Techtrends : Staatsbedrijven zijn 400 biljoen yuan waard

De staatsbedrijven hebben een vermogen van meer dan 400 biljoen yuan en China telt 865 miljoen IPv6-gebruikers. De geupdate versie van de vrijhandelszone ASEAN-China zal bevorderlijk zijn voor de digitale sector en ook de cyberbeveiligingswet kreeg een update. VS en EU viseren verder China. We eindigen weer met een ruime sectie bedrijfsnieuws.

Grafiek en.imsilkroad.com Disclaimer

Volgens een rapport over het beheer van staatsactiva hadden niet-financiële staatsbedrijven eind 2024 een totaal vermogen van 401 biljoen yuan met een staatskapitaal van 109 biljoen yuan. De totale verplichtingen bedroegen 260  biljoen yuan, wat neerkomt op een gemiddelde vermogensratio van 64,8 %. Staatsfinanciële instellingen boekten ondertussen een totaal vermogen van 487,9 biljoen yuan en een staatskapitaal van 33,9 biljoen yuan. De totale activa van de centraal beheerde staatsbedrijven stegen tijdens de 14e vijfjarenplanperiode (2021-2025) van minder dan 70 biljoen yuan tot meer dan 90 biljoen yuan, terwijl de totale winst steeg van 1,9 biljoen yuan tot 2,6 biljoen yuan – een gemiddelde jaarlijkse groei van respectievelijk 7,3 % en 8,3 %, aldus Xinhua. De volgende stappen houden het verbeteren van het bestuur in, het versterken van talent- en innovatiesystemen en het verfijnen van de boekhouding van natuurlijke hulpbronnen    Global Times

865 miljoen IPv6-gebruikers

Volgens recent witboek had China in september 2025 865 miljoen actieve gebruikers van Internet Protocol versie 6 (IPv6) of 77,02 % van het totale aantal, een sprong voorwaarts ten opzichte van slechts 2,93 miljoen gebruikers in 2017. China Telecom heeft zijn IPv6-upgrade en -transformatie tijdens de 14e vijfjarenplanperiode volledig voltooid, aldus adjunct-directeur Mao Dongfeng van de afdeling Cloud-Network Development van China Telecom. Het Chinese bedrijf Huawei zet zich ook in voor IPv6-industrie-innovatie en investeert gestaag in zowel fundamenteel onderzoek als grootschalige commerciële implementatie, aldus vicepresident Xue Wu van de Huawei datacommunicatieproductlijn. AI is een belangrijke drijvende kracht geworden in de huidige IPv6-ontwikkeling. zowel in zowel onderzoek als praktische toepassingen en markeert een nieuw startpunt voor IPv6-innovatie, aldus Wu Hequan, aan de Chinese Academie van Ingenieurs.  China Daily

Geupdate vrijhandelszone goed voor ICT

China en ASEAN hebben tijdens de 47e ASEAN-top in Maleisië het China-ASEAN Free Trade Area 3.0 Protocol ondertekend. CAFTA 3.0 dat voor het eerst de digitale economie omvat voorziet in een intensievere samenwerking op digitaal en technologisch gebied. Analisten zeggen dat het gecombineerde effect van tariefverlagingen, gestroomlijnde douaneprocedures en geharmoniseerde technische normen de stroom van digitale goederen en diensten zal versnellen, de routes naar de markt voor Chinese innovators zal verkorten en de ontwikkeling van de digitale economie in Zuidoost-Azië zal ondersteunen., Volgens marketingdirecteur Huang Yuyang van Maiyue Tech in Guangxi  zullen lagere tarieven op digitale producten, uniforme normen en eenvoudigere douaneprocedures de zichtbaarheid en distributie van zijn bedrijf in de ASEAN-markten vergroten. ‘Zijn AI-vertaalbrillen en vertaalkaarten hebben snel orders binnengehaald in Thailand en Cambodja. … Bekijk ook Dialogue  GT

Cyberveiligheidswet verbeterd

Het Permanent Comité van het 14e Nationale Volkscongres (NPC) heeft een wijziging van de Chinese cyberveiligheidswet goedgekeurd. Aan de herziene wet die op 1 januari 2026 van kracht wordt, is een artikel toegevoegd over AI. De wijziging introduceert een kader dat gericht is op het waarborgen van de veiligheid en ontwikkeling van AI, waarin een aantal prioriteiten worden geschetst, zoals meer steun voor fundamenteel onderzoek en belangrijke algoritmische innovaties, de ontwikkeling van AI-gerelateerde infrastructuur en strengere ethische normen voor AI. Het voorziet ook in strengere controle op veiligheidsrisico’s en aangescherpte veiligheidsvoorschriften voor AI. Volgens het China Internet Network Information Center (CNNIC) bedroeg het aantal gebruikers van generatieve AI in China in juni 2025 515 miljoen, maar dit brengt ook nieuwe cyberbeveiligingsrisico’s met zich. Een rapport over de cyberbeveiligingssituatie in 2025 van het National Computer Virus Emergency Response Center laat een aanzienlijke stijging zien van AI-gerelateerde netwerk- en gegevensbeveiligingsrisico’s ten opzichte van het voorgaande jaar, waarbij netwerkaanvallen 29 % en datalekken 26 % uitmaken.  Peoples Daily

VS & EU viseren China

*De VS-regering heeft dinsdag de regels voor de invoer, marketing en verkoop van nieuwe Chinese telecommunicatieapparatuur in VS aangescherpt,. De Amerikaanse Federal Communications Commission (FCC) wil nieuwe goedkeuringen voor apparaten met onderdelen van bedrijven op haar ‘Covered List’ te blokkeren en om in eerder goedgekeurde apparatuur te kunnen weren. Dit betekent dat apparaten van Huawei, Hikvision en andere Chinese bedrijven kunnen worden uitgesloten van de Amerikaanse communicatienetwerken. Eerder deze maand zei de Amerikaanse telecomregulator dat het stappen zou ondernemen om de vergunning van de toonaangevende Hongkongse telecomaanbieder HKT om in de VS actief te zijn, in te trekken, onder verwijzing naar nationale veiligheidsoverwegingen. Superhavik John Moolenaar beschuldigde Chinese telecombedrijven ervan een instrument van de regering te zijn en een bedreiging voor de cyberveiligheid te vormen. SCMP

*De Europese Commissie bereidt zich voor op een diepgaand onderzoek naar de verkoop voor $500 miljoen van Anglo American’s nikkelactiviteiten aan MMG dat voor twee derden in handen is van het staatsbedrijf China Minmetals. Europa is een belangrijke markt voor de activiteiten die door MMG worden overgenomen.. MMG dacht dat het alle mededingingsbezwaren had weggenomen door maatregelen die volgens het bedrijf een continue levering door Anglo aan de Europese markt zouden garanderen. Anglo zei dat het samen met MMG “blijft samenwerken met de Europese Commissie om de vereiste goedkeuring te verkrijgen’. ‘Wij menen dat Europese klanten de rol van Anglo American als verkoper van ferronikkel zouden steunen, terwijl de concurrentie in Europa ook zou toenemen met de toevoeging van MMG als nieuwe leverancier”, voegde het bedrijf eraan toe.. Europese en Chinese functionarissen zullen vrijdag tijdens een bijeenkomst in Brussel de exportbeperkingen bespreken. De deadline voor het nemen van een besluit is 4 november. FT

Bedrijfsnieuws

*NIO heeft bekendgemaakt dat zijn batterijwisselservice meer dan 90 miljoen wissels heeft uitgevoerd, of gemiddeld meer dan 100.000 wissels per dag. Momenteel heeft NIO 3.539 batterijwisselstations waaronder meer dan 1.000 op snelwegen, verspreid over 550 steden in heel China. Tot op heden hebben de 90 miljoen batterijwissels 4,75 miljard kWh aan elektriciteit opgeleverd, genoeg om 2,37 miljoen huishoudens een jaar lang van stroom te voorzien. Het bespaart gebruikers ongeveer 23,7 miljard yuan aan brandstofkosten in vergelijking met conventioneel tanken. Technode

*JD Logistics is plan om in de komende 5 jaar 3 miljoen robots, een miljoen autonome voertuigen en 100.000 drones aan te schaffen om de automatisering om zijn logistieke en toeleveringsketennetwerk te verbeteren. De serie robots van het bedrijf is al op grote schaal ingezet in meer dan 20 provincies in China en in meer dan 10 landen wereldwijd en dit zowel in opslag, sortering, transport en last-mile-bezorging. Technode

*Geely wil in het VK 100.000 auto’s per jaar verkopen en overweegt lokale productie om Tesla en BYD te beconcurreren.  Het VK is een strijdtoneel geworden voor Europese expansie door Chinese autofabrikanten wegens de sterke verkoop van EVs en het ontbreken van invoerrechten. Geely streeft ernaar om in de komende drie jaar tien elektrische en plug-in hybride modellen op de markt te brengen en ongeveer 100.000 auto’s per jaar te verkopen in het VK. Dit zou het een marktaandeel van ongeveer 5% in het land opleveren terwijl BYD en Tesla nu elk ongeveer 2% hebben.

*De door Huawei gesteunde alliantie voor slimme mobiliteit Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), heeft volgens uitvoerend directeur Richard Yu en voorzitter van Terminal van Huawei de grens van 1 miljoen geleverde voertuigen overschreden. Yu zei dat deze mijlpaal in 43 maanden sinds de lancering is bereikt. Het assortiment van HIMA omvat nu AITO (Seres), Luxeed (Chery), Stelato (BAIC), Maextro (JAC) en SAIC Shangjie (SAIC). In 2024 leverde HIMA 444.956 voertuigen, waarmee het op de eerste plaats stond onder de Chinese fabrikanten van nieuwe-energieauto’s met een gemiddelde transactieprijs van 379.000 RMB. Van de vlaggenschipmodellen AITO M9 en M7 zijn elk meer dan 100.000 exemplaren geleverd. TechNode

*Xiaomi’s eerste fabriek voor slimme huishoudelijke apparaten is te Wuhan van start gegaan. Het is Xiaomi’s derde grote productievestiging na de autofabriek en de smartphone productiefabriek. De nieuwe fabriek is 500.000 m² groot en richt zich in de eerste fase op de productie van airco’s. De fabriek bestaat uit zes subfabrieken die de hele toeleveringsketen van huishoudelijke en centrale airconditioningsystemen bestrijken. Aangedreven door Xiaomi’s zelfontwikkelde Pinecone Intelligent Manufacturing Platform en AI-visuele inspectietechnologie kan de fabriek volgens het bedrijf elke 6,5 seconde een hoogwaardige airconditioner produceren. Het project werd in slechts 11 maanden voltooid en in gebruik genomen. Technode

*BYD noteerde vorige maand registreerde in september 24.963 nieuwe auto’s in Europa, bijna vijf keer zoveel als de 5.013 stuks een jaar geleden, volgens ACEA gegevens. Tesla noteerde in september een daling van 10,5 % ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en leverde in totaal 39.837 voertuigen aan Europese klanten. In Europa verkoopt BYD 13 modellen, tegenover zes twee jaar geleden en het bedrijf heeft gezegd dat al zijn modellen die er worden verkocht tegen 2028 lokaal zullen worden gebouwd. In de eerste 9 maanden van 2025 steeg de BYD verkoop in Europa met 300 % tot 120.859 eenheden volgens de ACEA. In dezelfde periode daalde het aantal leveringen van Tesla in de regio met 28,5 % tot 173.694 eenheden SCMP