De International Land-Sea Trade Corridor via Guangxi is duidelijk een efficiënte en levensvatbare handelsroute tussen Zuidoost-Azië en Chongqing/West-China constateert de ambassadeur van Singapore. Ook milieutoerisme zorgt voor aantrekkingskracht in de grensregio.

China is al twaalf jaar op rij de grootste handelspartner van Singapore, terwijl de bilaterale handel in 2024 een waarde van $ 111,11 miljard bereikte. Het afgelopen decennium is gebleken dat de International Land-Sea Trade Corridor een efficiënte en levensvatbare handelsroute is die Zuidoost-Azië met Westelijk China verbindt. Het het containervolume is er sinds 2019 bijna vertienvoudigd. Zonder de nauwe samenwerking met Guangxi zou dit niet mogelijk zijn geweest, merkt ambassadeur van Singapore Peter Tan Hai Chuan op. Volgens Tan fungeert Singapore als handig overslagcentrum voor de goederenstroom tussen andere landen en China. De haven van Qinzhou in de autonome Zhuang regio Guangxi is een belangrijk knooppunt op de nieuwe internationale land-zee-handelscorridor en is de toegangspoort voor Zuidoost-Aziatische goederen die via Singapore de Chinese markt bereiken. Onlangs organiseerde Guangxi het evenement ‘Shopping in China (Guangxi) & 2026 Guangxi Silk Road E-Commerce Carnival’ en de ambassadeur vindt dat de waarde van een dergelijke gebeurtenis verder gaat dan het vergemakkelijken van handel en investeringen. Ze helpen ook om bruggen te bouwen en de banden tussen Guangxi en de ASEAN-landen te versterken, aldus Tan.
De upgrade van de ASEAN-China Free Trade Area 3.0 zal tastbare voordelen opleveren voor bedrijven in zowel ASEAN als China, merkte de ambassadeur verder op. De upgrade zal transacties voor bedrijven vergemakkelijken, naleveringskosten verlagen en bedrijven meer vertrouwen geven bij grensoverschrijdende activiteiten met name voor kleine en middelgrote ondernemingen op ASEAN– en Chinese markten. Tan wees er ook op dat de connectiviteit van toeleveringsketens, digitale economie en groene economie bedrijven en mensen zal helpen om nieuwe kansen in deze groeisectoren te benutten. De verbinding waarborgt de veerkracht van bedrijven en biedt consumenten meer zekerheid te bieden als er verstoringen van de toeleveringsketen optreden. Verder vinden consumenten bescherming tegen oneerlijke handelspraktijken langs de route. ‘We hopen samen te werken met Guangxi om de connectiviteit en de logistiek verder te verbeteren. We willen nog meer wegen openen voor handel en investeringen tussen onze regio’s’ besluit de ambassadeur.
Milieutoerisme

In het kanton Daxin langs de grens tussen China en Vietnam in de autonome Zhuang regio Guangxi leven speciale apen- en vogelsoorten. Deze ecologische rijkdommen trekken toeristen aan. De observatie van deze en andere dieren in de regio is een pluspunt voor het toerisme. In de typische karstlandschappen van Daxin genieten enkele diersoorten een eersteklas staatsbescherming. Francois-langoers en kleine bonte neushoornvogels.
Om deze ecologische rijkdommen te beschermen, heeft de provincie een milieu beschermingszone van 1,22 miljoen ha afgebakend en zes beschermde gebieden ingesteld, waaronder de Guangxi Encheng National Nature Reserve. Met ecologische patrouilles staan boswachters en dorpsvrijwilligers in voor regelmatige controles in belangrijke gebieden.Er werden ook gerichte maatregelen genomen om de leefgebieden van kleine bonte neushoornvogels te beschermen. Dorpsbewoners worden aangemoedigd minder bos te kappen en milieuvriendelijke landbouwpraktijken toe te passen om de impact van de landbouw op de leefgebieden van vogels te verminderen. Er werden 14 videobewakingsstations opgezet in gebieden die vaak worden bezocht door nationaal beschermde diersoorten. Een gezamenlijk beschermingsmechanisme waarbij onderzoeksinstellingen, natuurreservaten en lokale bewoners betrokken zijn, maakt realtime monitoring van de populatiedynamiek mogelijk.
Deze inspanningen hebben tastbare resultaten opgeleverd. In het dorp Tuoya is de populatie kleine bonte neushoornvogels gestegen van slechts twee in 2019 tot 13. De Francois-langoers hebben leven nu verspreid over 10 gemeenten en steden in het hele kanton en hun aantal neemt gestaag toe. Dankzij de verbeterde ecologische omstandigheden zijn er nu meer dan 130 vogelsoorten te vinden waaronder zilverfazanten.

Het kanton Daxin heeft de geïntegreerde ontwikkeling van milieu, cultuur, toerisme en industrie bevorderd. Zorgvuldig ontworpen toeristische routes bieden nu studiereizen voor vogelspotten, apenobservatietochten en grensoverschrijdende ecologische ervaringen. Dorpelingen werden begeleid bij het renoveren van leegstaande huizen tot B&B’s, wat heeft geleid tot de oprichting van 12 boetiek-B&B’s in het dorp Tuoya en de opleiding van zes natuurgidsen. Er zijn nu ook culturele en creatieve producten op de markt. Een lokale timmerman, Huang Cheng, verdient jaarlijks meer dan 10.000 yuan met houtsnijwerk rond het thema neushoornvogels. In 2025 heeft de provincie natuur-educatieprogramma’s gelanceerd die 21.000 deelnemers aan studiereizen hebben aangetrokken. Ecotoerisme rond het Guangxi Encheng National Nature Reserve genereerde voor het eerst meer dan 1 miljoen yuan aan inkomsten. Er zijn twaalf B&B’s opgericht en het gemiddelde gezinsinkomen is gestegen tot meer dan 10.000 yuan per jaar.
In het verleden reisden de meeste toeristen rechtstreeks naar de Detian- alias de Bản Giốc-waterval in het grensgebied en vertrokken ze onmiddellijk daarna waardoor de provinciehoofdstad niet veel meer was dan een transitpunt. Nu doen bezoekers het rustig aan. Ze blijven langer, onder andere om apen en vogels te observeren. Ze geven meer uit in de provinciehoofdstad Nanning. Het all in one toerisme stimuleert de consumptie in de steden en draagt bij aan de revitalisering van het platteland. Momenteel bieden 32 dorpen in de provincie ecotoeristische diensten aan, waardoor meteen werkgelegenheid is gecreëerd voor meer dan 800 dorpsbewoners. Ondertussen zijn in verschillende gemeenten en steden de inkomsten verhoogd door de verkoop van lokale specialiteiten zoals honing, gedroogde longan en noten.
Bron: People’s Daily
Lees ook: Hoe bouwt Guangxi haar toegangspoort tot ASEAN uit?
