80 % van de dorpen hebben een post voor koerierdiensten

Het driejarenplan om tegen eind 2022 de dorpen te voorzien van een post voor koerierdiensten ligt aardig op schema want al 80% van de dorpen heeft een dergelijk verdeelpunt. De verdere uitbreiding van de koerierdiensten levert een bijdrage in het meer levendig worden van de rurale gebieden.

Expresdienst in het dorp Chaxiang, de gemeente Gujiao, kanton Longli in provincie Guizhou (Foto Peoples Daily) Disclaimer

Het verbruikspotentieel van ruraal China wordt voortdurend beter door de snelle ontwikkeling van de koerierdiensten. Hun almaar meer ontwikkeld netwerk laat de logistiek er beter verlopen zodat rurale consumenten betere toegang hebben tot verkoopwinkels maar ook meer landbouwproducten hun weg naar de steden vinden.  

Vorig jaar waren al in 80% van de dorpen punten voor expresdiensten opgericht. Een driejarenplan uit 2020 voorzag dat de koerierdiensten tegen eind dit jaar moesten aanwezig zijn in alle ‘gekwalificeerde’ dorpen. Volgens gegevens van het State Post Bureau behandelden de koerierdiensten tijdens het eerste semester 51 miljard pakjes een vooruitgang met 3,7 %. Vooral de markt van landbouwproducten in Centraal-China blijkt een drijvende groeifactor. Het groeiende expresnetwerk brengt gemak voor plattelandsbewoners en stimuleert hun verbruikspotentieel.

Vroeger moesten veel dorpelingen naar de gemeente (township)  om pakjes te versturen en te ontvangen. Dankzij het uitgebreidere expresnetwerk heeft e-commerce op het platteland nu een steviger fundament. Er komen steeds meer landbouwproducten op de stedelijke markt, wat ook de inkomsten voor boeren vergroot. Vorig jaar werden 37 miljard pakjes opgehaald van en verstuurd naar de plattelandsgebieden.

Met een vlottere plattelandslogistiek ontstaat een nieuwe reeks platteland nijverheden met lokale kenmerken. Ze geven een nieuwe impuls aan de modernisering van de landbouw en het platteland. Bovendien heeft de ontwikkeling van de expressector op het platteland nieuwe banen en nieuwe ondernemerskansen gecreëerd. Veel koeriers die in steden werkten, zijn teruggekeerd naar hun geboorteplaats op het platteland om expresposten te bedienen. De opkomst van livestream handel en korte videomarketing bouwt eveneens een platform van ondernemerschap op voor Chinese dorpelingen. Naarmate nog meer dorpen in het netwerk geïntegreerd zijn, zullen nog bijkomende mogelijkheden zich aandienen.

Bron: Peoples Daily

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.