Afgedankte EV-batterijen volop gerecycleerd

China zet volop in op recyclage van afgedankte batterijen en heeft al 22 nationale normen daartoe uitgevaardigd. Het recyclagesysteem is essentieel voor de bescherming van het milieu, de openbare veiligheid en de ondersteuning van de hoogwaardige groei van zowel de NEV- als de batterij-industrie.

Een werknemer produceert aluminium behuizingen voor accu’s in een werkplaats van een technologiebedrijf in Tongling (Anhui) Foto Peoples Daily Disclaimer

Met al meer dan 40 miljoen nieuwe energievoertuigen (NEV’s) op de weg, beginnen accu’s van de eerste generatie uit gebruik te worden genomen. Liever dan deze accu’s een milieuprobleem te laten worden, wil China deze omvormen tot een belangrijke hulpbron. De afgelopen jaren heeft China 22 nationale normen uitgevaardigd die gericht voor recyclage en het hergebruik van accu’s, waarmee de basis is gelegd voor een duurzaam en gestandaardiseerd systeem.
Volgens hoogleraar Xu Guangjian aan de afdeling Public Policy van de School of Public Administration and Policy van de Renmin University of China zijn er twee belangrijke manieren om afgedankte accu’s te recycleren. De eerste is regeneratief gebruik waarbij materialen worden gedemonteerd, vermalen, gesorteerd en gesmolten of gerepareerd om waardevolle metalen zoals lithium, kobalt en nikkel te extraheren, die vervolgens worden hergebruikt. De tweede is cascadegebruik waarbij batterijen worden getest, gedemonteerd en opnieuw geconfigureerd tot batterijproducten voor secundair gebruik in toepassingen zoals energieopslag en noodback-upsystemen.
 ‘Accu’s zijn rijk aan strategische metalen zoals lithium, kobalt en nikkel’, aldus directeur-generaal Liu Hongsheng van de afdeling normen en technologie bij de Chinese Staatsadministratie voor Marktregulering (SAMR). In 2024 voerde China ongeveer 5,25 miljoen ton lithiumconcentraat in, een stijging van ongeveer 31 % ten opzichte van vorig jaar. Afgedankte batterijen bevatten vaak hogere concentraties kritieke metalen dan natuurlijke ertsen, waardoor de terugwinning ervan een essentieel onderdeel is van de veiligheid van hulpbronnen. Als ’s werelds grootste producent en gebruiker van energiebatterijen staat China al tien jaar op rij op de eerste plaats in de wereld wat betreft de productie en verkoop van NEV’s. In 2024 bedroeg de Chinese NEV-productie meer dan 13 miljoen eenheden en de komende jaren wordt een golf van grootschalige batterijafdankingen verwacht.

Frames voor accu’s voor NEVs worden vervaardigd in een werkplaats van een bedrijf in Yibin (Sichuan) Foto Peoples Daily Disclaimer

Volgens de SAMR bedraagt de hoeveelheid gerecycleerde energie in het land al meer dan 300.000 ton of voor meer dan 48 miljard yuan. Tegen 2030 zou de binnenlandse markt voor batterijrecyclage meer dan 100 miljard yuan bedragen. Een goed ontwikkeld recyclagesysteem is essentieel voor de bescherming van het milieu, de openbare veiligheid en de ondersteuning van de hoogwaardige groei van zowel de NEV- als de batterij-industrie.
Er blijven echter uitdagingen bestaan. De China Electronics Energy Saving Technology Association schat dat het volume aan afgedankte batterijen in China in 2025 820.000 ton zal bedragen en vanaf 2028 meer dan 4 miljoen ton zal bedragen. Conform recycling blijft onder de 50 % en illegale werkplaatsen blijven bestaan. De sector wordt ook geconfronteerd met uitdagingen in verband met een vergrijzende beroepsbevolking en afvalinzameling.. Als reactie hierop heeft de Chinese regering eerder dit jaar een actieplan aangenomen om het systeem voor batterijrecyclage en -gebruik te verbeteren. Het plan legt de nadruk op verbeterde normen, veiligheid en efficiëntie in het recyclageproces. Liu benadrukte dat China 22 nationale normen heeft gepubliceerd voor de recycling en het hergebruik van accu’s. Deze normen hebben betrekking op een breed scala van gebieden, waaronder algemene recyclingprotocollen, beheerpraktijken, ontmantelingsprocedures, testen van restenergie, regeneratief gebruik, verwerking van lithium-ionafval en geregenereerde zwarte massa. Samen vormen ze een robuust regelgevingskader dat de hoogwaardige ontwikkeling van de batterijrecyclingindustrie ondersteunt.
 Een belangrijke norm beschrijft de technische en operationele vereisten voor het demonteren van afgedankte EV-batterijen en biedt duidelijke richtlijnen voor veilige, milieuvriendelijke en geautomatiseerde demontage. Sinds de invoering ervan is de efficiëntie van de demontage met meer dan 50 % verbeterd. Een andere norm heeft betrekking op regeneratief gebruik en beschrijft in detail de omgang met gevaarlijke stoffen en maatregelen ter bestrijding van vervuiling. Deze norm heeft bijgedragen tot een vermindering van het energieverbruik tijdens het recyclageproces met meer dan 30 %.
China boekt ook vooruitgang op het gebied van internationale normalisatie. Bijna 40 Chinese experts zijn momenteel lid van internationale technische commissies die zich bezighouden met batterijrecycling en die actief normen opstellen die de duurzame ontwikkeling van de NEV-sector gedurende de volledige levenscyclus ondersteunen.

Bron Peoples Daily