Verkeer breekt gesloten woongemeenschappen open

In China is commotie ontstaan rond een nieuwe richtlijn van de regering die voorstelt voortaan extern verkeer toe te laten door omheinde woongemeenschappen.


dichan1In de moderne Chinese steden worden volledige woonwijken ineens gebouwd. Zo een woongemeenschap bestaat meestal uit enkele tientallen woontorens, met een muur of omheining rond en slechts enkele toegangspoorten. Alleen auto’s van bewoners of bezoekers komen er in en de toegangen worden bewaakt. 

Deze week heeft de regering in een poging om de stedelijke verkeersproblemen te verlichten en het grondgebruik te optimaliseren een richtlijn uitgevaardigd: De wegen binnen nieuwe woonwijken zouden niet meer afgesloten mogen worden maar moeten deel uitmaken van het openbare wegennet. En bestaande woonwijken kunnen gedwongen worden hun wegen open te stellen voor extern verkeer wanneer dit kan helpen om verkeersproblemen rond de wijk op te lossen; dit proces zal geleidelijk doorgevoerd worden.
Het is nog niet bekend wanneer de richtlijn van kracht wordt en hoe ze uitgevoerd kan worden. Maar de aankondiging alleen leidt al tot veel discussie.

Het nieuwsplatform Sina.com organiseerde een enquête bij 38.000 gebruikers en meer dan 70% daarvan verzet zich tegen het plan. Het belangrijkste bezwaar bleek twijfel bij eigenaars van een woning of ze wel adequaat vergoed zouden worden voor het openstellen van hun woongemeenschap. Andere belangrijke redenen bleken bezorgdheid over de gezondheid en de veiligheid.

Wat zeggen experts die in de Chinese pers aan het woord komen over de maatregel? Sommige woongemeenschappen nemen grote stukken grond op cruciale plaatsen in beslag, en doorgang verlenen zou inderdaad het verkeer vlotter kunnen maken. Volgens de wet van 2007 zijn de woningeigenaars collectief eigenaar van de wegen, de groene zones en de andere uitrustingen van hun woongemeenschap. Hen dwingen de poorten en de wegen open te stellen voor extern verkeer is in tegenspraak met deze wet, volgens sommige experts. Anderen zeggen dat de overheid de openstelling wel kan afdwingen in het algemeen belang, maar dat dan schadevergoeding vereist is. Een expert merkt ook op dat in de Verenigde Staten en Europa de wegen in woonwijken meestal niet afgesloten worden voor extern verkeer. Mensen uit de vastgoedsector vragen of de overheid al in de planfase van een woongemeenschap vast te leggen welke wegen voor openbaar gebruik zijn en welke aan de bewoners kunnen voorbehouden blijven. Verwacht wordt dat de maatregel vooral gevolgen zal hebben voor bewoners van de duurdere woongemeenschappen die een stuk privacy, veiligheid en comfort gaan verliezen.

Bron: Caixin, People’s daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *