staatsonderneming Tsinghua Unigroup die twee van de vier top Chinese fabless firma’s opkocht namelijk in 2013 Speadtrum voor $ 1,7 miljard en RDA Microelectronics voor $ 0,9 miljard om er één entiteit van te maken. Tsinghua Unigroup stootte recentelijk op een veto van president Trump voor de overname van de Lattuce chipproducent. Wel zit de Taiwanese chipproducent SMIC stevig ingebakken in het Chinees weefsel zowel qua onderzoek als leveranciers. De Taiwanese producent is maar wat blij de grootste markt te kunnen bedienen. Dit geldt ook voor Samsung en zelfs voor Qualcomm dat van de overheid een boete van een miljard opgelegd kreeg voor overtreding van de anti-monopoliewetten.

China is al de grootste automarkt en eveneens het land waar het meest ‘groene’ wagens verkocht worden. Ook in de met Internet verbonden en de zelfsturende auto’s wil China een leidende rol spelen. Baidu heeft vorige maand aangekondigd om tegen het tweede semester van 2019 met JAC een gedeeltelijk zelfsturende auto operationeel te maken. Concurrent Tencent werkt op dit gebied samen met Shanghai International Automobile City en de Guangzhou Automobile Group. . Alibaba heeft qua slimme voertuigen al een tijdje zijn productiepartner gevonden in SAIC Motor. De stad Shenzhen zette zopas zijn eerste zelfsturende bussen in.

Regering

Wat het ‘Internet of Things’ (IoT) betreft, sprongen al verschillende producenten op de IoT-trein. Haier introduceerde slimme koelkasten, Little Swan slimme wasmachines en Changhong slimme Tv’s. Gree Electric Appliances tekende met China Mobile een overeenkomst ter promotie en O&O van slimme airco’s. De toepassingen zijn oneindig uitbreid baar: eetwareninspectie, logistiek, smart grid…. Al op 8 december 2011 heeft het ministerie een IoT-plan uitgevaardigd binnen het kader van het 12 vijfjarenplan. Ondertussen heeft ook China Mobile een IoT afdeling. Op de recente IoT-expo te Wuxi toonde de operator een platform dat het energieverbruik controleert (en een vermindering met 30% toeliet), een slim buurtplatform (voor burenhulp) een plaats locatie platform en een communicatiemodule voor bedrijfsgebruikers. De communicatie tussen de sensoren geschiedt via small band.  Concurrent China Telecom  beweert met zijn 310.000 basisstations die small band ondersteunen over ’s wereld grootste netwerk te beschikken. Vorig jaar had de IoT-sector in China een omzet van 950 miljard yuan en tegen 2020 wordt 1500 miljard yuan verwacht. De regering wil dat er tegen 2020 1,7 miljard openbare ‘machine tot machine’-verbindingen zijn. Analist Charlie Dai van Forrester vindt dat China het heft in handen heeft wat IoT betreft.

De Chinese overheid heeft via het planorgaan de Nationale Ontwikkelings-en Hervormingscommissie 5 pilootsteden aangeduid die experimenteren met cloud computing: het zijn Beijing, Shanghai, Shenzhen, Hangzhou en Wuxi. Ook diverse steden en provincies ontvouwden al plannen. In de privésector heeft Oracle met Tencent een samenwerkingsakkoord afgesloten voor cloud computing, het Duitse SAP vond haar partner in Alibaba cloud. Deutsche Telekom gaat de clouddiensten ‘Open Telecom Cloud’ ontplooien in samenwerking met Huawei. Volgens gegevens van Forrester Research is ‘Alibaba Cloud’ marktleider in China terwijl Microsoft op de tweede plaats komt. Office 365 van Microsoft wordt in China geleverd door partner 21Viane

Tencent, Alibaba en Huawei hebben tijdens het eerste semester zware investeringen in buitenlandse cloud centra aangekondigd. Volgens gegevens van fDi Markets staan de drie giganten in voor het leeuwenaandeel van de 13 Chinese initiatieven in het buitenland die samen 1,2 miljard dollar bedragen. China is hiermee wereldwijd tweede-zij het een straat achter de VS-dat met Amazon, Google en Microsoft 46 projecten aankondigde ter waarde van 6,9 miljard dollar. Tencent opende in april een data centrum in Silicon Valley en en juli volgde een centrum in Frankfurt. Tencent had er al in Hongkong, Singapore en Toronto. Andere zijn gepland te Mumbai, Seoul en Moskou en dit naast een twintigtal in eigen land. Alibaba kondigde dit jaar 4 nieuwe data centra aan in Azië, twee in Mumbai een in Jakarta en nog een in Maleisië. Daarbij komt Alibaba’s totaal op 17. Alibaba werd overigens door het bestuur van Hongkong uitgenodigd om er de evolutie te begeleiden naar de cashloze samenleving. Te Macao heeft de groep een overeenkomst lopen om van Macao een slimme entiteit te maken.  Ook Huawei versterkt zijn cloud afdeling met een nieuw data centrum in Nieuw Zeeland en beloofde de komende jaren voor één miljard dollar in de cloud te zullen investeren.

De regering speelt niet enkel een actieve rol in het bouwen van een eerste klas infrastructuur, maar vervult ook haar rol ten volle als regulateur. Het duurde wel 11 jaar nadat Alipay online transfers toeliet, vooraleer de regering er een maximum op plaatste. De snelle verspreiding van de digitale toestellen werkte tijdens de eerste fase van digitalisering in de hand dat de gebruikers vrij gemakkelijk toegang kregen tot digitale inhoud zoals muziek, boeken en films. Dat dit in het begin gratis kon, heeft de popularisering ongetwijfeld in de hand gewerkt. In 2009 was 99% van de gedownloade muziek evenwel onwettelijk. In 2014 begon China echter al met het openen te Beijing, Guangzhou en Shanghai van gerechtshoven die gespecialiseerd zijn in intellectuele rechten. In 2015 beschikte 70% van de geïnstalleerde software geen echte vergunning. Volgens het tijdschrift Technode komt er nu verandering. De betaalfunctie van WeChat speelt volgens de publicatie een aanzienlijke rol hierbij. Een ander voorbeeld van hoe snel het kan veranderen: het aantal P2P-leenplatformen steeg tot 3500 en daarvan verdween al een derde. Volgens een rapport zou 9 op 10 leenplatformen om zijn bestaan vechten als de regering de reglementering verstrakt.

De regering kwam voorts met een eigen ‘Internet Plus’ plan gevolgd door gedetailleerde plannen voor de integratie van internet, cloud computing, big data, IoT  met de traditionele maakwerk- en verbruikssectoren. Ondertussen heeft de regering de toepassing van haar ‘Internet Plus’ strategie toegepast in de sectoren logistiek, sociale zekerheid en het maakwerk. In juni 2017 lanceerde Shanghai de eerste internet shipping port die e-commerce bedrijven integreert in verscheep logistiek, data analyse, financiële en wettelijke diensten en bureauoppervlakte. De provincie Zhejiang ontplooit pilotprogramma’s die de ontwikkeling van online programma’s uittesten waarbij de burgers hun ziektekosten kunnen betalen via internet en mobiele telefoons. De miljoenenstad Shenzhen heeft in 2014 ‘Internet Plus’ toegepast in zijn stedelijke administratie, wat de burger heel wat rompslomp en tijd bespaart. Eind maart hadden 500 steden concrete plannen om hun stad slim te maken. De stad Yinchuan wordt geciteerd als voorbeeld. Op de lokale bussen heeft gelaatsherkenning het contant betalen vervangen, de openbare vuilnisbakken worden met zonne-energie aangedreven, je kan uw boodschap ofwel thuis laten afleveren ofwel in een stedelijke box die ontsloten wordt via een QR-code. .

De regering heeft ook investeringen in de digitale sector gemakkelijker gemaakt. De Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie heeft een driejarig plan afgekondigd dat kunstmatige intelligentie (KI) wil gebruiken in 9 KI-ecosystemen. De commissie zette het licht op groen voor Baidu om een eerste ingenieurslabo op te zetten dat focust op ‘deep learning’. Bovendien voorziet de regering in fondsen voor internet KI-bedrijven. Al 2500 techincubatoren voldeden aan de vereisten van de regering. Vele lokale besturen hebben dit voorbeeld gevolgd. Beijing’s technologische zone Zhongguancun heeft een fonds met 500 miljoen yuan durfkapitaal voor KI-startups dat de afgelopen 3 jaar 1900 starters geholpen heeft.  Het is eveneens de regering die de telecom-operatoren aanspoort om voor 180 miljard dollar te spenderen aan de uitbouw van het 5G-mobiele netwerk.

Volgens voorzitter en CEO Victoria Espinel van de Software Alliance maakt China zich eveneens op om leider te worden op het vlak van big data. Haar in de VS gebaseerde alliantie is actief in 60 landen wereldwijd en al 20 jaar in China. Zij gelooft dat China rijp is om een leidende rol te spelen en meent dat dit een weldaad zou zijn voor iedereen. Het is merkwaardig genoeg de hoofdstad van de arme provincie Guizhou Guiyang die zich ontpopt als data valley. Foxconn bouwt er een fabriek en de gunstige voorwaarden zoals voldoende afkoelwater, belastingsverlagingen en lagere lonen trekken ook bedrijven aan zoals Microsoft, Huawei, Hyundai Motor, Tencent, Qualcomm en Alibaba. Het lokaal bestuur voorspelt dat de 3,34 miljard investeringen dit jaar 30.000 banen zullen scheppen.

Robots

Sommige ontwikkelde kuststreken zitten met een personeelstekort omdat de migranten liever in hun provincie van herkomst werk zoeken. Om het tekort op te vangen wordt ernstig gedacht aan het inzetten van robots. In 2016 werden er in China 87.000 nieuwe industrierobots geïnstalleerd, waarvan 27.000 door Chinese robotbouwers. “Wereldwijd staat China onbetwistbaar op nummer 1”, aldus de internationale robotfederatie IFR die vindt dat het land goed op weg is om zijn tienjarenplan ‘Made in China 2025’ waar te maken. Dat plan houdt onder meer in dat China tegen 2020 tot de top 10 van de meest geautomatiseerde naties ter wereld moet behoren. Uit de recentste cijfers van de robotfederatie blijkt dat het aantal operationele robots in één jaar tijd is gestegen van 256.000 tot 340.000 stuks, een toename met 33%. IFR voorspelt tussen 2018 en 2020 jaarlijks aanhoudende verkoopsgroeipercentages  tussen 15 en 20 percent. “China is thans veruit de grootste robotmarkt ter wereld inzake zowel de jaarlijkse verkoop van robots als het geïnstalleerde robotpark”, aldus IFR-voorzitter Joe Gemma. “En het is bovendien wereldwijd de snelst groeiende markt. De intensiteit van de inhaalbeweging in zo’n korte periode is ongeëvenaard.” De meeste van de in China operationele robots zijn vandaag (nog) afkomstig van robotbouwers uit Japan, Korea, Europa en Noord-Amerika. Enkele buitenlandse robotconstructeurs mogen intussen al in China produceren. Het land wil echter in de eerste plaats het marktaandeel van de binnenlandse robotbouwers zien toenemen van 31% vorig jaar tot de helft in 2020. Zowel de provincies Guangdong als Zhejiang trekken enorme sommen uit om het potentieel tekort aan personeel op te vangen door automatisering en robots.

Wereldwijd

De invloed van de Chinese digitale opgang heeft een invloed wereldwijd en China wordt daarbij ’s werelds digitale frontlijn. Hoewel China een deficit heeft in uit- en invoer van diensten, was het land de afgelopen 5 jaar een netto uitvoerder van digitale diensten met een overschot dat schommelde tussen 10 en 15 miljard dollar. In 2014-16 investeerde China 38 miljard dollar durfkapitaal in het buitenland.  De 3 BAT-groten hebben de afgelopen twee jaren 35 buitenlandse overeenkomsten gesloten. Ter vergelijking: bij de 3 top VS-bedrijven waren dat er 20. Fietsdeelbedrijven Ofo en Mobike passen nu al hun businessmodel toe in het buitenland en dit van Japan, Singapore en Thailand tot Italië, het VK en de VS.

Zowel smartphoneproducent Xiaomi als elektronicagigant TCL zoeken meer uitbreiding in het buitenland. Producent van consumentenelektronica TCL dat al de helft van zijn omzet in het buitenland realiseert, breidt zijn aanwezigheid verder uit in Europa, Rusland, het Midden Oosten en Afrika. Tijdens het eerste kwartaal bevond TCL zich in de top 3 van TV-producenten met 7 % marktaandeel aldus IHS Technology. Xiaomi was de vorige 3 jaar al actief in 40 landen en regio’s. Dit jaar breidde het uit in 20 landen waarbij Griekenland, Indonesië, Paraguay en Polen. Daar gaat het in zee met Google waarvan het Android smartphones aanbiedt i.p.v. met het eigen MIUI systeem.

Huawei heeft in Microsoft een partner gevonden waarmee het hoopt tot de wereld top 5 in cloud computing door te dringen. Lenovo is al de grootste PC-producent ter wereld. De drie Belgische telecom netwerken werden 4G gemaakt door de Chinese firma’s Huawei en ZTE. We sluiten af met de Huawei vertegenwoordiging in Europa. Huawei telt in Europa 10.000 werknemers waarvan 1350 in onderzoek en ontwikkeling. Van de 18 Europese Huawei onderzoeksinstituten bevinden er zich drie in België: in Gent (Silicon Photonics Technology) te Leuven (RFIC) en in Louvain-la-Neuve (Application Software Architecture). In 2015 stond Huawei bij het European Patent Office op de vierde plaats wat het aantal patenten betreft. Naast de onderzoeksinstituten beschikt Huawei of 19 innovatiecentra samen met de lokale operatoren. Daarnaast zijn er twee centra voor technische hulp, 10 opleidingscentra en 5 centra voor lokale netwerk hulp. De twee hoofdkwartieren bevinden zich in Warschau en Düsseldorf. Tenslotte zijn er nog 41 verkoopafdelingen, twee logistieke centra en 46 centra voor de levering van onderdelen. Huawei dat in 2016 smartphones en tablets op de Poolse markt begon te verkopen, staat er nu tweede met 20% marktaandeel na leider Samsung met 33%. De geografie van Huaweis Europese activiteiten laat een taakverdeling zien: onderzoek en ontwikkeling gebeuren vanuit West-Europa, Hongarije focust op het maakwerk en logistiek terwijl de technische diensten aangeleverd worden vanuit Roemenië.

Voor de toekomst zijn zowel de Chinese operatoren en de producenten zoals Huawei en ZTE zich nu al aan het voorbereiden op het 5G signaal waarvan verwacht wordt dat het in 2020 operationeel kan worden. Door 5G kunnen zowel het Internet of Things, zelfsturende auto’s en de slimme huiskamer volledig gedijen. China wil vooraan staan bij het aanpakken van deze toekomstige uitdagingen en mogelijkheden. Ze lijken stevig voorbereid.

Bronnen

https://www.mckinsey.com/global-themes/china/chinas-digital-economy-a-leading-global-force

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-22/china-s-robot-revolution-may-weigh-on-global-rebalancing

Chinasquare: tags ICT, Internet, e-betalen, cloud computing, halfgeleiders, telecom, robotica, big data

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: , , , ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief