Shenzhen zet zelfsturende e-bussen in

Door Jan Jonckheere op 2 december 2017

De stad Shenzhen heeft de eerste vier zelfsturende bussen ingezet. Gedurende de pilotperiode blijft echter voorlopig een chauffeur beschikbaar voor noodgevallen.

Shenzhen staat wereldwijd bekend als technologisch een haantje de voorste. Het doet deze naam alle eer aan door het lanceren van een pilot met zelfsturende bussen. Driehonderd verantwoordelijken uit politiek, transportwereld en academische kringen maakten de eerste rit voor het publiek mee. De slimme bussen zijn iets korter dan de gewone bussen. Ze zijn ontworpen om te rijden met een snelheid van 10 tot 30 km/uur. De eerste lijn waarop ze rijden is een lijn van 1,2 km met 3 haltes in de vrijhandelszone van het district Futian. Wanneer de kritiek van het publiek positief is, zal een tweede lijn volgen in de nabijheid van Shenzhen University.

Slim

Uitgerust met lichtsensoren, camera’s en een GPS-antenne kan de bus voetgangers, voertuigen en hindernissen ontwijken, veilig van rijstrook veranderen en stoppen op de voorop gestelde plaatsen. Tijdens de testfase komt er toch een chauffeur mee die in een noodgeval manueel kan ontkoppelen of de modus veranderen van zelfsturing naar de manuele methode.

De technologie voor de bussen werd gemeenschappelijk ontwikkeld door Shenzhen Bus Group, National Intelligent Transport Systems Center of Engineering and Technology en Huawei.

Van de elektrische bussen wordt verwacht dat ze minder uitstoten en de verkeersopstoppingen kunnen verminderen. De bussen zijn op hun beurt een schakel in de uitbouw van een stedelijk slim transportsysteem dat met 5G tot volle ontwikkeling kan komen. Xinhua, sznews.com

Zie ook video op You Tube

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief